4/1

2521

پشتیبانی

آخرین بروزرسانی: شنبه 27 شهریور 1400

وجود یک مسیر و راهبرد مشخص که گام‌های آن بر اساس دانش بروز و اصول مدیریتی پیش‌بینی شده باشد، می‌تواند در پیشبرد اهداف مربوط به پشتیبانی پروژه‌های شبکه موثر واقع شود و منجر به کسب نتایج مطلوب و افزایش رضایت خاطر کارفرمایان از دوران پروژه پشتیبانی شبکه گردد.

 

بدون شک امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فکری کارفرمایان پس از پیاده‌سازی و تکمیل پروژه‌ها، فعالیت‌های مرتبط با پشتیبانی و تضمین رفع چالش‌هایی است که ممکن است پس از اتمام پروژه و در زمان بهره‌برداری با آن مواجه شوند. این موضوع در پروژه‌های شبکه نیز به یک امر حیاتی تبدیل شده و در چنین شرایطی، وجود یک مسیر و راهبرد مشخص که گام‌های آن بر اساس دانش بروز و اصول مدیریتی پیش‌بینی شده باشد، می‌تواند در پیشبرد اهداف مربوط به پشتیبانی پروژه‌های شبکه موثر واقع شود و منجر به کسب نتایج مطلوب و افزایش رضایت خاطر کارفرمایان از دوران پروژه پشتیبانی شبکه گردد.

شرکت مهندسی افق داده‌ها ایرانیان علاوه بر تجربه‌های موفقی که در زمینه‌های مشاوره، طراحی، اجرا و پیاده‌سازی پروژه‌های شبکه و زیرساخت کشور طی یک دهه گذشته دارد، در زمینه پشتیبانی شبکه که یکی از خدمات بسیار حیاتی در این حوزه تخصصی و حساس می‌باشد نیز دارای تجربه‌های موفقی است. به مانند آنچه که در طول مسیر ارائه سایر خدمات بنیادین، ما را گام به گام و بر اساس نیازهای کارفرما به اهداف نهایی نزدیک می‌کند، در زمینه ارائه خدمات پشتیبانی شبکه نیز کلید موفقیت ما، بهره‌گیری از یک متدولوژی و نقشه راه دقیق و برنامه‌ریزی شده است که تمامی ابعاد و جنبه‌های احتمالی جهت کسب نتایج مطلوب و مورد انتظار را در بر می‌گیرد.

به همین منظور و بر اساس تجربیات و اصول کارشناسی شده، متدولوژی اجرای خدمات پشتیبانی شبکه نیز دارای چندین فاز یا گام مختلف بوده که در هر یک از این گام‌ها فعالیت‌هایی بسته به نیازهای از پیش شناخته شده و نیازهایی که در طول پروژه پشتیبانی با آن مواجه می‌شوید صورت می‌گیرد و مستندهای مرتبط با هر یک از این گام‌ها نیز توسط کارشناسان افق داده‌ها به شما ارائه می‌گردد. آنچه در ادامه می‌خوانید و با آن آشنا می‌شوید، گام‌های متدولوژی مورد استفاده افق داده‌ها جهت ارائه خدمات پشتیبانی شبکه به کارفرمایان محترم در راستای پیشبرد اهداف و پروژه‌های شبکه و زیرساخت می‌باشد.

 

فلوچارت چگونگی پیشبرد روند پشتیبانی

 

انعقاد قرارداد و شروع دوره پشتیبانی:

به طور کلی انعقاد قرارداد جهت دریافت خدمات پشتیبانی شبکه در دو حالت مختلف صورت می‌گیرد:

  1. طراحی، اجرا و پیاده‌سازی پروژه شما توسط افق داده‌ها ایرانیان انجام شده و دوره پشتیبانی سه ماهه نیز که در هنگام تحویل موقت پروژه فعال شده بود به اتمام رسیده، به همین منظور در صورت نیاز به ادامه پشتیبانی پس از تحویل دائم پروژه توسط تیم فنی افق داده‌ها، می‌توانید با عقد قرارداد پشتیبانی از این نوع خدمات بهره‌مند شوید.
  2. طراحی، اجرا و پیاده‌سازی پروژه شما توسط تیم خودتان یا تیمی خارج از شرکت یا سازمانتان انجام شده، اما شما مایل به استفاده از خدمات پشتیبانی افق داده‌ها ایرانیان هستید و با عقد قرارداد پشتیبانی می‌توانید از این نوع خدمات بهره‌مند شوید.

بدیهی‌ست که در هر دو حالت ذکر شده، ارائه خدمات پشتیبانی شبکه توسط افق داده‌ها بر مبنای یک متدولوژی منحصر به فرد و بر اساس فازها و گام‌های تعریف شده‌ای که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد صورت می‌پذیرد.

