5/1

3584
0

معماری شبکه تلفنی سیسکو (VoIP)

آخرین بروزرسانی: یکشنبه 13 تیر 1400

در این سری از مقالات تخصصی به بررسی معماری شبکه تلفنی سیسکو (voip) می‌پردازیم. ماژول‌ها و ارتباطات گفته شده در این مقاله، در محدوده راهکارهای شبکه تلفنی و ارتباطات یکپارچه شرکت سیسکو می‌باشد.

رایگان

ارائه دهنده: روح الله خدابخش
مدت زمان مطالعه: 29 دقیقه

ویدئو ها

کاهش هزینه، یکپارچه‌­سازی و توسعه‌پذیری در ارائه سرویس‌­های ارزش افزوده سه اصل بنیادی در تداوم استفاده از یک تکنولوژی می­‌باشد.
به منظور تفکیک مفاهیم و درک­‌پذیری بهتر مطالب سه مقدمه در زیر قرار داده شده است که هدف اصلی این مقاله را مشخص می‌‌کند.
مقدمه 1:
با نگاهی کوتاه به تاریخچه پیدایش شبکه تلفنی مخابرات (PSTN) که یک تکنولوژی زیرساختی برای برقراری ارتباطات راه دور است و مقایسه آن با تاریخچه پیدایش اینترنت به عنوان یک بستر ارتباطی راه دور، این امر مشهود می‌شود که بستر اینترنت در بازه زمانی کمتر، توانایی بیشتری در خصوص ارائه سرویس به مشترکان نشان داده است.
مقدمه 2:
بازه­ سرویس­‌دهی ارتباطات مخابراتی (PSTN) حدود 140 سال می­‌باشد و این درحالیست پیدایش بستر ارتباطی اینترنت به بیش از 40 سال نمی­‌رسد.
مقدمه 3:
بازه­ زمانی سرویس‌­دهی در ارتباطات مخابراتی (PSTN) باعث فراگیر شدن این تکنولوژی در تمام نقاط جهان شده است که این امر یک نکته مثبت در استفاده از این بستر ارتباطی می‌­باشد.
با توجه به سه مقدمه بیان شده، محققان به منظور ارائه تکنولوژی بهتر در ارتباطات راه دور، نیاز به تلفیق برخی از خصوصیات این دو بستر ارتباطی با یکدیگر داشتند تا از یک­ سو، سه اصل تداوم تکنولوژی را رعایت کنند و از سوی دیگر گستره جهانی تکنولوژی ارتباطات مخابراتی را در نظر داشته باشند.
مقاله پیشرو بخش­‌هایی از نحوه‌­ یکپارچه­‌سازی این دوساختار و ماژول­‌های موردنیاز برای فراهم‌­سازی بستر لازم جهت این یکپارچه‌­سازی را بیان می‌­کند. ماژو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل‌­ها و ارتباطات گفته شده در این مقاله، در محدود‌ه‌­ی راهکارهای شبکه تلفنی سیسکو (VoIP) و ارتباطات یکپارچه شرکت سیسکو می‌باشد.با توجه به گستردگی بلاک‌ها و پلتفرم­‌های موجود در هر بلاک به منظور آشنایی بهتر با مفاهیم و اصطلاحات موجود در این ساختار، مقاله رو به رو مختص به تعریف پلتفرم­‌هایی است که نیازهای اولیه و پایه‌ شبکه تلفنی سیسکو (VoIP) را برطرف می‌کند.

