4/1

308

دانستی های مبانی شبکه

آخرین بروزرسانی: چهارشنبه 15 تیر 1401

پایه و اساس شبکه، سوئیچ‌ها، روترها و نقاط دسترسی بی‌سیم هستند. سوئیچ‌ها، روترها و نقاط دسترسی بی‌سیم، مبانی اصلی شبکه هستند. دستگاه‌های متصل به شبکه می‌توانند از طریق آنها با یکدیگر و یا شبکه‌های دیگر مثل اینترنت ارتباط برقرار کنند. سوئیچ‌ها، روترها و نقاط دسترسی بی‌سیم کارکردهای کاملاً متفاوتی در شبکه دارند.

نویسنده: پرناز آزاد
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

پایه و اساس شبکه: سوئیچ‌ها، روترها و نقاط دسترسی بی‌سیم

سوئیچ‌ها، روترها و نقاط دسترسی بی‌سیم، مبانی اصلی شبکه هستند. دستگاه‌های متصل به شبکه می‌توانند از طریق آنها با یکدیگر و یا شبکه‌های دیگر مثل اینترنت ارتباط برقرار کنند. سوئیچ‌ها، روترها و نقاط دسترسی بی‌سیم کارکردهای کاملاً متفاوتی در شبکه دارند.

سوئیچ‌ها

سوئیچ‌ها مبنای اصلی اکثر شبکه‌های تجاری هستند. سوئیچ به‌عنوان یک کنترل‌گر عمل می‌کند و کامپیوترها، چاپ‌گرها و سرورهای یک ساختمان یا محوطه دانشگاه را به شبکه وصل می‌کند.

سوئیچ‌ها به دستگاه‌های متصل به شبکه اجازه می‌دهند با یکدیگر و همچنین با شبکه‌های دیگر ارتباط برقرار کنند و شبکه‌ای مبتنی بر منابع مشترک بسازند. سوئیچ‌ها با اشتراک اطلاعات و تخصیص منابع، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری می‌شوند.

سوئیچ‌ها دو نوع اصلی دارند که می‌توانید یکی از آنها را در شبکه خود انتخاب کنید: سوئیچ‌های محلی (on-premises) و سوئیچ‌های تحت مدیریت ابر (cloud-managed).

  • سوئیچ محلی به شما اجازه می‌دهد که شبکه محلی (LAN) خود را پیکربندی و روی آن نظارت کنید. همچنین امکان کنترل دقیق‌تر ترافیک شبکه را فراهم می‌کند.
  • اگر یک تیم فناوری اطلاعات کوچک دارید، سوئیچ تحت مدیریت ابر می‌تواند کار مدیریت شبکه را آسان‌تر کند. با این سوئیچ به یک رابط کاربری ساده، مدیریت فول‌استک چند سایته (multisite full-stack management) و بروزرسانی‌های خودکار دسترسی خواهید داشت که مستقیماً روی سوئیچ اعمال می‌شوند.
switches, routers, and wireless access points
سوئیچ‌ها، روترها و نقاط دسترسی بی‌سیم

روترها

روترها چند شبکه را به هم متصل می‌کنند. همچنین می‌توانند کامپیوترهای متصل به آن شبکه‌ها را به اینترنت وصل کنند. کامپیوترها از طریق روتر به یک شبکه اینترنت وصل می‌شوند که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شود.

روتر مثل یک توزیع‌کننده (dispatcher) عمل می‌کند. داده‌های ارسالی از طریق شبکه را آنالیز می‌کند، بهترین مسیر را برای انتقال داده‌ها انتخاب کرده و آنها را در مسیر مورد نظر ارسال می‌کند.

روترها کسب‌وکار شما را به جهان وصل می‌کنند، از اطلاعات شما در برابر تهدیدات امنیتی محافظت کرده و حتی تعیین می‌کنند که کدام کامپیوترها نسبت به بقیه در اولویت هستند.

علاوه بر این‌ها، روترها ویژگی‌های دیگری هم دارند که کار شبکه‌سازی را آسان‌تر و ایمن‌تر می‌کنند. برای مثال، شما می‌توانید بسته به نیازهای امنیتی خود یک روتر مجهز به فایروال، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) یا یک سامانه ارتباطی پروتکل اینترنت (IP) را انتخاب کنید.

