4/1

233

10 شرکت برتر دنیای شبکه | برند HPE

آخرین بروزرسانی: یکشنبه 22 مرداد 1402

هنگامی که شرکت هیولت پاکارد (Hewlett-Packard یا همان HP) در سال 1939 تأسیس شد، جهان مکان بسیار متفاوتی بود. هیچ کامپیوتر کاملاً الکترونیکی وجود نداشت. تنها چاپگرهای موجود، ماشین‌های چاپ صنعتی بودند و تا پیدایش اینترنت ده‌ها سال فاصله داشت. در این مقاله، سفری در تاریخ داریم تا ببینیم که چگونه شرکتی کوچک که در یک گاراژ شکل گرفت، به یک غول IT تبدیل شد و شیوه تعامل ما با فناوری را متحول کرد.

نویسنده: زهرا آقائی
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه

 

تاریخچه HP

هنگامی که شرکت هیولت پاکارد (Hewlett-Packard یا همان HP) در سال 1939 تأسیس شد، جهان مکان بسیار متفاوتی بود. هیچ کامپیوتر کاملاً الکترونیکی وجود نداشت. تنها چاپگرهای موجود، ماشین‌های چاپ صنعتی بودند. پالو آلتو کالیفرنیا بیشتر از باغ‌های میوه تشکیل شده بود و تا پیدایش اینترنت ده‌ها سال فاصله داشت.

تاریخچه HP همزمان با توسعه کامپیوترهای خانگی و ظهور سیلیکون ولی است. نوآوری‌های اچ‌پی در مقرون‌به‌صرفه‌تر کردن کامپیوترهای خانگی و چاپگرها برای مصرف‌کننده‌های معمولی مؤثر بود و موفقیت آنها الهام‌بخش موجی از شرکت‌های الکترونیکی برای راه‌اندازی در سانتا کلارا در ایالت کالیفرنیا بود. 

در این بخش، رشد لوازم الکترونیکی را با کاوش در تاریخچه HP دنبال می‌کنیم. برای این کار باید سفری در تاریخ داشته باشیم تا ببینیم که چگونه شرکتی کوچک که در یک گاراژ شکل گرفت، به یک غول IT تبدیل شد و شیوه تعامل ما با فناوری را متحول کرد.

ماجرا از کجا شروع شد؟

در دهه 1930، فرهنگ آمریکایی تحت سلطه فیلم، صدا و رادیو بود. این فناوری‌ها با سیگنال دهی الکترونیکی امکان پذیر می‌شد. دلیل جذب Bill Hewlett و Dave Packard به تحصیل در رشته مهندسی برق در دانشگاه استنفورد نیز بی ربط به این موضوع نبود. 

  • 1934: Bill Hewlett و Dave Packard در یک سفر کمپینگ دو هفته‌ای با هم آشنا شدند.
بنیان گذاران HP
  • 1938: بیل و دیو به صورت پاره وقت در یک گاراژ اجاره‌ای در پالو آلتو کار خود را آغاز کردند. آنها با تنها 538 دلار سرمایه اولیه، "HP Model 200A" را اختراع کردند، یک نوسانگر که برای آزمایش تجهیزات صوتی استفاده می‌شد.
  • 1939: بیل و دیو برای تصمیم گیری بین «هیولت-پکارد» یا «پکارد-هیولت» شیر یا خط انداختند و در نهایت شرکت خود را در دهه 1940 رسما تاسیس کردند. آنها اساس رشد و موفقیت آینده HP را پایه گذاری کردند و نوآوری‌های کسب و کاری را که بسیاری از شرکت‌های فناوری در آینده از آنها الهام گرفتند، به راه انداختند.

روزهای اولیه

  • 1951: اچ پی فرکانس شمار پرسرعت 524A را اختراع کرد. این نوع از محصولات اندازه‌گیری سیگنال، میلیاردها دلار برای HP درآمد به همراه داشت.
  • 1957: HP با فروش سهام خود به قیمت 16 دلار، وارد بازار بورس شد. این شرکت اولین ساختمان متعلق به خود را در پارک تحقیقاتی استنفورد به گونه‌ای طراحی کرد تا راحتی و خلاقیت کارکنان را افزایش دهد.

افق‌های جدید

آمریکا در دهه 1960 مسیر جدیدی را در پیش گرفت. در جامعه، رهبران حقوق مدنی به سوی آینده‌ای روشن‌تر حرکت کردند. در علم، آمریکا به فضا سفر کرد و روی ماه فرود آمد. HP نیز حضور خود را در تمام مرزها اعلام کرد.

