4/1

354

10 شرکت برتر دنیای شبکه | برند cisco

آخرین بروزرسانی: یکشنبه 8 مرداد 1402

Cisco Systems یکی از مشهورترین شرکت‌های فناوری آمریکایی است که در زمینه سخت افزار، نرم افزار و خدمات شبکه تخصص دارد. کمتر کارشناس شبکه‌ای را می‌توان یافت که با محصولات این ابر کمپانی آشنایی نداشته باشد و یا از داستان پر پیچ و خم آن چیزی نشنیده باشد. در این مقاله به تاریخچه خواندنی این شرکت بزرگ از سال 1984 تا به اکنون می‌پردازیم.

نویسنده: زهرا آقائی
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه

تاریخچه سیسکو

Cisco Systems یکی از مشهورترین شرکت‌های فناوری آمریکایی است که در زمینه سخت افزار، نرم افزار و خدمات شبکه تخصص دارد. این شرکت در دسامبر 1984 توسط لئونارد بوزاک (Leonard Bosack) و سندی لرنر (Sandy Lerner)، دو استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه استنفورد، تأسیس شد. زوجی که بعداً در اوایل دهه 1990 جدا شدند.

در سال 1985، سیسکو اولین محصول خود را به فروش رساند که یک کارت رابط شبکه برای کامپیوترهای Digital Equipment Corporation بود. اما اولین موفقیت بزرگ آنها، روتری که چندین پروتکل شبکه را ارائه می‌کرد، سال بعد به دست آمد. 

 روتر AGS در سال 1986 معرفی و برای مدیریت حجم فزاینده ترافیک در اینترنت طراحی شد. تولید این محصول موفقیت آمیز بود و سیسکو به سرعت به عنوان ارائه دهنده پیشرو راهکارهای شبکه شناخته شد. 

اولین محصول سیسکو شامل کپی‌ دقیق از روتر «Blue Box» و یک نسخه از نرم افزار روتر پروتکل چندگانه دانشگاه استنفورد بود که برای اولین بار چند سال قبل در دانشکده پزشکی استنفورد نوشته شده بود. در نهایت، بهبود فعالیت‌های پیشین کارکنان استنفورد در دهه 1970، پایه و اساس Cisco IOS شد و در سال 1987 استنفورد مجوز نرم افزار روتر و دو برد کامپیوتر را به سیسکو داد.

بنیان گذاران سیسکو

 

نامگذاری سیسکو

نام سیسکو از نام شهر سانفرانسیسکو گرفته شده است، به همین دلیل مهندسان این شرکت اصرار داشتند که از حروف کوچک سیسکو در سال‌های اولیه تأسیس استفاده کنند. لوگوی برند نیز برای نشان دادن دو برج پل گلدن گیت در نظر گرفته شده است.

سیر تغییرات لوگوی شرکت سیسکو از آغاز تاکنون

 

مدیری که از شرکت 200 میلیارد دلاری خود اخراج شد

مدیران سیسکو که برای اداره شرکت با کمبود نقدینگی مواجه بودند، تصمیم گرفتند با سرمایه‌دار مشهور Don Valentine از Sequoia Capital برای تامین مالی شرکت خود معامله کنند. Valentine شخصی به نام John Morgridge را به عنوان مدیر عامل شرکت منصوب کرد تا بر مدیریت و بخش مالی نظارت کند. 

Morgridge با وجود اینکه مدیر خوبی بود، اما از همان ابتدا با Lerner کنار نیامد و در مورد نحوه خدمت رسانی به مشتریان اختلاف نظر داشت. در همان زمان، اکثریت مدیران ارشد از Morgridge حمایت می‌کردند و اندکی پس از اینکه سیسکو اولین سهام خود را به شکل عمومی عرضه کرد، در سال 1990 از Lerner خواسته شد که شرکت را ترک کند. در پی این اتفاق، همسرش Bosack نیز از شرکت کناره‌گیری کرد.

در طول سال‌های بعدی، سیسکو به نوآوری و توسعه فناوری‌های جدید شبکه، مانند سری سوئیچ Catalyst که در سال 1993 معرفی و به یکی از موفق ترین خطوط تولید این شرکت تبدیل شد، ادامه داد. همچنین، در حوزه‌های دیگر شبکه از جمله ارتباطات صوتی و تصویری، شبکه‌های بی سیم و امنیت سایبری گسترش یافت. این شرکت به خرید شرکت‌های دیگر در صنعت شبکه مانند StrataCom در سال 1996 و WebEx در سال 2007 روی آورد که به گسترش سبد محصولات و پایگاه مشتریان آنها کمک شایانی کرد. 

در سال 1994، شرکت دفتر مرکزی خود را از منلو پارک کالیفرنیا، به سن خوزه منتقل کرد و سال بعد John T. Chambers جایگزین Morgridge به عنوان مدیر عامل شد. او در سال 2015 بازنشسته شد و از آن زمان تاکنون Chuck Robbins سمت مدیر عاملی را بر عهده دارد.

مدیران سیسکو

 

تاثیرگذارترین فرد تاریخ سیسکو: John chambers

سیسکو در دوران تصدی Chambers به یکی از بهترین شرکت‌ها در تاریخ ایالات متحده تبدیل شد. او از بسیاری جهات موفق‌ترین سال‌های سیسکو را رقم زد و آن را از یک سازنده معمولی تجهیزات شبکه به باارزش‌ترین شرکت در ایالات متحده تبدیل کرد.