در این بخش به وظایف روتر شبکه تلفنی سیسکو (VoIP) در این ارتباطات پرداخته شده است که در این بین اصطلاحات و سناریوهای بیشتر جهت آشنایی بهتر گنجانده شده است.
به صورت کلی وظایف روتر شبکه تلفنی سیسکو (VoIP) به سه بخش زیر تفسیم می‌شود که در ادامه، این وظایف با دیاگرام هر بخش نمایش داده شده است:

1- فراهم کردن منابع رسانه

  • هماهنگ‌سازی جریان صدا و تصویر در کنفرانس
  • عبور جریان از یک ارتباط به ارتباط دیگر
  • تغییر یک نوع کدگذاری به کدگذاری دیگر
  • پخش MOH برای تماس گیرندگان
  • اجرای عملکردهای مربوط به ترافیک سیگنال کاربران
  • اجرای عملکردهای مربوط به جلوگیری از اکو صدا
  • عبور جریان از یک اتصال به اتصال دیگر

2- رجیستر کردن گوشی‌ها ( در صورت استفاده به عنوان روتر CME/SRST)

3- درگاه رسانه

  • درگاه رسانه در ارتباط با شبکه تلفنی آنالوگ (Voice Gateway)
  • درگاه رسانه در ارتباط با شبکه تلفنی دیجیتال
  • درگاه رسانه در ارتباط با شبکه تلفنی مبتنی برCUBE) IP)

1- فراهم کردن منابع رسانه

1-1- هماهنگ‌سازی جریان صدا و تصویر در کنفرانس

بخاطر نوع ارتباطات شبکه تلفنی سیسکو (VoIP) و تعداد Sessionهای زیاد برای انتقال صدا و تصویر به صورت جداگانه و با روش‌های کدگذاری مختلف، مدیریت و هماهنگ‌سازی این ارتباطات نیاز به منابع سخت افزاری دارد که یکی از منابع پردازشی می‌تواند PVDMهای موجود بر روی روتر شبکه تلفنی سیسکو (VoIP) باشد.

1-2- عبور جریان از یک ارتباط به ارتباط دیگر

گاهی اوقات برای بازپخش کردن تماس بین پروتکل­‌های مختلف شبکه تلفنی سیسکو (VoIP) و تغییر برخی از پارامترهای موردنیاز در نحوه اجرای پروتکل، نیاز به منابع پردازشی می‌باشد.

1-3- تغییر یک نوع کدگذاری به کدگذاری دیگر

به صورت کلی برای تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال، سه مرحله اجباری و دو مرحله اختیاری وجود دارد که این مراحل به طور مختصر به شرح زیر است:

1- نمونه برداری (Sampling) 

2- کوانتیده کردن نمونه‌ها (Quantization)

بعد از نمونه برداری اولیه نیاز به اختصاص عدد به هر کدام از نمونه‌های گرفته شده است که این عددها با توجه به نوع کدگذاری انتخاب می‌شود.

3- انتخاب روش کدگذاری (Encoding)

از روش کدگذاری برای ترجمه اطلاعات از حالت آنالوگ به حالت دیجیتال و یا بالعکس استفاده می‌شود. (به عنوان مثال: نمونه برداشته شده از سیگنال آنالوگ، چه مقداری در سیگنال دیجیتال مربوطه دارد.)

4- فشرده‌سازی (Compression) (این مرحله اختیاری است)

با توجه به این که نمونه­‌های برداشته شده در 1 ثانیه از صدا بسیار زیاد بوده و در بیشتر موارد تکراری است به منظور جلوگیری از اتلاف پهنای باند و کاهش ترافیک مربوطه، عمل فشرده‌­سازی با حذف نمونه­‌های تکراری انجام می‌شود.
نکته: باید توجه کرد که عمل فشرده‌سازی از اتلاف پهنای باند جلوگیری می­‌کند اما باعث افزایش بارعملیاتی بر روی تجهیزات می‌شود.

5- رمزگذاری (Encryption)

این مرحله اختیاری است و با توجه به اهمیت نیازهای امنیتی، پیاده‌سازس این پروتکل‌ها ضروری می‌باشد.
 

1-4- اجرای عملکردهای مربوط به ترافیک سیگنال کاربران

گاهی اوقات برای بازپخش کردن تماس بین پروتکل‌­های مختلف شبکه تلفنی سیسکو (VoIP) یا تغییر برخی از پارامترهای موردنیاز در نحوه اجرای پروتکل‌های یکسان، نیاز به منابع پردازشی می‌باشد.

