4/1

425

10 شرکت برتر دنیای شبکه | برند Dell EMC

آخرین بروزرسانی: شنبه 31 تیر 1402

Dell Technologies شرکت مادری است که چندین شرکت تابعه از جمله Dell EMC را در بر می‌گیرد. این شرکت فناوری چندملیتی، طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات از جمله رایانه‌های شخصی، سرورها، دستگاه‌های ذخیره سازی، تجهیزات شبکه، نرم افزار و خدمات مشاوره فناوری اطلاعات را ارائه می‌دهد. Dell EMC بر راهکارهای ذخیره سازی سازمانی، محاسبات ابری، حفاظت از داده‌ها و زیرساخت‌های مرتبط متمرکز است. در این مقاله به تاریخچه هر یک از شرکت‌های Dell و EMC و چگونگی ادغام آنها می‌پردازیم.

نویسنده: زهرا آقائی
مدت زمان مطالعه: 9 دقیقه

 

 

تاریخچه Dell و EMC

  • 1979

Richard Egan  و Roger Marino- هم اتاقی‌های سابق دانشگاه - کار خود را ترک کردند و شرکت EMC را در نیوتن ماساچوست، پنج سال پیش از تحقق چشم انداز Michael Dell تأسیس کردند.

  • 1984

Michael Dell به عنوان یک دانشجوی جوان در دانشگاه تگزاس، PC's Limited را با 1000 دلار و دیدگاهی متحول کننده در مورد نحوه طراحی، تولید و فروش فناوری تاسیس کرد. او در پایان اولین سال تحصیلی خود خوابگاه را ترک می‌کند تا تمام وقت خود را به توسعه تجارت اختصاص دهد.

  • 1987

پس از راه اندازی شرکت و ساخت اولین سیستم کامپیوتری خود، Dell اولین شعبه بین المللی خود را در بریتانیا افتتاح کرد. 

  • 1988

Dell با رشد سالانه تقریباً 80%، در بازار عمومی عرضه می‌شود. این شرکت که به طور رسمی به Dell Computer Corporation تغییر نام داده است، از سرمایه تازه به دست آمده برای گسترش محصولات و حضور جهانی خود استفاده می‌کند و تنها دو سال بعد برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان در اروپا، خاورمیانه و آفریقا یک مرکز تولیدی در ایرلند افتتاح می‌کند.

  • 1995

Dell فعالیت‌های خود را در سراسر اروپا، آسیا، ژاپن و آمریکا گسترش می‌دهد و ایده‌های بزرگی را در سراسر جهان ایجاد می‌کند.

  • 1996

Dell در سال 1996 فروش خود را به صورت آنلاین آغاز می‌کند و با افتتاح اولین مرکز مشتریان آسیا و اقیانوسیه در Penang مالزی، به سرعت فعالیت‌های جهانی خود را گسترش می‌دهد.

  • 1997

حضور جهانی EMC به عنوان رهبر بازار storage در سرتاسر جهان، تحقق می‌یابد.

  • 1998

Dell یک مرکز فروش، ساخت و پشتیبانی یکپارچه جدید را در Xiamen چین و سایت‌های تولیدی خود را در ایرلند، برزیل و ایالات متحده افتتاح می‌کند.

  • 2001

Dell به اولین ارائه‌دهنده سیستم‌های کامپیوتری در سراسر جهان تبدیل شده و قراردادی با EMC، رهبر ذخیره‌سازی امضا می‌کند تا راهکارهای شبکه فضای ذخیره‌سازی در کلاس سازمانی مقرون‌به‌صرفه‌تر را برای مشتریان در هر اندازه‌ای فعال کند. 

  • 2004

تنها طی پنج سال، Dell به سومین ارائه‌دهنده بزرگ سیستم‌ها و خدمات رایانه‌ای در چین، با رشد سفارش نزدیک به 60% یا چهار برابر تبدیل می‌شود.

  • 2006

EMC یک مرکز توسعه نرم‌افزار جدید در شانگهای افتتاح می‌کند که اولین مرکز تحقیق و توسعه این شرکت در چین است.

  • 2013

Michael Dell و شرکت سهامی خاص Silver Lake Partners شرکت Dell را از سهامداران عمومی بازخرید می‌کنند تا استراتژی راهکارهای خود را تسریع بخشند و بر نوآوری‌ها و سرمایه گذاری‌های بلندمدت با بیشترین ارزش مشتری تمرکز کنند.  

  • 2015

نرخ رضایت مشتری به بالاترین حد خود می‌رسد زیرا مشتریان تأثیرات تمرکز منحصر به فرد Dell را به عنوان یک شرکت خصوصی احساس می‌کنند.

  • 2016

Dell و EMC به هم می‌پیوندند تا به مشتریان و ایده‌های عالی آنها در سطح جهانی دست یابند و به پیشرفت بشر کمک کنند. ترکیب جدید Dell Technologies نشان دهنده تکمیل بزرگترین قراداد فناوری در تاریخ است.