 

فاز اول – شناخت و تدوین نیازمندی‌ها:

پس از عقد قرارداد و شروع دوره پشتیبانی، در اولین گام، شناخت نیازمندی‌ها و آنچه مورد نیاز کارفرما است در اولویت قرار خواهد داشت. به همین منظور پیش از هر اقدامی، پرسشنامه مربوط به نیازمندی‌ها در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا پس از تکمیل آن و بر اساس مواردی که ذکر کرده‌اید، تیم فنی افق داده‌ها نیازهای شما و ابعاد کلی پروژه پشتیبانی شبکه را شناسایی و در راستای اقدامات بعدی گام بردارد. شناخت نیازمندی‌ها و پس از آن تدوین پوستر شناخت زیرساخت، در نهایت منجر به شناخت چالش‌هایی که با آن‌ها مواجه هستید و اولویت‌هایی که می‌بایست در دستور کار قرار گیرد خواهد شد. برخی از این چالش‌ها و اولویت‌ها از سوی شما در هنگام تکمیل پرسشنامه نیازمندی‌ها مطرح می‌شود و برخی دیگر نیز توسط کارشناسان افق داده‌ها شناسایی و با شما در میان گذاشته خواهد شد. در نهایت خروجی فاز اول، سنگ بنای سایر گام‌ها و کلیت پروژه پشتیبانی را شامل می‌شود. ارائه گزارش‌های هفتگی از روند پیشرفت این فاز نیز از دیگر اقداماتی است که در گام نخست و تدوین نیازمندی‌ها صورت می‌گیرد.

 

فاز دوم – طرح کلان:

در دومین گام از پروژه پشتیبانی شبکه، تمرکز ما بر نگاه کلی و همه‌جانبه بر آنچه می‌بایست در بالاترین درجه از اولویت قرار گیرد معطوف خواهد شد. به همین منظور ما اقدام به طراحی و تدوین مستند طرح کلان خواهیم کرد و طی آن به تمامی اقداماتی که می‌بایست در دوره پشتیبانی و بر اساس نیازمندی‌هایی که در فاز اول شناسایی شده اشاره خواهیم کرد. مستند طرح کلان یک چشم‌انداز و دید کلی از آنچه در مسیر پروژه توسط تیم افق داده‌ها صورت می‌پذیرد و پیش‌بینی از نتیجه نهایی مورد انتظار را پیش روی شما قرار خواهد داد.

پس از تدوین و ارائه مستند طرح کلان و دریافت تأییدیه آن، نوبت به نهایی‌سازی لیست چالش‌هایی که در گام نخست شناسایی شده‌اند خواهد رسید. همچنین لیست اولویت‌های حیاتی نیز در این مرحله نهایی‌سازی می‌شود تا با شناخت و نهایی‌سازی چالش‌ها و آنچه اولویت‌های حیاتی پروژه پشتیبانی را شامل می‌شود قدم به مراحل رفع و اصلاح بگذاریم. ارائه گزارش‌های هفتگی از پیشرفت پروژه نیز از دیگر فعالیت‌های این مرحله می‌باشد.

 

فاز سوم:

یکی از نقاط قوت و وجه تمایز خدمات پشتیبانی شبکه افق داده‌ها ایرانیان، وجود یک سامانه پورتال است که شما می‌توانید از طریق آن، چالش‌ها یا مواردی که در طول دوره پشتیبانی با آن‌ها مواجه می‌شوید و خارج از اولویت‌های شناخته شده قبلی می‌باشد را با ثبت تیکت‌های جدید به تیم فنی افق داده‌ها اطلاع دهید. ما برای این موارد نیز گام‌هایی را در فاز سوم پروژه در نظر گرفته‌ایم که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

(بخش اول) – پشتیبانی و حل چالش‌ها: 

چنانچه پس از شروع دوره پشتیبانی شبکه و نهایی‌سازی چالش‌ها و اولویت‌های حیاتی در گام‌های اول و دوم، با برخی چالش‌ها و موارد جدیدی روبرو شوید و تیکت‌های مربوط به این موارد را در سامانه پورتال ثبت کنید، این نوع چالش‌ها به سرعت توسط تیم فنی افق داده‌ها و بر اساس درجه اهمیت و حیاتی بودن دسته‌بندی می‌شوند و عیب‌یابی و حل آن‌ها جزو نخستین اقدامات این بخش خواهد بود. همچنین عیب‌یابی و رفع چالش‌هایی که در گام‌های نخست پروژه شناسایی و لیست‌بندی شده‌اند نیز مطابق برنامه زمان‌بندی شده ادامه خواهد یافت.