1-5- اجرا عملکردهای مربوط به جلوگیری از اکو صدا

به منظور جلوگیری از اکو صدای گیرنده تماس می باشد. (لازم به ذکر است که دلایل گفته شده می‌تواند تجهیزات مخابراتی در مقصد یا تجهیزات بین راهی تشکیل دهنده بسترارتباطات باشد.)

1-6- عبور جریان از یک اتصال به اتصال دیگر (Origination/Termination)

Termination به رویه ای اشاره دارد که تماس تلفنی مربوطه را تا جایی که به مقصد نهایی انتقال یابد، بین ارائه دهندگان سرویس مسیریابی کند.

 

2- رجیستر کردن گوشی‌ها (در صورت استفاده به عنوان روتر CME/SRST)

در شعبه‌هایی که منابع موردنیاز برای اجرای ساختار افزونگی در بلاک کنترل تماس در سطح شبکه گسترده موجود نمی‌باشد، می‌توان از روتر SRST به منظور راهکاری برای جلوگیری از اختلال در ارتباطات اولیه شبکه تلفنی سیسکو (VoIP) در زمان قطع ارتباطات شبکه گسترده استفاده کرد.

در هنگام قطع ارتباطات شبکه گسترده، این روتر مانند یک سرور کنترل تماس عمل کرده و وظیفه مسیریابی تماس­‌های در سطح شعبه را انجام می­‌دهد.

3- درگاه رسانه

به دلیل پشتیبانی روتر از ماژول‌های متنوع و قرارگیری این تجهیز در لبه شبکه، می‌توان وظیفه تبدیل انواع رسانه را به عهده این تجهیز قرار داد که این رسانه‌ها در شبکه تلفنی  سیسکو (VoIP) به 3 بخش زیر تقسیم می‌شود:

3-1- درگاه رسانه در ارتباط با شبکه تلفنی آنالوگ

ارتباط شبکه تلفنی مبتنی بر IP با شبکه آنالوگ از طریق روتر با استفاده از ماژول FXO/FXS برقرار می‌شود که برای وصل کردن تلفن‌های آنالوگ به روتر از ماژول‌های FXS بر روی روتر و برای برقراری ارتباط با سوئیچ مخابرات یا سانترال از ماژول‌های FXO استفاده می­‌شود.

3-2- درگاه رسانه در ارتباط با شبکه تلفنی دیجیتال

ارتباط شبکه تلفنی مبتنی بر IP با شبکه دیجیتال از طریق روتر با استفاده از ماژول E1/T1 برقرار می‌­شود. ماژول‌های E1/T1 برای برقراری ارتباط با شبکه تلفنی دیجیتال مخابراتی و یا سانترال استفاده می‌­شود که به دلیل جنس این رسانه محدودیت­‌هایی را به همراه دارد که در ارتباطات بر اساس پروتکل IP دیده نمی‌شود.

3-3- درگاه رسانه در ارتباط با شبکه تلفنی مبتنی بر CUBE) IP)

ارتباط شبکه تلفنی مبتنی برIP با ITSP و یا سانترال از طریق روتر با استفاده از پورت‌های 10/100/1000 موجود بر روی روتر برقرار می‌شود. عمده پروتکل­‌های استفاده شده برای انتقال ترافیک مربوط به سیگنال H323 و یا SIP می‌باشد که با توجه به فراگیر شدن پروتکل SIP در تمامی پلتفرم‌­ها، توصیه سیسکو بر این است که پروتکل SIP استفاده شود.

