4/1

295

10 شرکت برتر دنیای شبکه | برند Huawei

آخرین بروزرسانی: شنبه 18 شهریور 1402

هواوی، شرکت فناوری چندملیتی چینی است که در ارائه تجهیزات مخابراتی و لوازم الکترونیکی مصرفی تخصص دارد. این شرکت 36 ساله یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی در جهان است و در زمینه‌های مختلفی مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت، گجت‌های پوشیدنی و زیرساخت‌های شبکه گسترش یافته است. در این مقاله با ساختار و تاریخچه این شرکت آشنا می‌شویم.

نویسنده: زهرا آقائی
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه

 

تاریخچه شرکت Huawei

1987

هواوی توسط Ren Zhengfei با سرمایه ثبت شده 21000 یوان و در یک آپارتمان ساده در شنژن چین تاسیس شد. هواوی در ابتدا نماینده فروش سیستم‌های تبادل شعبه خصوصی (PBX) بود. PBX یک سیستم تلفنی در یک شرکت است که تماس‌ها را بین کاربران در خطوط محلی تغییر می‌دهد، در حالی که به همه کاربران امکان می‌دهد تعداد مشخصی از خطوط تلفن خارجی را به اشتراک بگذارند.

آپارتمان محل تاسیس شرکت هواوی

1990

درست زمانی که تجارت هواوی در حال رشد بود، تامین کننده PBX شرکت خود را فروخت و تجارت هوآوی به طور ناگهانی خاتمه یافت. در نتیجه، آنها چاره‌ای جز شروع تحقیق و توسعه خود از صفر نداشتند.

1993

هوآوی با سوئیچ بردهای (Switchboard) 40 گیتی (gate40) که برای هتل‌ها طراحی شده بود، شروع کرد. در سال 1993، هواوی یک سوئیچ برد 2000 گیتی معروف به City & Countryside 08 (C&C 08) را توسعه داد که نقطه شروع آنها به عنوان یک فروشنده تجهیزات مخابراتی بود.

1996

در هشتمین نمایشگاه بین المللی مخابرات در مسکو، هواوی تنها فروشنده چینی حاضر بود. این اولین تجربه حضور شرکت هوآوی در نمایشگاه بین المللی مخابرات بود.

 هشتمین نمایشگاه بین المللی مخابرات مسکو

1999

هوآوی پروژه توسعه محصول و زنجیره تامین یکپارچه را با IBM آغاز کرد و یک سفر تحول 20 ساله را رقم زد. برای مدیریت رشد و توسعه شرکت، هواوی می‌دانست که باید فرآیند و ساختار مدیریتی خود را بهبود بخشد. در همین راستا، اولین مرکز تحقیق و توسعه هواوی در شهر بنگلور که به دره سیلیکون هند معروف است، با تمرکز بر مهندسی نرم افزار افتتاح شد. امروزه هواوی دارای 14 موسسه و مرکز تحقیق و توسعه در سراسر جهان است.

2001

Huawei به عضویت بخش ITU (اتحادیه بین المللی مخابرات) درآمد. ITU یک آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است و این اتفاق یک گام کلیدی برای تبدیل شدن به یک بازیگر جهانی در صنعت مخابرات بود. امروزه، هوآوی در بیش از 400 سازمان استاندارد، اتحادیه صنعتی و جوامع open source عضویت دارد.            

2004

هواوی یک ایستگاه پایه (base station) جدید و فشرده برای یک شبکه موبایل هلندی ایجاد کرد. به جای یک سیستم سنتی و بزرگتر، اجزای کلیدی در یک جعبه کوچک ادغام شدند و به یک تقویت کننده متصل شدند. در نتیجه، با ایجاد ردپای کوچکتر، الزامات سایت ساده‌تر و هزینه‌های عملیاتی کاهش یافت که در نهایت به یک استاندارد جهانی در بازار اروپا تبدیل شد.