اکسس پوینت ها (Access Points) 

یک اکسس پوینت به دستگاه‌های شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به کابل به یک شبکه بی‌سیم متصل شوند. با شبکه‌های بی‌سیم به راحتی می‌توانید دستگاه‌های جدیدتان را آنلاین کنید. این شبکه از کارهای سیّار هم پشتیبانی می‌کند.

اکسس پوینت حکم یک تقویت‌کننده شبکه را دارد. درحالی‌که روتر پهنای باند را فراهم می‌کند، Access Points این پهنای باند را بسط می‌دهد تا شبکه بتواند از دستگاه‌های مختلف پشتیبانی کند و آن دستگاه‌ها هم می‌توانند از راه دور به شبکه دسترسی پیدا کنند.

اما کارکرد Access Points فراتر از یک وای‌فای (Wi-Fi) ساده است. Access Points ، اطلاعات مفیدی در مورد دستگاه‌های متصل به شبکه ارائه می‌دهد، امنیت شبکه را فراهم کرده و قابلیت‌های عملی دیگری هم دارد.

Access Points ها از استانداردهای IEEE مختلف پشتیبانی می‌کنند. هر استاندارد، اصلاحیه‌ای است که به مرور زمان به تأیید رسیده است. استانداردها در فرکانس‌های مختلفی عمل می‌کنند، پهنای باند متفاوتی ارائه می‌دهند و از تعداد کانال‌های مختلفی پشتیبانی می‌کنند.

switches, routers, and wireless access points
روتر، سوییچ، اکسس پوینت

شبکه‌سازی بی‌سیم Wireless Networking

برای ایجاد شبکه بی‌سیم می‌توانید از سه نوع استقرار استفاده کنید: استقرار متمرکز، استقرار هم‌گرا و استقرار مبتنی بر ابر. اگر می‌خواهید بدانید کدام نوع استقرار برای کسب‌وکار شما بهتر است، با یک متخصص مشورت کنید.

1. استقرار متمرکز Centralized deployment

رایج‌ترین شبکه‌های بی‌سیم از طریق استقرار متمرکز راه‌اندازی می‌شوند. از این شبکه‌ها به‌طور سنتی در محوطه‌های دانشگاه استفاده می‌شود که ساختمان‌ها و شبکه‌ها در مجاورت یکدیگر هستند. استقرار متمرکز، شبکه بی‌سیم شما را یکپارچه می‌کند. ازاین‌رو، امکان ارتقای آن آسان‌تر شده و کارکرد پیشرفته شبکه بی‌سیم تسهیل می‌شود. کنترل‌گرها محلی هستند و در یک نقطه متمرکز نصب می‌شوند.

2. استقرار هم‌گرا Converged deployment

بکارگیری استقرار هم‌گرا در محوطه‌های کوچک یا دفاتر اداری باعث می‌شود که اتصالات بی‌سیم و سیمی ثبات بیشتری پیدا کنند. این استقرار، اتصال سیمی و بی‌سیم را در یک دستگاه شبکه-یک سوئیچ دسترسی-هم‌گرا کرده و نقش سوئیچ و کنترل‌گر بی‌سیم را ایفا می‌کند.

3. استقرار مبتنی بر ابر Cloud-based deployment

این سیستم از ابر برای مدیریت دستگاه‌های متصل به یک شبکه محلی در مکان‌های مختلف استفاده می‌کند. این استقرار مستلزم استفاده از دستگاه‌های ابری سیسکو مراکی (Cisco Meraki) است که امکان نظارت کامل بر شبکه را از طریق داشبوردهای خود فراهم می‌کنند.

منابع

محتواهای مرتبط

نظرات کاربران:

برچسب ها

شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان
استمرارقدم ها، تحقق رویاها
تماس با ما:
آدرس: تهران - خیابان مفتح شمالی - خیابان شهید ملایری پور - پلاک 100 واحد 10
تلفن: 58152000-021
فکس: 58152300-021
ایمیل: info@ofoghdadeha.com
دسترسی سریع:
 
logo-samandehi
تمامی حقوق این وبسایت برای شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان محفوظ است.
Copyright 2020 - 2024, Ofoghdadeha. All rights reserved