4/1

564

شاخص کار ترکیبی (Hybrid Work Index) چیست؟

آخرین بروزرسانی: دوشنبه 11 بهمن 1400

شاخص کار ترکیبی یا Hybrid Work Index که به اختصار HWI نامیده می‌شود در اصل نتیجه یک تحقیق و مطالعه فراگیر در رابطه با بررسی تغییر عادات و رفتار کارمندان و استفاده آنان از تکنولوژی‌ها و پلتفرم‌ها در محیط‌های کار ترکیبی در دوران پس از همه‌گیری ویروس کرونا است.

نویسنده: پرهام خسروی
مدت زمان مطالعه: 12 دقیقه

سیسکو در نمایشگاه جیتکس 2021 که در مرکز تجارت جهانی دبی برگزار شد، از مفهوم جدیدی تحت عنوان Hybrid Work Index یا شاخص کار ترکیبی رونمایی کرد. شاید شما هم از جمله کسانی باشید این روزها به تازگی با چنین مفهومی آشنا شده‌اید یا در گوشه و کنار اینترنت اخباری در رابطه با این موضوع را مشاهده کرده یا خوانده باشید، به همین منظور ما قصد داریم در این مقاله در رابطه با شاخص کار ترکیبی و دلایل به وجود آمدن آن صحبت کنیم و با و فواید وجود چنین مفهومی در حوزه کسب‌وکار، به ویژه حوزه فناوری اطلاعات و شبکه، بیشتر آشنا شویم.

 

کار ترکیبی (Hybrid Work) چیست؟

در دوران همه‌گیری کرونا یک رویکرد جدید در زمینه کسب‌وکار به وجود آمد با عنوان «کار از هرکجا». این موضوع سبب شد که بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها تصمیم به تعریف پروتکل‌های دورکاری بگیرند و کارمندان خود را راهی منزل یا فضایی خارج از دفتر اصلی خود کنند. اما شرکت‌های بسیاری نیز وجود دارند که کماکان به دفاتر و محل کار خود به عنوان یک ارزش نگاه می‌کنند و حضور کارمندان خود را در محیط کار جهت شرکت در جلسات یا انجام وظایف کاری الزامی می‌دانند. این تغییرات موجب به وجود آمدن مفهومی به نام کار ترکیبی یا Hybrid Work شده است.

کار ترکیبی در اصل یک سیاست انعطاف‌پذیر است که به کارمندان این امکان را می‌دهد که انتخاب کنند کجا و چه زمانی کار کنند. در این نوع از کار معمولاً تعادل خاصی میان کار در خانه و دفتر شرکت برقرار می‌شود و در برخی مواقع نیز شناور بودن زمان کار موجب انعطاف‌پذیری هرچه بیشتر آن می‌شود. در کار ترکیبی انتخاب حضور در شرکت با خود کارمندان است، بدین صورت که ممکن است یک کارمند تصمیم بگیرد سه روز در هفته را در منزل و دو روز دیگر را به صورت حضوری در محل شرکت کار کند و کارمند دیگری تصمیم بگیرد به صورت تمام وقت در منزل یا در دفتر شرکت کار کند. این به این معنی است که تیم‌ها و گروه‌هایی که پیش‌تر در دفتر شرکت باهم کار می‌کردند اکنون در یک فضای کار ترکیبی (ترکیب کار در شرکت، منزل یا هر جای دیگر) و با کمک بستر اینترنت و پلتفرم‌های ارتباط از راه دور با یکدیگر همکاری و تعامل می‌کنند.

 

مدل بدست آمده از حالات مختلف کار ترکیبی

 

شرکت‌های بزرگی مانند فیسبوک، گوگل، آمازون، مایکروسافت و بسیاری از سازمان‌های دیگر در حال تغییر شرایط کاری خود و حرکت به سمت کار ترکیبی هستند. برنت هایدر، مدیر ارشد منابع انسانی شرکت Salesforce که یک شرکت فعال در زمینه رایانش ابری است در همین خصوص می‌گوید:

“روز کاری 9 صبح الی 5 بعدازظهر دیگر مرده است! فضای کاری دیگر محدود به میز کار در یک دفتر و برج نیست و ما نباید انتظار داشته باشیم که کارمندان در یک شیفت هشت ساعته پشت سر هم کار کنند.”

