4/1

181

4 روند فناوری که شاخصه‌ی سال 2023 خواهند بود

آخرین بروزرسانی: دوشنبه 25 اردیبهشت 1402

در این مقاله به موضوع "4 روند فناوری که شاخصه‌ی سال 2023 خواهند بود" به طور مفصل پرداخته خواهد شد. نوآوری‌های فناوری اغلب در پشت پرده به کار گرفته می‌شوند، تا این‌که رویدادی مانند نقض داده‌ها، قطع ابر یا یک جنبش اجتماعی، آنها‌ را در سرفصل خبرها قرار دهد.

نویسنده: نگار مهرنیا
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

4 روند فناوری که شاخصه‌ی سال 2023 خواهند بود

به کمک نکات لیز سنتونی، مدیر ارشد استراتژی سیسکو، جلوتر از چرخه‌های نوآوری‌های فناوری باشید.

نوآوری‌های فناوری اغلب در پشت پرده به کار گرفته می‌شوند، تا این‌که رویدادی مانند نقض داده‌ها، قطع ابر یا یک جنبش اجتماعی، آنها‌ را در سرفصل خبرها قرار دهد. جلوتر ماندن از این چرخه دشوار است. برای داشتن مزیت رقابتی باید در زمان مناسب روی فناوری مناسب سرمایه‌گذاری کرد. مقصود من از بیان پیش‌بینی‌های خود درباره‌ی فناوری‌های سال نیز همین است. در این‌جا روندهایی را آورده‌ام که برای سال آینده می‌بینم. 

روند شماره‌ی 1: ابعاد جدید سطح حمله

تقاضا برای محصولات و خدمات دیجیتال در حال افزایش است که باعث می‌شود کسب‌وکارها بیش از پیش به اهداف حملات مجازی تبدیل شوند. مرتب درباره‌ی طرح‌های کلاه‌برداری اینترنتی، باج‌افزارها و دفاع‌های ناموفق می‌شنویم. در سال 2023، چیزهای بیشتری در مورد رقابت‌هایی خواهیم شنید که زیرساخت‌های برنامه‌های کاربردی (Application) و پروژه‌های سایه فناوری اطلاعات را تحت تأثیر قرار خواهند داد.  

- امنیت برنامه‌های کاربردی و رابط‌های برنامه‌نویسی آنها (API): 

توسعه‌دهندگان برای تسریع نحوه‌ی ساخت، ایمن‌سازی و مدیریت برنامه‌های کاربردی جدید که با تجربیات دیجیتال استثنایی همراه هستند، از ابزارهای پشتیبانی بهتری بهره‌مند خواهند شد.

- رمزنگاری کوانتومی:

با آماده شدنمان برای دنیای کوانتومی، رمزگذاری ایمن کوانتومی با توزیع کلید کوانتومی ((QKD)Quantum Key Distribution) شروع به نقش‌آفرینی گسترده‌ای در ارتقای مراکز داده، اتومبیل‌های خودران و دستگاه‌های مصرف‌کنندگان مانند تلفن‌ها خواهد کرد.

روند شماره 2: درک دیدگاه‌های اقتصادی و تجاری

با تعامل بیشتر شرکت‌ها و مشتریان در فضای آنلاین، موفقیت بیش از پیش در گروی تجربیات دیجیتالی عالی خواهد بود. در واقع، در سال 2023، برای هدایت شرکت‌ها به سمت نتایج بهتر تجاری در اقتصاد دیجیتال، شاهد قرارگیری «تجربه‌ی» مشتری و کاربر در میان داغ‌ترین شاخص‌های عملکردی کسب‌وکار خواهیم بود.

- مشاهده‌پذیری و خروجی‌های تجاری در کنار هم:

همیشه یکی از مشکلات مهم در نظارت، داده‌های  بسیار زیاد بدون ارتباط با مفاهیم تجاری بوده است. در سال 2023، ارتباط نظارت و مشاهده‌پذیری برنامه‌های کاربردی با خروجی‌های تجاری یک راه حل پیش‌رو در این زمینه خواهد بود.

-ردیابی و تله‌متری باز (OpenTelemetry):

تله‌متری باز منجر به ظهور استاندارد منبع باز پیش‌رویی در زمینه‌ی مشاهده‌پذیری داده‌ها خواهد شد و ردیابی توزیع‌شده (Distributed tracing) از الزامات ارزیابی یک تجربه‌ی کاربری کامل سرتاسری خواهد بود.

- چارچوب‌های توسعه‌ی برنامه‌های کاربردی لبه، به صورت بومی:

شاهد استفاده‌ی فزاینده از چارچوب‌های توسعه‌ی برنامه‌های کاربردی برای لبه‌ها خواهیم بود که شامل روش‌های جدید مدیریت داده‌، انطباق و رابط‌های برنامه‌نویسی (API) امنیتی در ترکیب با زنجیره‌های ابزاری (Toolchains) جدید AI/ML خواهند بود.