جمع‌بندی وظایف روتر شبکه تلفنی سیسکو

ردیف

مدل روتر

تعداد کاربران CME

تعداد session CUBE

تعداد کاربران SRST

تعداد ماژول NIM

1

ISR 4321

50

500

50

2

2

ISR 4331

100

1000

100

2-3

3

ISR 4351

250

2000

750

3-5

4

ISR 4431

350

3000

1200

3-5

5

ISR 4451-X

450

6000

2000

3-6

6

CSR 1000V 1-4vCPU1

N/A

1k-6k

N/A

N/A

7

ASR 100(1-6)-X

N/A

12k-16k

N/A

N/A

در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر سرور کنترل تماس سیسکو در بلاک Call Control می‌پردازیم.

با توجه به ضرورت وجود سرور کنترل تماس در معماری گفته شده، در این بخش به وظایف سرور کنترل تماس در این ارتباطات پرداخته شده است.
به صورت کلی وظایف سرور کنترل تماس به 3 بخش زیر تقسیم می‌شود که در ادامه این راهکارها،
وظایف با دیاگرام هر بخش نمایش داده شده است:
4- مدیرت منابع رسانه

  • مدیریت منابع هماهنگ‌سازی جریان صدا و تصویر در کنفرانس
  • مدیریت عبور جریان از یک ارتباط به ارتباط دیگر
  • مدیریت تغییر یک نوع کدگذاری به کدگذاری دیگر
  • مدیریت پخش MOH برای تماس گیرندگان
  • مدیریت اجرای عملکردهای مربوط به ترافیک سیگنال کاربران
  • مدیریت اجرای عملکردهای مربوط به جلوگیری از اکو صدا
  • مدیریت عبور جریان از یک اتصال به اتصال دیگر

5- رجیستر کردن گوشی ها

6- درگاه رسانه IP

  • درگاه رسانه در ارتباط با شبکه تلفنی مبتنی بر IP

4- مدیریت منابع رسانه

در صورت استفاده از سرور کنترل تماس سیسکو، وظیفه مدیریت بسیاری از منابع در این ساختار به عهده این سرور است ولی باید توجه کرد که این وظیفه صرفا در حد مدیریت این ارتباطات می‌­باشد.

انجام بسیاری از عملکردهای موردنیاز برای برقراری ارتباطات شبکه تلفنی و فراهم کردن منابع پردازشی برای اجرای این عملکردها به عهده روتر شبکه تلفنی یا دیگر پلتفرم‌های معرفی شده توسط شرکت سیسکو است.

5- رجیستر کردن گوشی‌­ها

درصورت استفاده از سرور کنترل تماس سیسکو، می توان کاربر نهایی را با تنوع، تعداد، امنیت و قابلیت‌های بیشتر پشتیبانی کرد.


6- درگاه رسانه شبکه تلفنی (VoIP)

عدم امکان پشتیبانی بسیاری از ماژول‌­های روتر، این امکان را از سرور کنترل تماس سیسکو سلب می‌کند تا ارتباطاتی غیر از ارتباطات شبکه تلفنی مبتنی بر IP را فراهم کند.

مقایسه راهکارهای مشابه

تفاوت عمده و مزیت شبکه تلفنی سیسکو (VoIP) نسبت به بقیه راهکارها، نحوه مدیریت منابع می‌باشد و در ادامه با مزایای استفاده از پلتفرم کنترل تماس سیسکو بیشتر آشنا می‌شویم.