 

شاخص کار ترکیبی (Hybrid Work Index) چیست؟

شرکت سیسکو در اکتبر 2021 طی کنفرانس خود در نمایشگاه Gitex که همه ساله به عنوان بزرگترین رویداد فناوری اطلاعات و تکنولوژی خاورمیانه در شهر دبی برگزار می‌شود اعلام نمود که برای اولین بار مفهومی به نام شاخص کار ترکیبی را در سطح جهان به بهره‌برداری رسانده است. شاخص کار ترکیبی یا Hybrid Work Index که به اختصار HWI نامیده می‌شود در اصل نتیجه یک تحقیق و مطالعه فراگیر در رابطه با بررسی تغییر عادات و رفتار کارمندان و استفاده آنان از تکنولوژی‌ها و پلتفرم‌ها در محیط‌های کار ترکیبی در دوران پس از همه‌گیری ویروس کرونا است. به طور کلی هدف نهایی این تحقیق، ارائه اطلاعات کلیدی به رهبران و مدیران کسب‌وکارهای مختلف در خصوص چگونگی تغییر رفتار کارمندان و ترجیحات آنان در طول دوران همه‌گیری کرونا می‌باشد که با قرنطینه‌های متعدد و خلق شرایط جدید مانند عدم حضور همیشگی و روتین در دفتر شرکت، انجام دورکاری در منزل با هدف جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و ایجاد محیط‌های کار ترکیبی و استفاده هرچه بیشتر از تکنولوژی‌ها و پلتفرم‌های ارتباط از راه دور همراه شده است و با توجه به این اطلاعات کلیدی، تصمیمات ویژه و راهبردی را برای بهبود کارایی کارمندان خود در چنین شرایطی اتخاذ نمایند. سیسکو نتایج این تحقیق را با هدف بررسی چگونگی به‌کارگیری تکنولوژی‌های مختلف در دوران همه‌گیری کرونا از داده‌های میلیون‌ها کاربر خود متشکل از مشتریان، کارمندان و مدیران مختلف به طور ناشناس از سرتاسر جهان جمع‌آوری کرده است تا با آنالیز آن‌ها بتواند یافته‌های مهمی را در اختیار کارفرمایان و صاحبان کسب‌وکار جهت تصمیم‌گیری بهتر در خصوص محیط‌های کار ترکیبی جدید و اتخاذ سیاست‌های درازمدت قرار دهد.

 

شاخص کار ترکیبی بر چه چیزی تمرکز دارد؟

به طور کلی شاخص کار ترکیبی بر یک چیز تمرکز دارد؛ کمک به انواع کسب‌وکارها در راستای شناسایی هرچه بهتر تغییرات رفتاری و نیازهای کارمندان و تلاش برای بهینه‌سازی و افزایش عملکرد آنان در محیط‌های کار ترکیبی جدید.

نوع نگاه سیسکو البته کمی با تعریف بالا متفاوت است، سیسکو می‌گوید که نگاهش در این تحقیق بر چهار نکته کلیدی متمرکز بوده است؛ مردم و فرهنگ، ارتباطات، امنیت و شبکه. اگرچه به گفته سیسکو این موارد در همه حال شاخص‎‌های اصلی عملکرد یک شرکت یا سازمان برای رونق کسب‌وکار نیستند، اما توجه به آن‌ها موجب درک صحیح موقعیت فعلی و رفع مشکلات موجود خواهد شد.

چاک رابینز، مدیرعامل سیسکو، در همین رابطه می‌گوید:

“ما در دوره زمانی خاص و منحصر به فردی قرار داریم که توانایی بازتعریف دوباره چرخه و محیط کار برای ما وجود دارد. همه کارمندان در سرتاسر جهان خواهان محیط کاری هستند که آن‌ها را قادر سازد کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند و این مسئولیت ما به عنوان رهبران کسب‌وکار است که یاد بگیریم چگونه به بهترین نحو از کارمندان خود حمایت کنیم و آن‌ها را در هر محیطی که فعالیت می‌کنند توانمند سازیم.”