روند شماره‌ی سه: مرحله‌ی جدیدی از اتصال و شبکه‌های هوشمند

اتصال و شبکه‌های هوشمند، سازمان‌ها را قادر به پیش‌بینی و اقدام در زمینه‌ی مسائل تجارت جهانی، تغییرات نیروی کار و سایر رویدادهای غیرمنتظره می‌کنند. سال آینده شاهد راه‌اندازی راه‌حل‌های اتصال و شبکه‌ای خواهیم بود که بازی را تغییر خواهند داد. این نشانه‌ای از شگفتی‌های آینده خواهد بود.

- انعطاف‌پذیری زنجیره‌ی تأمین:

زنجیره‌های تأمین آینده به سرعت بر اساس قابلیت‌های دفتر کل توزیع‌شده (distributed ledger) و استفاده از اتوماسیون اینترنت اشیاء در ردیابی، نگهداری و تحویل، شکل خواهند گرفت که در را به روی زنجیره‌های تأمین دایره‌ای باز خواهد کرد.

- شبکه‌های پیش‌بینی‌کننده:

با قدرتی که حجم عظیم داده‌های جمع‌آوری‌شده از منابع تله‌متری در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند، آنها قادر خواهند بود با استفاده از پیشنهادات SaaS یکپارچه با کاربری آسان، به قابلیت‌های اتصال و شبکه‌ای پیش‌بینی واقعی دست یابند.

- بازآرایی چند ابری:

چون صنایع، مدل‌های چند ابری کاملاً جدیدی را اتخاذ می‌کنند، نقطه‌ی بازگشتی وجود نخواهد داشت. شاهد حرکت مداوم به سمت چارچوب‌های چندابری جدید مانند ابرهای مستقل حاکم (Sovereign clouds)، ابرهای منطقه محلی (Local Zone Clouds)، ابرهای کربن صفر (Zero-Carbon Clouds) و دیگر ابرهای نوآورانه خواهیم بود.

روند شماره 4: ساخت آینده‌ای بهتر و همه‌شمول‌تر

در سال‌های اخیر، اطمینانمان به‌ مؤسسات و شرکت‌ها آزموده شده و ما را به نقطه‌ی عطفی رسانده است. حوزه‌ی جدید نوآوری‌ها به سرعت به سمت منافع عمومی تمایل پیدا می‌کند و موضوعاتی چون مسئولیت‌پذیری، پایداری، برابری و شمول از جمله شاخص‌های راهنما محسوب می‌شوند. ما در آستانه‌ی تغییر نسلی هستیم که نشانه‌های آن را می‌توان در فناوری‌های سال 2023 مشاهده کرد.

- ارزش و شمول کار ترکیبی (Hybrid work)

در سال پیش رو، مرحله‌ی بعدی کار ترکیبی با استفاده از روش‌های جدید تقویت دسترسی گسترده‌ و فراگیر از طریق کاربردهای نوآورانه‌ی هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های آینده آغاز می‌شود.

- حرکت به سمت حدف آلاینده‌های گلخانه‌ای:

مراکز داده طوری تغییر خواهند کرد که چند سال پیش غیرممکن به نظر می‌رسید و به کمک مدیریت انرژی ابرمحور، اهداف پایداری را دنبال می‌کنند که مبتنی بر APIها و هم‌چنین سخت افزارهای بازیابی‌شده است.

- استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی:

استفاده‌های غیرمجاز از هوش مصنوعی باعث بهت عمومی خواهد شد و صنایع، دولت‌ها، دانشگاه‌ها و سازمان‌های غیردولتی را با هدف مشترک ارائه‌ی اصول جهانی استفاده‌ی مسئولانه از سیستم‌های هوش مصنوعی گرد هم می‌آورد.

سیسکو سه دهه است که به مشتریانش کمک می‌کند تا تغییرات را درک کنند و مسیر صحیح خود را بیابند. توجه به آینده مفهومی آشناست و سیسکو کاتالیزوری برای تحولات فناورانه خواهد ماند. سال پیش رو هیجان‌انگیز خواهد بود و ما در آن، همسفرتان خواهیم بود.

 

نوشته‌ی لیز سنتونی، مدیر ارشد استراتژی و مدیر کل بخش برنامه‌های کاربردی


لیز سنتونی، مدیر ارشد استراتژی سیسکو با سابقه‌ی 23 سال همکاری با این شرکت، انگشت خود را روی نبض صنعت فناوری گذاشته است: به مقاله‌ی او در وبلاگ سیسکو با عنوان «روندهای فناوری که شاخصه‌ی سال 2023 خواهند بود»، در این زمینه عمیق شوید.

منابع

محتواهای مرتبط

نظرات کاربران:

برچسب ها

شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان
استمرارقدم ها، تحقق رویاها
تماس با ما:
آدرس: تهران - خیابان مفتح شمالی - خیابان شهید ملایری پور - پلاک 100 واحد 10
تلفن: 58152000-021
فکس: 58152300-021
ایمیل: info@ofoghdadeha.com
دسترسی سریع:
 
logo-samandehi
تمامی حقوق این وبسایت برای شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان محفوظ است.
Copyright 2020 - 2024, Ofoghdadeha. All rights reserved