مزایای استفاده از پلتفرم کنترل تماس سیسکو

1- ایجاد افزونگی در نحوه سرویس‌دهی

سرور کنترل تماس سیسکو توانایی بهبود بخشیدن به سرویس‌­دهی و پایداری در آن را از طریق پیکربندی مکانیزم‌­های مجموعه‌سازی فراهم می‌کند که با استفاده از مجموعه‌­سازی می‌­توان سرویس موردنظر را بر روی چندین سرور اجرا کرده و آن‌ها را به‌عنوان یک ماهیت واحد به کاربران شبکه تلفنی سیسکو (VoIP) معرفی کرد. در مجموعه‌سازی گفته‌شده مکانیزم عملکرد به این صورت می­‌باشد که یک سرور از مجموعه موردنظر به‌عنوان ناشر اطلاعات (Publisher) معرفی‌شده و دیگر سرورهای موجود در مجموعه به‌عنوان مشترکان (Subscriber) شناخته می‌­شوند و تمام تنظیمات انجام‌شده بر روی سرور ناشر اطلاعات به سرور­های دیگر ارسال گردیده و پایگاه اطلاعات (Database) آن‌ها با یکدیگر همگام می‌­شود تا در صورت آسیب دیدن سرور ناشر اطلاعت، سرور دیگری جایگزین شده و سرویس‌­های موردنیاز و ضروری شبکه تلفنی سیسکو (VoIP) را ارائه نماید. مکانیزم مجموعه­‌سازی گفته‌شده باعث به وجود آمدن افزونگی (Redundancy) خودکار برای کاربران نهایی و سرویس­‌های ارائه‌شده توسط سرور کنترل تماس سیسکو مثل پردازش و کنترل تماس‌­های ورودی و خروجی می‌­شود.

با توجه به ساختار مجموعه‌­سازی توضیح داده شده در بالا، راهکارهای استانداردی و توصیه شده سیسکو برای پیکربندی این ساختار در حالت‌های مختلف آورده شده است که آشنایی با این راهکارها خالی از لطف نیست.
(هر راهکار مزایا و معایب مربوط به خود را دارد که با توجه به هدف مقاله به آن پرداخته نشده است.)

  • شبکه تک سایتی – مجموعه‌سازی در سایت اصلی
  • شبکه چند سایتی – مجموعه‌سازی در سایت اصلی (استفاده از روتر SRST)
  • شبکه چند سایتی – مجموعه‌سازی از طریق شبکه گسترده – یک بلاک کنترل تماس
  • شبکه چند سایتی – مجموعه‌سازی به ازای سایت – چندین بلاک کنترل تماس

2- تفکیک وظیفه مدیریت و منابع پردازشی و پردازش عملکردها

در صورت استفاده از سرور کنترل تماس سیسکو، وظیفه مدیریت بسیاری از منابع در این ساختار به عهده این سرور است ولی باید توجه کرد که این وظیفه صرفا در حد مدیریت این ارتباطات می­‌باشد.

انجام بسیاری از عملکرد­های موردنیاز برای برقراری ارتباطات شبکه تلفنی سیسکو (VoIP) و فراهم کردن منابع پردازشی برای اجرای این عملکردها به عهده روتر شبکه تلفنی یا دیگر پلتفرم‌­های معرفی شده توسط سیسکو می‌­باشد.برای درک بهتر این مورد به مثال زیر توجه کنید:

بررسی جواب نهایی یک معادله پیچیده در ریاضیات کار زمان‌بری می­‌باشد. حالا شما اگه سیستمی داشته باشید که جواب بسیاری از مقادیر خروجی را با توجه به مقادیر ورودی در معادله داشته باشد و این اطلاعات را به صورت Index شده در پایگاه داده خود داشته باشد، زمان کمتری برای محاسبه جواب نهایی صرف می‌­شود.

حال اگر تعداد مقادیر ذخیره شده در این پایگاه داده به دلیل مقادیر ورودی متنوع زیاد باشد و نیاز به جستجو در این پایگاه داده باشد و عمل جستجو کار زمان‌بری باشد، برای افزایش Performance سیستم در پاسخگویی به درخواست، شاید محاسبه این معادله کار سریع‌تری باشد.

با توجه به اینکه ارتباطات شبکه تلفنی سیسکو (VoIP)، عملکردهای پیچیده و سلسله‌­واری دارند؛ به منظور افزایش بهره­‌وری و سرعت در سیستم، نیاز به یک پلتفرم جهت مدیریت این تصمیمات است که سرور کنترل تماس سیسکو بهترین گزینه برای مدیریت این ارتباطات می‌­باشد.

3- افزایش قدرت پردازش با بیشترین بهره‌وری در ماژول‌های مربوطه

زمانی وظایف هر ماژول به بهترین نحو در سیستم مشخص شود، می‌توان تمام تمرکز یک سیستم را برای اجرای آن عملکرد به بهترین نحو ممکن داشت.