 

چاک رابینز، مدیرعامل سیسکو: “همه کارمندان در سرتاسر جهان خواهان محیط کاری هستند که آن‌ها را قادر سازد کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.”

 

شاخص کار ترکیبی چگونه بدست آمده است؟

سیسکو به سبب دارا بودن طیف گسترده‌ای از تکنولوژی‌ها، پلتفرم‌ها و ابزارهای مختلف، از توانایی منحصر به فردی برای جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات از سرتاسر جهان برخوردار است و این موضوع موجب شده در تحقیقات مربوط به شاخص کار ترکیبی، میلیون‌ها اطلاعات و داده را از شبکه‌ها، برنامه‌های کاربردی و کاربران نهایی خود جمع‌آوری کند.

شاخص کار ترکیبی سیسکو که قرار است به طور فصلی (هر سه ماه یکبار) بروزرسانی شود، داده‌های مورد نیاز خود را از میلیون‌ها کاربر نهایی پلتفرم‌ها و برنامه‌های کاربردی تحت نظارت و مالکیت سیسکو مانند WebEx (ارتباط و همکاری)، Meraki (شبکه)، ThousandEyes (Internet Visibility) و پلتفرم‌های امنیتی مانند Talos و Umbrella و Duo به صورت ناشناس جمع‌آوری می‌کند. این داده‌ها توسط تحقیقات شخص ثالث (Third-Party) تکمیل شده و از حدود 39 هزار نفر در 34 کشور جهان نظرسنجی کرده است تا اطلاعات و یافته‌های تازه‌ای در خصوص عادات، ترجیحات و نحوه استفاده مردم از فناوری بدست آورد.

 

یافته‌های کلیدی شاخص کار ترکیبی چیست؟

آنالیز و بررسی این داده‌های ناشناس و تصادفی بدست آمده از نظرسنجی‌های بی‌شمار، مشخص می‌کند که چگونه رفتارهای مردم، به ویژه کارمندان شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، در تعامل با فناوری و تکنولوژی طی یک سال و نیم پس از همه‌گیری کووید-19 به طور مستمر تغییر کرده است. یافته‌های سیسکو نشان می‌دهد که کارمندان در شرایط کار ترکیبی انتظار انعطاف‌پذیری، دسترسی و امنیت بیشتری دارند و کسب‌وکارها نیز به سبب افزایش میزان استفاده کارمندان خود از فناوری با چنین چالش‌هایی مواجه شده‌اند.

 

نتایج تحقیقات سیسکو در زمینه کار ترکیبی موجب به وجود آمدن شاخصی به نام «شاخص کار ترکیبی» شده است.

 

بر اساس یافته‌های این تحقیق تا سپتامبر 2021 نتایج کلیدی زیر بدست آمده است:

  • استفاده از تلفن‌های همراه و پلتفرم‌های ارتباط از راه دور برای برگزاری جلسات در طول همه‌گیری کرونا بیش از 300 درصد افزایش یافته است.
  • افزایش 200 درصدی استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی که نشان‌دهنده تمایل افراد به بهبود تعاملات در جلسات آنلاین است.
  • اهمیت هرچه بیشتر امنیت اطلاعات، به طوری که در همان سپتامبر 2021 نیروهای کار ترکیبی به طور روزانه با بیش از 100 میلیون تهدیدات ایمیلی مواجه شده‌اند و این موضوع اهمیت بهره‌گیری از پلتفرم‌های امنیت ایمیل مانند Cisco ESA را بیش از پیش برای صاحبان کسب‌وکار آشکار ساخته است.