  • 1959: HP جهانی می‌شود و تاسیسات خود را در سوئیس و آلمان گسترش می‌دهد.
  • 1963: اکتشافات فضایی به سرعت در حال انجام است و HP یک سنتزکننده فرکانس اختراع می‌کند که در وسایل نقلیه عازم فضای عمیق استفاده می‌شود.
  • 1964: در بیست و پنجمین سال تاسیس HP، این شرکت ساعت اتمی را اختراع کرد. این ساعت که قادر است زمان بین‌المللی را در یک میلیونیم ثانیه هماهنگ کند، دقیق‌ترین ساعتی است که تاکنون اختراع شده است.
  • 1966: آزمایشگاه‌های اچ پی افتتاح می‌شود. این آزمایشگاه‌ها تحقیقاتی را در زمینه فناوری جدید انجام می‌دهند و در همان سال اولیه، HP Labs دیودهای ساطع نور (LED) را اختراع کرد.

آغاز عصر کامپیوتر 

اولین کامپیوترهای شخصی در اواخر دهه 1960 و 1970 به وجود آمدند. HP در خط مقدم است.

  • 1968: HP اولین "کامپیوتر شخصی" خود را توسعه می‌دهد، یک ماشین حساب علمی به نام HP 9100A.
  • 1974: HP اولین ماشین حساب جیبی قابل برنامه ریزی جهان را معرفی کرد.
  • 1977: روزنامه نگاران برای اولین بار اصطلاح «سیلیکون ولی» را برای توصیف مجموعه‌ای از شرکت‌های فناوری در حال رشد در سانتا کلارا به کار می‌برند.

HP فناوری را در دسترس تمامی افراد قرار می‌دهد

اولین کامپیوترها و پرینترها برای مصرف کنندگان عادی بسیار گران هستند. از همین رو، HP تصمیم می‌گیرد شرایط را تغییر دهد.

  • 1980: HP اولین رایانه شخصی خود، HP-85 را تولید می‌کند. دارای تجهیزات جانبی بصری است و حتی می‌تواند با رایانه‌های دیگر ارتباط برقرار کند.
  • 1983: رایانه شخصی HP-150 Touchscreen معرفی شد که به کاربران امکان می‌داد با لمس صفحه نمایش، فعالیت‌های مورد نظر را انجام دهند.
  • 1984: اولین HP LaserJet منتشر و به سرعت به محبوب‌ترین چاپگر لیزری جهان تبدیل شد.
  • 1991: HP یک چاپگر رنگی مقرون به صرفه با عنوان HP DeskJet 500C ایجاد کرد.
  • 1994: HP اولین دستگاه اداری همه‌کاره، HP OfficeJet را می‌سازد که می تواند پرینت، فکس و کپی کند. چاپگرهای HP LaserJet، DeskJet و OfficeJet همچنان محبوب هستند!

شروع هزاره جدید

در سال 1996، در سراسر سیلیکون ولی برای سوگواری درگذشت دیو پاکارد، پرچم‌ها به حالت نیمه افراشته در می‌آیند. بیل هیولت نیز که در سال 2001 درگذشت، ادای احترام مشابهی دریافت کرد. اگرچه بیل و دیو دیگر نیستند، اما HP همچنان به نوآوری خود ادامه می‌دهد. 