Chambers در سال 1991 پس از ترک IBM و آزمایشگاه‌های Wang به این شرکت پیوست و در سال 1995 مدیر عامل شرکت سیسکو شد. بین سال‌های 1995 و 2015، درآمد و سود شرکت بیش از 3000% افزایش یافت. 

در همین زمان، تعداد کارمندان از 400 نفر به بیش از 70,000 نفر رسید و از شش رکودی که بسیاری از رقبای سیسکو را از میدان خارج کرد، جان سالم به در برد. 

بیش از 10,000 کارمندی که در زمان Chambers صاحب سهام بودند به میلیونر تبدیل شدند و ارزش سهام سرمایه گذاران از سال 1995 و پس از منصوب شدن Chambers به عنوان مدیر عامل سیسکو، از 1000 دلار به بیش از 15000 دلار در پایان سالی که وی از سمت خود کناره گیری کرد، رسید.

John T. Chambers

تحت رهبری Chambers، سیسکو از تغییرات و تهدیدهای مکرر فناوری جان سالم به در برد و همگام با فناوری‌های جدید پیش رفت، تا جایی که از 1 محصول اصلی به 18 محصول رسید. او چهار عامل را به این موفقیت نسبت می‌دهد:

  • مدیریت هراس: Chambers برای اولین بار در 6 سالگی، با از سرگذراندن حادثه‌ای که می‌توانست به غرق شدن و مرگ او منجر شود، کنترل ترس را فراگرفت. به گفته او، والدینش که هر دو پزشک بودند، در مسیر زندگی به او آموختند که چگونه آرام ماندن نتایج بهتری به همراه دارد.
  • حرکت سریع: آرام ماندن تنها بخشی از رهبری موفق است. بخش دیگر تشخیص زمان انجام کار و انجام آن در حال حاضر و بدون معطلی است. این درس به Chambers کمک بسیاری کرد، به ویژه در زمان حباب دات کام و زمانی که شرکت مجبور شد برای بقای خود تغییرات سریعی انجام دهد. او با کمک مدیران ارشد تصمیم دردناکی گرفت که آنها را از شکست حتمی نجات داد. سیسکو در یک طرح 51 روزه، 8500 نفر از کارکنان خود را تعدیل کرد.
  • فروشنده باشید (حتی اگر شغل شما فروش نیست): تکنیک‌هایی که توسط فروشندگان ماهر استفاده می‌شوند، به موفقیت هر شخصی فارغ از موقعیتی که در سازمان دارد، کمک می‌کند. یکی از چیزهایی که Chambers به آن مشهور است، کسب اطلاعات عمیق درباره شخصی که با او ملاقات می‌کند، پیش از جلسات است. در نتیجه، وقتی با شخصی صحبت می‌کند، از قبل می‌داند که چه علایق مشترکی با آن فرد دارد.
  • نقطه ضعف خود را به نقطه قوت تبدیل کنید: Chambers با اختلال خوانش پریشی (Dyslexia) متولد شد که در اوایل به عنوان یک ناتوانی یادگیری تشخیص داده شد و خواندن را برای او دشوار می‌کرد. با این حال، او شرایط خود را به عنوان یکی از دلایل موثر بودنش می‌داند و در کتاب خود با عنوان "Connecting the Dots" رهبران را تشویق می‌کند که بیشتر شبیه یک نارساخوان فکر کنند. چرا که باعث می‌شود شما کمتر به کلمات فکر کنید و به جای آن تصاویر و نمودارهایی که همه اطلاعات را به یکباره نمایش می‌دهند، در ذهن خود تجسم کنید.

 

چارت سازمانی سیسکو - مدیران

چارت زیر با استفاده از داده‌های منتشر شده از سوی سیسکو و در فوریه 2023 تهیه شده است و در زمان مطالعه ممکن است با تغییراتی همراه باشد.

چارت سازمانی سیسکو

 

درآمد سالیانه سیسکو چقدر است؟

درآمد سیسکو برای سال 2022 (تا پایان ماه جولای)، مقدار 51.6 میلیارد دلار گزارش شده که بیش از نیمی از این درآمد از ایالات متحده آمریکا به دست آمده است (اعداد نمودارها بر حسب میلیون دلار هستند).

درآمد سیسکو در 3 سال اخیر

 

سهام سیسکو در بورس Nasdaq

سهام سیسکو در بازار جهانی Nasdaq با نماد "CSCO" معامله می‌شود. جدول زیر میانگین قیمت سهام سیسکو را در 33 سال اخیر نشان می‌دهد.

میانگین قیمت سهام سیسکو

منابع

محتواهای مرتبط

نظرات کاربران:

برچسب ها

شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان
استمرارقدم ها، تحقق رویاها
تماس با ما:
آدرس: تهران - خیابان مفتح شمالی - خیابان شهید ملایری پور - پلاک 100 واحد 10
تلفن: 58152000-021
فکس: 58152300-021
ایمیل: info@ofoghdadeha.com
دسترسی سریع:
 
logo-samandehi
تمامی حقوق این وبسایت برای شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان محفوظ است.
Copyright 2020 - 2024, Ofoghdadeha. All rights reserved