4- افزایش پشتیبانی از تعداد کاربران بیشتر

تعداد کاربران قابل پشتیبانی در شبکه تلفنی سیسکو (VoIP) در حالت استفاده از سرور کنترل تماس حدود 40000 کاربر می‌باشد که برای اکثر شرکت‌های موجود در ایران عدد بالایی است.

معرفی سرویس های پایه شبکه تلفنی سیسکو(VoIP)

­ردیف

نام سرویس

توضیحات

1

Self-Care Portalپرتال تحت وب برای کاربران شبکه تلفنی به منظور مدیریت سرویس های فعال شده توسط سرور کنترل تماس

2

Corporate Directoryدفترچه تلفن سازمانی که امکان یکپارچه سازی با سرور اکتیو دایرکتوری به منظور ذخیره سازی داخلی های سازمانی را دارا می باشد.

3

Personal Directoryدفترچه تلفن شخصی که از طریق پرتال تحت وب امکان اضافه کردن مخاطب را دارد.

4

Call Transferاین سرویس به کاربر امکان انتقال تماس خود به تلفن دیگر را فراهم می­‌کند.

5

Call Pickupبا استفاده از این سرویس، کاربران می‌توانند تلفن همکاران خود را در زمانی که همکار خود توان پاسخگویی را دارا نمی­باشد، پاسخ دهد.

6

Call Pickup Groupبا استفاده از این سرویس، کاربران می­توانند تلفن همکاران خود که در یک گروه قرار دارند را بدون نیاز به آگاهی از داخلی آنان پاسخ دهند.

7

Call Forward Allاین سرویس برای کاربر این امکان را فراهم می­کند تا تمامی تماس­های خود را به سمت داخلی دیگر انتقال دهد.

8

Call Hold/Resumeاستفاده از این سرویس در زمان تماس، گوشی را به حالت انتظار برده بدون اینکه تماس قطع شود و پس از مدت موردنظر امکان بازیابی تماس فراهم می­شود.

9

Call Backبا استفاده از این سرویس می­توان شماره مدنظر که در دسترس یا اشغال هست را به صورت ممتد شماره گیری کرد و درصورت پاسخ تماس، به کاربر در حال انتظار اطلاع رسانی کرد.

10

BLF Call Pickupامکان مانتیور کردن داخلی های تعریف شده و پاسخ دادن به تماس مربوط در صورت عدم پاسخگویی داخلی مربوطه

11

Call Parkامکان انتقال تماس به داخلی از پیش تعیین شده به منظور پاسخ تماس مربوطه از گوشی دیگر برای حفظ محرمانگی تماس در زمان شلوغی اتاق مربوطه

12

Audio Conferenceاین سرویس امکان کنفرانس داخلی را برای کاربران فراهم می‌کند، این کنفراس به دو صورت Ad-Hoc و MeetMe قابل‌ارائه می­باشد.

13

User Mobilityبه کمک این سرویس مدیر شبکه می­تواند این امکان را برای کاربران در حال حرکت فراهم کند که زمانیکه کاربر پشت میز خود نیست علاوه بر تلفن روی میز، تلفن همراه وی نیز همزمان یا پس از مدت کوتاهی زنگ بخورد.

14

Class of Serviceاین سرویس مجموعه ای از ویژگی‌ها مانند، Call Filtering، Call Diversion، Line Monitoring و سرویس‌های مشابه را برای تلفن‌های مدیر و منشی فراهم می کند، بدین ترتیب می‌توان بر مبنای سیاست مدیران، تماس­های ورودی مدیران، ابتدا توسط منشی جواب داده شود و در صورت ضرورت به تلفن مدیر انتقال پیدا کند.