 

ماجرای ادغام Dell و EMC

Dell قصد خود را برای خرید در اکتبر 2015 با پرداخت 67 میلیارد دلار پول نقد و سهام و یا به عبارتی 24.05 دلار به ازای هر سهم EMC اعلام کرد. در نتیجه این تصمیم و با یکی شدن شرکت‌های Dell و EMC در 7 سپتامبر 2016، بزرگترین قرارداد ادغام در تاریخ فناوری رقم خورد.

در حقیقت، همکاری استراتژیک این دو شرکت از سال 2001 و با فروش محصولات ذخیره‌سازی EMC توسط Dell شکل گرفت و بعداً به ترکیب فناوری‌های مکمل گسترش یافت.

در حالی که مخالفان و رقبا مطمئن بودند که تجارت این دو بیش از یک سال دوام نخواهد داشت، فرایند همکاری این دو شرکت از 15 سال پیش از امضای قرارداد شروع شده بود و تا به امروز ادامه داشته است. بدیهی است که وقتی دو سازمان در این مقیاس با هم ترکیب می‌شوند، ریسک از دست رفتن تمرکز و افت کیفیت خدمات دور از انتظار نخواهد بود. بنابراین، از زمانی که معامله اعلام و تا زمانی که به طور رسمی در 7 سپتامبر بسته شد و پس از تکمیل در 1 فوریه 2017، به شعار مشتری مداری بیش از پیش بها داده شد تا تعامل شرکت با مشتریان مختل نشود.

ادغام آنها برای جلوگیری از نفوذ سرمایه گذارانی که شرکت‌ها را برای به دست آوردن سود بیشتر تجزیه می‌کنند و همچنین یافتن جایگزین مناسب برای Joe Tucci، که نتوانسته بود هیئت مدیره EMC را برای ترک سمت خود قانع کند، انجام شد. EMC به جای اینکه ریسک استخدام مدیر عاملی بی‌تجربه را بپذیرد، به ادغام تن داد و Michael Dell را به دست آورد، که یکی از تواناترین مدیران عامل و یکی از معدود افرادی است که یک استارت آپ را به شرکتی چند ملیتی تبدیل کرد. 

به عقیده بسیاری، برای یک مدیر عامل غیرممکن بود که یک شرکت را از هر سه مرحله گذار خود عبور دهد. تصور می‌شود که انتقال از استارت‌آپ به شرکت دولتی و سپس به شرکت بزرگ عمومی، فراتر از توانایی‌های یک مدیر عامل واحد است، زیرا مجموعه مهارت‌های مورد نیاز برای هر مرحله بسیار متفاوت است.

 

آشنایی بیشتر با موسس Dell

Michael Dell، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل Dell Technologies، مبتکر و رهبر فناوری است که زیرساخت‌های ضروری سازمان‌ها را برای ساختن آینده دیجیتالی، تحول فناوری اطلاعات و حفاظت از مهم‌ترین اطلاعاتشان فراهم می‌کند. Dell Technologies با درآمد بیش از 102 میلیارد دلار، یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری اطلاعات در جهان است که به شرکت‌ها و دولت‌های بین المللی تا مشاغل کوچک خدمت رسانی می‌کند.

Dell توسط موسسه Ethisphere به عنوان یکی از اخلاقی‌ترین شرکت‌های جهان، توسط Fortune به عنوان تحسین برانگیزترین شرکت و بهترین مکان برای کار، توسط Forbes به عنوان یکی از بهترین کارفرمایان آمریکا برای زنان و توسط Newsweek به عنوان محبوب‌ترین محل کار شناخته شده است.

داستان مایکل از زمانی شروع شد که Dell Technologies را با 1000 دلار در سال 1984 در سن 19 سالگی تأسیس کرد.

michael dell
Michael Dell بنیان گذار Dell

رویکرد مایکل در مورد اینکه چگونه فناوری باید طراحی، تولید و فروخته شود، صنعت فناوری اطلاعات را برای همیشه تغییر داد. در سال 1992، مایکل جوان‌ترین مدیرعاملی شد که جایگاهی را در Fortune 500 کسب می‌کند. مایکل که به خاطر دیدگاه تجاری زیرکانه و حرکت‌های جسورانه‌اش شناخته شد و مورد تحسین قرار گرفت، در سال 2013 شرکت Dell Technologies را خصوصی کرد و شرایط را برای بزرگترین قرارداد فناوری تاریخ با ترکیب Dell و VMware در سال 2016 مهیا کرد.

با وجود جدا شدن VMware از Dell Technologies در 2021، Michael Dell همچنان به عنوان رئیس هیئت مدیره VMware فعالیت می‌کند. در سال 1998، مایکل MSD Capital را تأسیس کرد که یک شرکت سرمایه گذاری خصوصی است و به طور انحصاری سرمایه خانواده Dell را مدیریت می‌کند. 