پس از عیب‌یابی و رفع این نوع چالش‌ها که معمولاً در اولین هفته‌های آغاز خدمات پشتیبانی شبکه به مرحله اجرائی می‌رسند، عیب‌یابی و بازبینی دوره‌ای نیز در دستور کار تیم افق داده‌ها قرار می‌گیرد. دانش بروز و تخصص و تجارب کارشناسان افق داده‌ها در بازبینی دوره‌ای سبب می‌شود که شما همواره از کارکرد بهینه و سلامت زیرساخت خود مطلع و چندین قدم از خطراتی که ممکن است زیرساخت یا پروژه پیاده‌سازی شده شما را تهدید کند جلوتر باشید. گزارش‌های هفتگی از اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته تا به اینجای پروژه نیز در این بخش از فاز سوم به شما مطابق زمان‌بندی همیشگی ارائه خواهد شد.

 

(بخش دوم) – ارزیابی و اصلاح اولویت‌ها:

در بخش اول از گام سوم، با لیستی از چالش‌ها به ترتیب اولویت و حیاتی بودن روبرو بودیم و در بخش دوم، پس از اجرای اقدامات گام پیشین، به ارزیابی مجدد اقدامات صورت گرفته تا به اینجای کار خواهیم پرداخت و برخی اصلاحات لازم را در گام‌بندی اولیه ایجاد خواهیم نمود. به همین منظور در اولین اقدام، لیست چالش‌های اولیه ارزیابی و بروزرسانی خواهد شد و چالش‌های حل شده تا به اینجای کار از لیست حذف می‌شود. آنچه باقی می‌ماند، یک لیست جدید از چالش‌های اصلی باقیمانده به همراه چالش‌های جدید احتمالی دریافت شده از سوی شما خواهد بود و بر اساس این لیست، اقدامات فنی و اولویت‌بندی جدید صورت خواهد گرفت.

ارائه گزارش وضعیت از بازبینی دوره‌ای صورت گرفته و گزارش عیب‌یابی و چالش‌ها نیز از دیگر فعالیت‌های اصلی و مهمی است که در این مرحله از پروژه پشتیبانی شبکه انجام می‌شود. پس از اصلاح اولویت‌بندی و گزارش‌های جدید دوره بازبینی، مجدداً به بخش اول از فاز سوم برخواهیم گشت و مطابق برنامه جدید، اقدامات مرتبط با عیب‌یابی‌ها، اصلاح شبکه و اجرای گام به گام برنامه در دستورکار تیم پشتیبانی قرار خواهد گرفت.

در نهایت با اتمام دوره پشتیبانی و انجام تمامی اقدامات و عیب‌یابی و حل چالش‌های تدوین شده، قدم به فاز پایانی و تحویل پروژه به کارفرما خواهیم گذاشت.

 

فاز چهارم – تحویل به کارفرما:

با توجه به اینکه ممکن است در طول مدت زمان پروژه پشتیبانی شبکه، تغییراتی جزئی در طرح اولیه کلان پروژه رخ دهد و نیازمندی‌های جدیدی به سبد سرویس‌دهی اضافه شود که در ابتدا مد نظر قرارداده نشده باشد، یکی از نخستین اقداماتی که در فاز نهایی و هنگام تحویل پروژه به کارفرما از سوی کارشناسان افق داده‌ها صورت می‌گیرد، بروزرسانی و ارائه نسخه نهایی مستند چون­-ساخت یا As-Built است. مستند چون-ساخت شامل تمامی بروزرسانی‌های پروژه مطابق با موارد اجرائی است و کلیه لاگ‌های نهایی نیز به آن پیوست خواهد شد. همچنین بروزرسانی پوستر شناخت زیرساخت که در گام اول تهیه و تدوین شده بود و ارائه یک گزارش جامع و کامل از صفر تا صد اقدامات صورت گرفته در پروژه نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که در مرحله نهایی پروژه پشتیبانی به کارفرما ارائه خواهد شد.

در پایان دوره قرارداد، در صورت تمایل می‌توانید نسبت به تمدید قرارداد اقدام فرمایید. تمدید قرارداد پشتیبانی لزوماً به منزله وجود یا باقی ماندن عیب و چالش نخواهد بود، بلکه به منزله ادامه یافتن کلیه اقداماتی است که در این نوشتار به آن‌ها اشاره کردیم. بدیهی‌ست که به موجب تمدید قرارداد پشتیبانی، بازبینی‌های دوره‌ای، شناخت، عیب‌یابی و حل چالش‌ها و دریافت گزارش‌های فنی کماکان از سوی تیم افق داده‌ها ادامه خواهد یافت.

برچسب ها

شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان
استمرارقدم ها، تحقق رویاها
تماس با ما:
آدرس: تهران - خیابان مفتح شمالی - خیابان شهید ملایری پور - پلاک 100 واحد 10
تلفن: 58152000-021
فکس: 58152300-021
ایمیل: info@ofoghdadeha.com
دسترسی سریع:
 
logo-samandehi
تمامی حقوق این وبسایت برای شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان محفوظ است.
Copyright 2020 - 2024, Ofoghdadeha. All rights reserved