15

Call Restrictionاین سرویس یکی از ویژگی‌های مربوط به Voice Gateway می­باشد، که به ما این امکان را می‌دهد تا برای تماس‌های خروجی مجموعه محدودیت‌هایی تعریف کنیم. بدین ترتیب می‌توان کاربران ر ا بر اساس نظر مدیریت دسته‌بندی و برای هر یک از این گروه کاربران محدودیت در شماره‌گیری تعریف کرد.

16

Custom Ringtonesبا استفاده از این سرویس، کاربر می­تواند زنگ گوشی خود را به صورت دلخواه بر اساس موارد تعیین شده در سرور کنترل تماس مشخص کند.

17

Do Not Disturbبا استفاده از این سرویس امکانی فراهم می شود تا کاربران در هنگام جلسات بجای انتقال یا قطع کامل ارتباط تلفنی، تماس­های گوشی خود را در حالت DND قرار دهند.

18

HotLine

سرویس مربوطه این امکان را فراهم می­نماید تا پس از برداشتن گوشی به صورت خودکار داخلی و مقصدی از پیش تعیین شده شماره‌گیری شود.

19

Intercomمدیران با استفاده از این سرویس می­توانند در مواقع اضطرای یک تماس یکطرفه با مقصدی از پیش تعیین شده داشته باشند.

معرفی قابلیت‌­های سرور کنترل تماس سیسکو

­ردیف

نام سرویس

توضیحات

1

Call Queuingبا استفاده از این سرویس می­توان صف­های انتظار با قابلیت­های کمتر از صف­های مرکز تماس سیسکو، به منظور پاسخگویی و توزیع بهتر تماس­های ورودی داشت.

2

Calling Party Normalizationاستفاده از این سرویس در سمت سرور کنترل تماس این امکان را می­دهد تا Header و اطلاعات مربوط به تماس را به مقادیر دلخواه تغییر داد.

3

Shared Lineبرای اشتراک گذاری داخلی بین دو یا چند تلفن به منظور دریافت سرویس­های یکسان از این سرویس در سرور کنترل تماس سیسکو استفاده می­شود. 

4

Auto-Attendantامکان انتقال تماس به سمت داخلی مدنظر بدون نیاز به دانستن داخلی مقصد به منظور سرویس­دهی و راهنمایی سریع­تر مشتریان (معمولا این امر با منو­های سامانه گویا انجام می­گردد)

5

Forced Authorization Code

با استفاده از این سرویس می­توان قبل از برقراری تماس با مقاصد تعیین شده درخواست کد دسترسی  کرد و درصورت درست بودن کد تماس مربوطه وصل گردد.

(معمولا این سرویس برای صدور ریز مکالمات و صورتحساب استفاده می‌شود)

6

Extension Mobility Cross Clusterکاربر با استفاده از این سرویس می­تواند پروفایلی پویا از تلفن و داخلی­ خود بر روی تمامی گوشی­های تعیین شده در کلاستر داشته باشد.

7

Music On Holdامکان پخش آهنگ­های از پیش تعیین شده در زمان انتظار کاربران و مشتریان

8

Pagingاین سرویس امکان اطلاع رسانی به کاربران با استفاده گوشی­ را فراهم می­کند. 

9

SAML Single Sign-Onاین راهکار به منظور جلوگیری از ورود چندین باره حساب کاربری در پنل­‌های تحت وب سرویس‌­های شبکه تلفنی سیسکو (VoIP) تعبیه شده است.

 

 

 

دانلودها

منابع

محتواهای مرتبط

نظرات کاربران:

برچسب ها

شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان
استمرارقدم ها، تحقق رویاها
تماس با ما:
آدرس: تهران - خیابان مفتح شمالی - خیابان شهید ملایری پور - پلاک 100 واحد 10
تلفن: 58152000-021
فکس: 58152300-021
ایمیل: info@ofoghdadeha.com
دسترسی سریع:
 
logo-samandehi
تمامی حقوق این وبسایت برای شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان محفوظ است.
Copyright 2020 - 2024, Ofoghdadeha. All rights reserved