این نتایج نشان می‌دهد که شرکت‌ها و سازمان‌ها تنها با چالش‌های عمومی دوران همه‌گیری کرونا مواجه نبوده‌اند، بلکه با طیف گسترده‌ای از چالش‌ها مانند امنیت اطلاعات، امنیت شبکه، افزایش تعداد دستگاه‌های جدید و ناشناس جهت اتصال به شبکه سازمانی، افزایش ترافیک و بار شبکه، مشکلات اتصال کارمندان به شبکه سازمانی و ایجاد ارتباطات با کیفیت هنگام برگزاری جلسات نیز مواجه بوده‌اند. این موضوع در سمت کارمندانی که کار ترکیبی را برای نخستین بار در دوران همه‌گیری کرونا به سبب دورکاری یا تغییر محیط کاری خود تجربه کرده‌اند نیز با چالش‌هایی مانند دسترسی به اطلاعات مورد نیاز و کیفیت اتصال به شبکه سازمانی وجود دارد.

نتایج بدست آمده از تحقیقات سیسکو در این زمینه موجب پدید آمدن موضوعات کلیدی و مهمی از کار ترکیبی و در نهایت تعریف یک شاخص به نام شاخص کار ترکیبی (Hybrid Work Index) شده است که می‌تواند به رهبران و مدیران کسب‌وکار برای برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و کسب موفقیت کمک نماید. سیسکو اهمیت این یافته‌ها را برای دو دسته از مهم‌ترین نیروهای کسب‌وکار حیاتی دانسته است؛ مدیران منابع انسانی و مدیران فنی.

 

یافته‌های کلیدی شاخص کار ترکیبی برای مدیران منابع انسانی

 

اعطای حق انتخاب محل کار موجب افزایش وفاداری کارمندان می‌شود:

بر اساس نتایج بدست آمده از تحقیقات سیسکو، 64% از کارمندان در سرتاسر جهان خواهان حق انتخاب محل کار خود هستند و معتقدند که توانایی کار از راه دور بجای حضور فیزیکی در شرکت یا سازمان، به طور مستقیم بر تصمیم آن‌ها مبنی بر ادامه یا قطع همکاری تأثیر می‌گذارد.

تردید در خصوص درک پتانسیل کار ترکیبی از سوی کارفرمایان:

بر اساس نتایج بدست آمده تنها 47% از کارمندان اعتقاد دارند که در صورت فراگیری سویه‌های جدید کرونا و اعمال مجدد محدودیت‌ها طی 6 الی 12 ماه آینده، اجازه کار از هر نقطه‌ای بجز دفتر شرکت به آن‌ها داده شود.

انعطاف‌پذیری و سلامتی، محرک‌های کلیدی کار ترکیبی هستند:

اکثر قریب به اتفاق پاسخ‌دهندگان به تحقیقات سیسکو موافق این موضوع بوده‌اند که با توجه به افزایش سرعت حرکت به سوی آینده‌ای که کار ترکیبی در آن جزو اولویت‌های کاری محسوب خواهد شد، به همان میزان، سلامتی و تندرستی شخصی همراه با مناسبات کاری منعطف نیز دو رکن کلیدی و اجتناب‌ناپذیر این موضوع خواهند بود.

کار ترکیبی موجب افزایش حضور مردم در جلسات شده است:

پیش از همه‌گیری ویروس کرونا، تنها 9 درصد از مردم از دستگاه‌های تلفن همراه خود برای حضور در جلسات استفاده می‌کردند. با رشد کار ترکیبی، این میزان سه برابر شده و اکنون به 27 درصد رسیده است.

همه به شکل یکسان در جلسات مشارکت نمی‌کنند:

سیسکو اعلام کرد که هم‌اکنون به صورت ماهانه بیش از 61 میلیون جلسه در سراسر جهان از طریق Cisco WebEx برگزار می‌شود و به طور میانگین در هر یک از این جلسات تنها 48% از شرکت‌کنندگان احتمالاً صحبت می‌کنند و باقی افراد تمایلی به مشارکت در بحث‌ها ندارند. علاوه بر این، در 98% از این جلسات حداقل 1 نفر وجود دارد که از راه دور به جلسه می‌پیوندد. این نتایج نشان می‌دهد که نیاز بسیار زیادی به ایجاد بستری مناسب برای حضور حداکثری در جلسات شرکت‌ها و سازمان‌ها وجود دارد و صاحبان کسب‌وکار می‌بایست برای کارمندانی که از راه دور و محیط کار ترکیبی در جلسات داخلی حضور پیدا می‌کنند شرایطی را فراهم سازند تا با همتایان خود در محل اصلی شرکت احساس برابری نمایند و تمایل بیشتری به مشارکت در بحث‌ها در طول مدت زمان برگزاری جلسات از خود نشان دهند.

