4/1

411

تفاوت آگهی‌افزار و جاسوس‌افزارچیست؟

آخرین بروزرسانی: چهارشنبه 17 فروردین 1401

آگهی‌افزار (‌Adware) و جاسوس‌افزار (spyware) اَشکالی از بدافزارها هستند که بدون اطلاع شما می‌توانند رایانه‌تان را آلوده کنند. آگهی‌افزار و جاسوس‌افزار هر دو نرم‌افزارهای مخربی هستند که بایستی با اقدامات امنیتی سایبری (cyber security measures) پیشرفته‌ از آنها جلوگیری کرد. در ادامه چند واقعیت در خصوص این نوع بدافزارها ارائه می‌شود.

نویسنده: پرناز آزاد
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

 

آگهی‌افزار (‌Adware) و جاسوس‌افزار (spyware) اَشکالی از بدافزارها هستند که بدون اطلاع شما می‌توانند رایانه‌تان را آلوده کنند. آگهی‌افزار و جاسوس‌افزار هر دو نرم‌افزارهای مخربی هستند که بایستی با اقدامات امنیتی سایبری (cyber security measures) پیشرفته‌  از آنها جلوگیری کرد. در ادامه چند واقعیت در خصوص این نوع بدافزارها ارائه می‌شود.

 

آگهی‌افزار چیست؟

آگهی‌افزارها، نرم‌افزارهای مخربی هستند که به طور خودکار تبلیغات (advertisements) را به صورت آنلاین نمایش می‌دهند تا برای نویسنده‌ی آن درآمد (revenue) ایجاد کنند. این تبلیغات ممکن است در رابط کاربری نرم‌افزار، روی صفحه‌ی رایانه در طول مراحل نصب، یا در مرورگر ظاهر شوند.

اگرچه آگهی‌افزارها همیشه هم خطرناک نیستند، در بعضی موارد ممکن است برای تحلیل سایت‌های اینترنتی بازدید‌شده، ارائه‌ی محتوای تبلیغاتی، نصب برنامه‌های اضافی و هدایت مرورگر شما به سایت‌های ناامن طراحی شده باشند. حتی ممکن است حاوی اسب‌های تروجان (Trojan horses) و جاسوس‌افزار باشند.

آگهی‌افزارها را می‌توان به نرم‌افزار یا بازی مد نظر کاربر افزود. در بسیاری از موارد در طول نصب بازی یا نرم‌افزار، این بسته‌ی نرم‌افزاری به سرور یک شخص ثالث دسترسی پیدا می‌کند که جدیدترین آگهی‌افزار یا افزونه را بدون تأثیرگذاشتن بر درایو توزیع می‌کند. علاوه بر این، همان نصب‌کننده‌های آگهی‌افزار ممکن است مکانیسم توزیع را بِرُبایند و برای توزیع یک بدافزار دارای خطر بالا استفاده شوند.

Adware vs. Spyware
تفاوت آگهی‌افزار و جاسوس‌افزار

جاسوس‌افزار چیست؟

جاسوس‌افزار عبارتست از یک کد نرم‌افزاری مخرب که مخفیانه روی یک رایانه اجرا می‌شود، اطلاعات در مورد کاربر و تاریخچه‌ی جستجوی وی را گردآوری می‌کند و سپس آن اطلاعات را به یک نهاد راه دور منتقل می‌کند. جاسوس‌افزار به جای ایجاد اختلال در عملیات‌های یک دستگاه، اطلاعات حساس را هدف قرار می‌دهد و می‌تواند دسترسی از راه دور را برای هکرها فراهم کند.

هدف جاسوس‌افزار عبارتست از گردآوری اطلاعات در خصوص یک شخص یا یک سازمان بدون اطلاع آنها و انتقال آن اطلاعات به نهاد دیگر در جهت منافع مالی. به همین دلیل است که غالباً از جاسوس‌افزار‌ها برای سرقت اطلاعات مالی یا شخصی استفاده می‌شود. یک نوع خاص از جاسوس‌افزارها، کی لاگر(keylogger) است که ضربه‌های کلید (keystrokes) کاربر را برای نشان دادن رمزهای عبور و سایر اطلاعات شخصی ثبت می‌کند. این کار، جاسوس‌افزار را به یک تهدید دارای خطر بالا تبدیل می‌کند.

چگونه می‌توانیم از بدافزارهایی مانند آگهی‌افزاها و جاسوس‌افزارها جلوگیری کنیم؟

برای بهبود وضعیت امنیتی‌تان، یک مسدودکننده‌ی آگهی‌افزار (adware blocker) در مرورگر وب‌ خود نصب کنید. تهدیدات پیشرفته‌ی امروزی مستلزم هشیاری مستمر برای حصول اطمینان از اثربخش ماندن راهکارهای تست‌‌شده در برابر تهدیدات نوظهور و دائم است. در خصوص نحوه‌ی طراحی راهکارهای امنیت سایبری Cisco در جهت مسدود کردن، ریشه‌کن کردن و از بین بردن بدافزارها از جمله جاسوس‌افزارها و سایر کرم‌های رایج مورد استفاده در حملات سایبری اطلاعات کسب کنید. 

منابع

محتواهای مرتبط

نظرات کاربران:

برچسب ها

شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان
استمرارقدم ها، تحقق رویاها
تماس با ما:
آدرس: تهران - خیابان مفتح شمالی - خیابان شهید ملایری پور - پلاک 100 واحد 10
تلفن: 58152000-021
فکس: 58152300-021
ایمیل: info@ofoghdadeha.com
دسترسی سریع:
 
logo-samandehi
تمامی حقوق این وبسایت برای شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان محفوظ است.
Copyright 2020 - 2024, Ofoghdadeha. All rights reserved