4/1

162

10 شرکت برتر دنیای شبکه | برند Fortinet

آخرین بروزرسانی: یکشنبه 25 تیر 1402

احتمالا اولین چیزی که با شنیدن نام شرکت Fortinet به یاد می‌آورید، فایروال FortiGate است. با وجود اینکه FortiGate در رده بهترین فایروال‌های جهان قرار دارد؛ اما فورتی نت تنها به یک محصول امنیتی محدود نمی‌شود. در این مقاله قصد داریم به بیش از 20 سال تاریخچه Fortinet نگاهی بیندازیم.

نویسنده: زهرا آقائی
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

 

آشنایی با Fortinet

والیبالیستی که بنیان گذار Fortinet شد

داستان Fortinet از دو برادر مهاجر چینی ساکن آمریکا شروع می‌شود. برادر بزرگتر Ken Xie، بنیان گذار و مدیر عامل Fortinet در سال 1963 و در کشور چین متولد شد.

او که مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق از دانشگاه استنفورد دریافت کرده است، اولین شرکت خود را در حوزه امنیت سایبری به نام SIS در 1993 و در دوران تحصیل در کالج راه اندازی کرد. 

شاید برایتان جالب باشد که Ken یک ورزشکار با استعداد است که آرزو داشت والیبالیست حرفه‌ای شود. اما والدین او همچون بسیاری از والدین سختگیر آسیایی، او را از ادامه این راه منصرف کردند و به سمت مهندسی سوق دادند. مسیری که زندگی او و برادرش را متحول کرد و آنها را در فهرست 400 میلیاردر Forbes قرار داد. 

Michael Xie برادر 53 ساله Ken Xie نیز، مدرک کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار از دانشگاه کانادایی Manitoba دریافت کرده است و در حال حاضر به عنوان یکی از مدیران ارشد Fortinet فعالیت می‌کند. در ادامه با سیر پیشرفت شرکت Fortinet آشنا خواهیم شد.

Ken Xie بنیان گذار شرکت فورتینت

تاریخچه شرکت Fortinet

از شروع یک کسب و کار خانوادگی تا تجارتی بین المللی

برادران Xie در سال 2000 شرکت Fortinet را با راه اندازی اولین فایروال Fortigate تأسیس کردند و در طول 23 سال اخیر، ویژگی‌های جدیدی مانند نقاط دسترسی بی‌سیم، گزینه‌های پیام‌رسانی و sandboxing را اضافه کردند. Fortinet در سال 2009 پس از جمع آوری بیش از 156 میلیون دلار از طریق عرضه اولیه سهام خود، وارد بورس NASDAQ شد. 

 

جشن سال نوی چینی در فورتینت

 

از NetScreen تا Fortinet

پیش از راه اندازی فورنینت، Ken شرکت NetScreen را تأسیس کرد و Michael  نیز به عنوان مدیر اجرایی در ServeGate فعالیت می‌کرد. این دو در سال 2000 شرکت Appligation Inc را ساختند که در همان سال به ApSecure تغییر نام داد و سرانجام به Fortinet تبدیل شد. آنها ایده نامگذاری شرکت خود را از عبارت "Fortified Networks" به معنای شبکه مستحکم به دست آوردند. زمانی که در حال جمع آوری سرمایه برای شرکت تازه تاسیس Fortinet بودند، شرکت اولیه یعنی NetScreen توسط Juniper Networks به مبلغ حدود 4 میلیارد دلار خریداری شد.

 

دفتر مرکزی فورتینت در Sunnyvale کالیفرنیا

 

اولین حضور Fortinet در بازارهای بین المللی

اولین محصول آنها تنها دو سال بعد و پس از تحقیق و توسعه دقیق وارد بازار شد. بین سال‌های 2000 تا 2003، آنها بیش از 13 میلیون دلار از طریق سرمایه‌گذاری خصوصی جمع‌آوری کردند و تا آگوست 2003، 30 میلیون دلار دیگر و تا سال 2004، 50 میلیون دلار اضافه کردند. در سال 2003، برای اولین بار محصول خود را در خارج از مرزهای آمریکا از طریق Westcon Canada در کشور کانادا توزیع کردند و سپس در سال 2004 از طریق Norwood Adam به بریتانیا راه یافتند و در همان سال دفاتر بین المللی دیگری را در اروپا، آسیا و آمریکای شمالی راه اندازی کردند.