در سال 1999، او و همسرش Susan Dell بنیاد مایکل و سوزان دل را تأسیس کردند تا فرصت‌هایی را برای کودکان فقیری که در ایالات متحده، هند و آفریقای جنوبی رشد می‌کنند، تسریع بخشند. مایکل عضو افتخاری هیئت بنیاد مجمع جهانی اقتصاد و عضو کمیته اجرایی شورای تجارت بین‌المللی است. او در هیئت مشاوران دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه Tsinghua پکن چین و در هیئت مدیره مدرسه بازرگانی هند در حیدرآباد، خدمت می‌کند. 

همچنین، یکی از اعضای هیئت مدیره Catalyst است و به عنوان اولین مدافع جهانی کارآفرینی سازمان ملل متحد فعالیت کرده است. او نویسنده دو کتاب به نام‌های Direct from Dell و Play Nice But Win است. 

michael dell books

 

داستان تغییر نام شرکت

"Dell EMC" نام برند فرعی برای بخش سازمانی شرکت است و شامل محصولات و راهکارهایی است که به طور مستقیم به مشتریان تجاری و سازمانی فروخته می‌شود.

"Dell" نیز نام برند فرعی راهکارهای مشتری این شرکت است که برای مشتریان خانگی، تجاری و سازمانی خواهد بود و در نهایت، "Dell Technologies" نام کلی خانواده برندها و راهکارهای این شرکت ترکیبی است. 

 

لوگوی Dell به چه معناست؟

وقتی به شکل ساده لوگوی Dell نگاه می‌کنیم، تشخیص معنایی عمیق ممکن است سخت به نظر برسد. اما معنای لوگوی Dell از چگونگی دیدگاه بنیانگذار آن Michael Dell الهام گرفته است. 

او با راه اندازی شرکت در سال 1984، قصد داشت با تجارت خود دنیا را تغییر دهد. جمله معروف مایکل دل «دنیا را به گوشش برگردان» نشان دهنده همین دیدگاه است که توسط شرکت طراحی Siegel + Gale، با حرف E کج روی لوگو، به نمایش درآمده است. قاب دایره‌ای دور لوگو نیز نمادی از جهان است. لوگوی Dell در طول این سال‌ها ترکیبی از سه رنگ آبی، سیاه و سفید بوده است.

 

Dell logo
روند تغییر لوگوی Dell

آبی رنگی جهانی در بین برندهای فناوری است، بنابراین جای تعجب نیست که Dell نیز این رنگ را انتخاب کرده است. آبی نمادی برای اعتماد، وفاداری و خرد شناخته می‌شود، بنابراین انتخاب این رنگ برای یک شرکت فناوری منطقی است. مشکی نیز اولین رنگ انتخابی برای Dell بود و به این دلیل انتخاب شد که قدرت، ظرافت و اقتدار را منتقل می‌کند. رنگ سفید نیز اجازه می‌دهد تا کلمات و سایر اجزای لوگو برجسته و مستقل باشند. این رنگ همیشه رنگ پس زمینه Dell باقی مانده و نشان دهنده سادگی، محافظت و فروتنی است. 

 

چارت سازمانی

این چارت سازمانی در ماه مارس سال 2023 از سایت Dell تهیه شده و ممکن است در زمان مطالعه با تغییراتی همراه باشد.

چارت سازمانی Dell Technologies

 

درآمد Dell Technologies

درآمد سال 2022 این شرکت با افزایشی 17 درصدی برابر با 101.2 میلیارد دلار و درآمد سال 2023 با رشدی 1 درصدی برابر با 102.301 میلیارد دلار گزارش شده است. این افزایش ناشی از رشد مداوم در تمام واحدهای تجاری و رکورد فروش رایانه‌های شخصی است. 

درآمد شرکت Dell در 3 سال متوالی (بر حسب میلیون دلار)

 

سهام شرکت Dell Technologies

سهام این شرکت که در بورس نیویورک (NYSE) با عنوان DELL عرضه می‌شود‌، در سال‌های اخیر با تغییرات زیر همراه بوده است:

Dell stock
میانگین قیمت سهام شرکت DELL در هر سال

منابع

محتواهای مرتبط

نظرات کاربران:

برچسب ها

شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان
استمرارقدم ها، تحقق رویاها
تماس با ما:
آدرس: تهران - خیابان مفتح شمالی - خیابان شهید ملایری پور - پلاک 100 واحد 10
تلفن: 58152000-021
فکس: 58152300-021
ایمیل: info@ofoghdadeha.com
دسترسی سریع:
 
logo-samandehi
تمامی حقوق این وبسایت برای شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان محفوظ است.
Copyright 2020 - 2024, Ofoghdadeha. All rights reserved