  • 2001: شرکت‌های اینتل و اچ پی برای توسعه معماری Itanium که کامپیوترها را از 32 به 64 بیت ارتقا می‌دهد، با هم همکاری کردند. Itanium یک معماری ریزپردازنده است که به طور خاص برای محاسبات با کارایی بالا و محیط‌های سرور در سطح سازمانی طراحی شده است. معماری Itanium نشان دهنده انحراف از معماری سنتی x86 است که معمولاً در رایانه‌های شخصی استفاده می‌شود.
  • 2004: یک الگوریتم فشرده‌سازی تصویر که توسط آزمایشگاه‌های HP توسعه داده شد، توسط ناسا برای ایجاد تصاویری با وضوح بالا از مریخ استفاده و توسط Spirit Rover ناسا ارسال می‌شود.
  • 2007: HP به هدف خود یعنی بازیافت 1 میلیارد پوند (435 میلیون گرم) سخت افزار دست می‌یابد و گاراژ اصلی HP در پالو آلتو در فهرست ملی مکان‌های تاریخی به‌عنوان «محل تولد سیلیکون ولی» ثبت می‌شود.
محل تولد سیلیکون ولی
  • 2010: اچ پی ArcSight، یک شرکت مدیریت امنیت و انطباق و همچنین 3PAR، ارائه دهنده پیشرو ذخیره ساز را خریداری می‌کند (ArcSight یک شرکت نرم‌افزاری آمریکایی بود که بسته‌های نرم‌افزاری مدیریت امنیت و انطباق را برای شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی ارائه می‌کرد و 3PAR محصولات ذخیره سازی داده‌های کامپیوتری، از جمله آرایه‌های دیسک سخت افزاری و نرم افزار مدیریت ذخیره سازی را تولید می‌کرد).
  • 2011: در 22 سپتامبر، هیئت مدیره، Meg Whitman را به عنوان رئیس و مدیر اجرایی منصوب می‌کند.
  • 2014: شرکت HP تصمیم گرفت به دو شرکت سهامی عام فورچون 50 جدا شود. Hewlett Packard Enterprise زیرساخت‌های فناوری سازمانی، نرم‌افزار و خدمات تجاری HP را شامل می‌شود، در حالی که HP Inc شامل سیستم‌های شخصی و پرینترهای تجاری HP خواهد بود و آرم فعلی را حفظ خواهد کرد.
  • 2015: HP شرکت Aruba Networks، را خریداری کرد. آروبا، پیشرو در راهکارهای شبکه‌های سیمی و بی سیم است و دارای طیف گسترده‌ای از محصولات شامل سوئیچ، خدمات مبتنی بر مکان، کنترلر و access pointهای بدون کنترل است. مدیریت راهکارها هم در فضای ابری و هم به صورت on-premise امکان پذیر است. HP و Aruba  بر این باورند که با ترکیب محصولات و رویکردها، قادر خواهند بود عملکرد مالی خود را تقویت کنند و رقیبی پیشرو در بخش شبکه رو به رشد campus networking ایجاد کنند (شبکه پردیسی، گروهی از شبکه‌های محلی به هم پیوسته یا LAN است که در یک منطقه جغرافیایی محدود فعالیت می‌کنند). هوش مصنوعی آروبا نیز با ترکیب بیش از 18 سال تجربه اثبات شده شبکه سیمی و بی‌سیم با مدل‌سازی داده‌های تله‌متری از بیش از یک میلیون دستگاه سیمی، بی‌سیم و SD-WAN، می‌تواند ناهنجاری‌ها را شناسایی کرده و توصیه‌های پیشگیرانه‌ای را ارائه دهد که مدیران شبکه می‌توانند به آن اعتماد کنند.

 

مدیر عامل HPE

 

لوگوی شرکت HPE به چه معناست؟

لوگوی HPE یک مستطیل سبز رنگ به همراه نام شرکت در زمینه سفید با فونت سیاه sans-serif است. طراحی ساده لوگو نشان دهنده گذشته شرکت و همچنین تمایل شرکت به استقبال از شرکاست. علاوه بر این‌ شکل مستطیلی، پنجره‌ای به آینده و رنگ سبز نشان دهنده رشد و فرصت است.

لوگوی HPE

 

درآمد شرکت HPE

شرکت HPE در سال 2022 میلادی درآمدی معادل با 28.5 میلیارد دلار به دست آورده که جزئیات آن در نمودارهای دایره‌ای زیر به نمایش درآمده است. درآمد این شرکت در سال‌های 2021 و 2020 نیز به ترتیب 27.8 و 27.0 میلیارد دلار بوده است (اعداد روی نمودار بر حسب میلیارد دلار است).

 

درآمد HPE

 

 

تغییرات سهام HPE

نمودار زیر تغییرات سهام شرکت HPE را از سال 2015 نشان می‌دهد (منبع: finance.yahoo.com).

سهام HPE

 

چارت سازمانی

در شکل زیر چارت سازمانی شرکت HPE را مشاهده می‌کنید. این اطلاعات از وب سایت HPE به دست آمده و ممکن است در زمان مطالعه با تغییراتی همراه باشد.

چارت سازمانی HPE

منابع

محتواهای مرتبط

نظرات کاربران:

برچسب ها

شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان
استمرارقدم ها، تحقق رویاها
تماس با ما:
آدرس: تهران - خیابان مفتح شمالی - خیابان شهید ملایری پور - پلاک 100 واحد 10
تلفن: 58152000-021
فکس: 58152300-021
ایمیل: info@ofoghdadeha.com
دسترسی سریع:
 
logo-samandehi
تمامی حقوق این وبسایت برای شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان محفوظ است.
Copyright 2020 - 2024, Ofoghdadeha. All rights reserved