2006

اولین مرکز نوآوری مشترک بین Huawei و Vodafone در اسپانیا راه اندازی شد. هواوی همیشه به گوش دادن به نیازهای مشتریان و همکاری برای نوآوری اعتقاد داشته است. در حال حاضر، هواوی 36 مرکز نوآوری مشترک با مشتریان برتر در سراسر جهان راه اندازی کرده است. 

2007

هوآوی به اپراتورهای شبکه تلفن همراه کمک کرد تا سایت‌هایی را در ارتفاعات بسازند: ارتفاعات ۵۲۰۰ و ۶۵۰۰ متری بالای قله اورست. 10 روز کار طاقت فرسا توسط تیم هواوی انجام شد تا یک شبکه تلفن همراه قابل اعتماد راه اندازی شود که تمام مسیرها و کمپ‌های کوهنوردی اصلی را پوشش می‌دهد.

2011

در 11 مارس، زمین لرزه‌ای به بزرگی 9 ریشتر سواحل شمال شرقی ژاپن را لرزاند و سونامی به راه انداخت که به یک نیروگاه هسته‌ای آسیب رساند. با وجود خسارات و خطرات گسترده، کارمندان هوآوی که به صورت شبانه‌روزی با اپراتورهای مخابراتی محلی کار می‌کردند، به سرعت در محل حاضر شدند تا اتصال را برقرار کنند.

2018

زنان بنگلادشی در مسیر تحصیلات عالی با موانع زیادی روبرو هستند. هواوی با همکاری دولت محلی و شرکت‌های مخابراتی، 6 اتوبوس با امکانات آموزشی را برای کمک به زنان محروم در یادگیری مهارت‌های دیجیتال مستقر کرد. این اتوبوس‌ها در آینده نزدیک به زنان بیشتری خدمت رسانی خواهند کرد.

 

آشنایی با بنیان گذار هواوی - Ren Zhengfei

آقای Ren Zhengfei در 25 اکتبر 1944 در یک خانواده روستایی که پدر و مادرش هر دو معلم مدرسه بودند، متولد شد. در سال 1963 در موسسه مهندسی عمران و معماری چونگ کینگ تحصیل کرد. پس از فارغ التحصیلی، تا سال 1974 در صنعت مهندسی عمران مشغول به کار شد تا زمانی که به عنوان سرباز وظیفه برای تأسیس کارخانه الیاف شیمیایی لیائو یانگ به سپاه مهندسی ارتش پیوست. در ادامه، آقای رن سمت‌هایی را به‌عنوان تکنسین، مهندس و در آخر به عنوان معاون مدیر ارتقاء یافت که یک نقش حرفه‌ای معادل معاون رئیس هنگ بود، اما بدون درجه نظامی. 

به دلیل عملکرد فوق‌العاده‌اش، برای شرکت در کنفرانس ملی علوم در سال 1978 و دوازدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در سال 1982 دعوت شد. آقای رن در سال 1983 زمانی که دولت چین کل سپاه مهندسی را منحل کرد، از ارتش بازنشسته شد. سپس، در پایگاه خدمات لجستیکی شرکت نفت دریای جنوبی شنژن کار کرد. از آنجایی که از شغل خود ناراضی بود، تصمیم گرفت هواوی را با سرمایه 21000 یوان در سال 1987 تأسیس کند. او در سال 1988 مدیرعامل هواوی شد و از آن زمان تاکنون این عنوان را در اختیار دارد. او معتقد است «تکنولوژی تجهیزات مخابراتی با امنیت بین المللی مرتبط است و کشوری که تجهیزات خاص خود را نداشته باشد، مانند کشوری است کمبود نیروهای مسلح دارد».

 

چارت سازمانی Huawei

نمودار زیر از وب سایت هواوی در ژوئن 2023 به دست آمده و ممکن است در زمان مطالعه با تغییراتی همراه باشد.