 

دفتر فورتینت در کانادا

سوددهی Fortinet برای اولین بار

از سال 2008 بازگشت سرمایه Fortinet برای اولین بار مثبت شد و در همان سال شرکت امنیت پایگاه داده IPLocks را خریداری کرد. یک سال بعد، شرکت مبتنی بر اترنت Woven Systems را خریداری کردند و تا پایان سال 2009، Fortinet تقریباً 15٪ از کل بازار را در اختیار داشت که آنها را به یک صنعت پایدار تبدیل می‌کرد. در همان زمان، مجله CRN آنها را به عنوان رتبه اول سخت افزارهای امنیتی معرفی کرد که نسبت به سال قبل، پیشرفت چشم‌گیری به حساب می‌آمد.

شروع اولین دوره‌های آموزشی Fortinet

فورتی نت در سال 2014 یک گواهینامه فنی به نام Network Security Expert یا کارشناس امنیت شبکه که به اختصار NSE نامیده می‌شود را راه اندازی کرد. دو سال بعد، با راه اندازی آکادمی امنیت شبکه، راهی برای پر کردن جای خالی امنیت سایبری پیدا کرد. از طریق این برنامه، با اهدای تجهیزات به دانشگاه‌ها کمک کردند تا دانشجویان را برای بر عهده گرفتن مشاغل تربیت کنند. علاوه بر این، در سال 2016 برنامه‌ای را با عنوان "FortiVet" راه‌اندازی کردند که ‌سربازان ارتش را تشویق می‌کرد تا استعداد خود را در حوزه امنیت سایبری امتحان کنند.

 

جایگاه سهام Fortinet در بورس NASDAQ

سهام این شرکت که با عنوان FTNT عرضه می‌شود، از سال 2009 تاکنون تقریبا با روندی صعودی همراه بوده است. جایگاه FTNT از 1.73 دلار در پایان 2009 به 52.7 دلار در 27 ژانویه 2023 رسیده است. در نمودار پایین، روند تغییرات سهام Fortinet را مشاهده می‌کنید:

 

 

بدون شک، فورتی نت در جایگاه 10 شرکت برتر حوزه امنیت سایبری قرار دارد که این جایگاه را مدیون ادغام سیستم‌های پیشرفته هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (ML) است که با پردازش و ارزیابی روزانه بیش از 100 میلیارد رویداد، اطلاعات تهدید بی درنگ (real-time) را به کاربران ارائه می‌دهد. ادغام FortiOS، فناوری SPU مبتنی بر هدف و هوش تهدید مبتنی بر هوش مصنوعی به Fortinet کمک می‌کند تا یک راهکار پیشرفته امنیت سایبری ارائه دهد.

 

درآمد سالیانه Fortinet چقدر است؟

F5 در سال 2022 با رشد 32 درصدی نسبت به سال 2021، درآمدی معادل 4.42 میلیارد دلار را گزارش می‌کند که جزئیات آن در نمودارهای زیر نشان داده می‌شود (اعداد نشان داده شده بر روی نمودار بر حسب میلیارد دلار است).

 

چارت سازمانی Fortinet- آشنایی با مدیران

این چارت از وب سایت فورتی نت و در فوریه 2023 تهیه شده و ممکن است در زمان مطالعه با تغییراتی همراه باشد:

 

منابع

محتواهای مرتبط

نظرات کاربران:

برچسب ها

شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان
استمرارقدم ها، تحقق رویاها
تماس با ما:
آدرس: تهران - خیابان مفتح شمالی - خیابان شهید ملایری پور - پلاک 100 واحد 10
تلفن: 58152000-021
فکس: 58152300-021
ایمیل: info@ofoghdadeha.com
دسترسی سریع:
 
logo-samandehi
تمامی حقوق این وبسایت برای شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان محفوظ است.
Copyright 2020 - 2024, Ofoghdadeha. All rights reserved