چارت سازمانی شرکت هواوی

 

درآمد سالیانه شرکت هواوی

درآمد شرکت هوآوی در سال 2022 برابر با 92.379 میلیارد دلار بوده است. در نمودار زیر درآمد سالانه بر حسب میلیون یوان چین برای 5 سال متوالی گزارش شده است:

 

درآمد سالیانه هواوی

 

تاریخچه نامگذاری و لوگوی هواوی

کلمه "Huawei" از حروف چینی ترجمه شده است که در چینی به شکل "huá wéi" تلفظ می‌شود. معنای تحت اللفظی "هواوی" در زبان چینی "دستاورد چینی" یا "دستاورد چین" است و کاراکترهای 华(huá) و 为(wéi) به ترتیب به معنای "چین" و "دستاورد" یا "عمل" هستند. این نام توسط بنیانگذار شرکت، Ren Zhengfei، انتخاب شد تا منعکس کننده آرزوهای او برای تبدیل شدن به یک رهبر مخابراتی شناخته شده در سطح جهانی از کشور چین باشد. 

لوگوی هواوی نیز برگرفته از ارادت بنیان گذار شرکت به فرهنگ و مردم چین است. بر این اساس، طرح اولیه دارای 15 پرتو قرمز است که به معنای "طلوع خورشید از شرق" است و دارای عنوان "Huawei Technologies" نوشته شده با حروف سیاه است. اما در نهایت از آنجایی که این لوگو به آرم شرکت نفتی Shell شبیه بود، تغییر داده شد.

لوگوی اولیه هواوی

در سال 2006، مدیریت تصمیم به تغییر اساسی در لوگو گرفت و 15 پرتو قرمز را به 8 گلبرگ گرد تبدیل کرد تا شکل گل داوودی را که گیاه بومی آسیای شرقی است، تشکیل دهد. در نسخه دوم لوگو، کلمه "Technologies" از عنوان برند حذف شد و فقط "HUAWEI" را حفظ کرد و ظاهر غربی‌تری به خود گرفت. ظاهر جدید گلبرگ‌ها به این معنی است که آنها همیشه اصرار دارند که همه چیز را از نیازهای مشتری شروع کنند و با کارکنان متنوع خود به عنوان دارایی اصلی شرکت رفتار کنند. 

 

نسخه دوم لوگوی هواوی

 

در نهایت و در آخرین تعییرات انجام شده در سال 2018، هوآوی از لوگوی نسل سوم رونمایی کرد که فونت و گلبرگ‌ها را با سبکی ساده‌تر طراحی کرده است. 

 

نسخه نهایی لوگوی هواوی

 

سهام هواوی

هواوی یک شرکت مستقل و خصوصی است که تحت مالکیت یا کنترل، یا وابسته به دولت، یا هیچ شرکت شخص ثالث دیگری نیست. در واقع، Huawei از طریق برنامه مالکیت سهام کارکنان (ESOP) که از ابتدا وجود داشته، متعلق به کارمندان خود است و هیچ شخصی نمی‌تواند بدون کار کردن در هواوی صاحب سهام شود. تا پایان سال 2022، 142,315 کارمند، شامل کارمندان فعلی و بازنشسته، سهامدار هواوی هستند و بنیانگذار شرکت، آقای رن ژنگفی، 0.73% از سهام شرکت را در اختیار دارد.

 

منابع

محتواهای مرتبط

نظرات کاربران:

برچسب ها

شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان
استمرارقدم ها، تحقق رویاها
تماس با ما:
آدرس: تهران - خیابان مفتح شمالی - خیابان شهید ملایری پور - پلاک 100 واحد 10
تلفن: 58152000-021
فکس: 58152300-021
ایمیل: info@ofoghdadeha.com
دسترسی سریع:
 
logo-samandehi
تمامی حقوق این وبسایت برای شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان محفوظ است.
Copyright 2020 - 2024, Ofoghdadeha. All rights reserved