کار ترکیبی به معنای افزایش دسترسی به افراد بااستعداد است:

بر اساس نتایج تحقیقات سیسکو، 82 درصد از پاسخ‌دهندگان نظرسنجی‌ها معتقدند که تضمین دسترسی برابر به فرصت‌های شغلی، آموزش و درمان برای گریز از شرایط اجتناب‌ناپذیر ناشی از همه‌گیری کووید-19 بسیار ضروری است و این موضوع می‌بایست توسط شرکت‌های زیرساخت توسعه یابد. افزایش دسترسی اتصال، افراد کارجو را قادر می‌سازد تا برای هر شرکتی در هر کجای جهان کار کنند و شرکت‌ها نیز بدون توجه به مکان سکونت کارجویان می‌توانند بهترین استعدادها را استخدام نمایند.

هوش مصنوعی در مرکز آینده کار قرار دارد:

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، بر اساس تحقیقات سیسکو از ماه جولای تا ماه سپتامبر سال 2021 شاهد افزایش 200 درصدی استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی بوده‌ایم که این نشان از تمایل هرچه بیشتر افراد به بهبود تعاملات در جلسات آنلاین دارد. بهبود برخی ویژگی‌های جلسات آنلاین مانند کاهش نویز، ترجمه و رونویسی خودکار، امکان برگزاری نظرسنجی و تشخیص حرکات افراد حین استفاده از پلتفرم، از جمله مواردیست که مشارکت افراد یک سازمان در جلسات را - چه از راه دور و چه در محل اصلی شرکت – آسان‌تر می‌سازد.

 

یافته‌های کلیدی شاخص کار ترکیبی برای مدیران فنی

 

شبکه‌های خانگی هم‌اکنون یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های شبکه سازمانی هستند:

طبق گزارش سیسکو، استفاده از دستگاه‌های خانگی و حضور آن‌ها در شبکه کار ترکیبی از زمان همه‌گیری کرونا در مقایسه با روترهای مشاغل کوچک و متوسط رشد دو برابر داشته است.

افزایش اهمیت امنیت کاربر محور به دنبال افزایش میزان تهدیدات:

در طول همه‌گیری کرونا، تلاش از راه دور با هدف ایجاد خرابی در شبکه‌های سازمانی چیزی حدود 2.4 برابر افزایش یافته است. تنها در سپتامبر 2021، نیروهای کار ترکیبی به طور روزانه بیش از 100 میلیون ایمیل تهدیدآمیز دریافت کرده‌اند. این تهدیدات موجب افزایش اهمیت به زیرساخت‌های امنیتی شده است تا شرایط کاری امن و به دور از دسترسی و حضور کاربران مخرب برای نیروهای کار ترکیبی فراهم گردد.

اپلیکیشن‌های ارتباط و همکاری، حیاتی‌ترین نوع برنامه برای موفقیت در کار ترکیبی هستند:

اپلیکیشن‌های ارتباط و همکاری در حال حاضر از نظر نظارت در صدر برنامه‌های کاربردی جهان قرار دارند. به دلیل افزایش استفاده از این اپلیکیشن‌ها، نظارت بسیار شدید و دقیقی از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا بر آن‌ها صورت گرفت و موجب شد این برنامه‌ها آزمون‌های مهمی را از نظر دسترسی ایمن و بهره‌وری پشت سر بگذارند. اکثر شرکت‌ها معتقدند برای موفقیت در کار ترکیبی می‌بایست به این نوع اپلیکیشن‌ها بیش از پیش توجه نمود.

پایداری بیشتر ارائه‌دهندگان شبکه‌های ابری نسبت به ارائه‌دهندگان سرویس اینترنت (ISP):

بر اساس گزارش سیسکو، از ژانویه 2020 تا آگوست 2021، تنها 5 درصد از حوادث قطعی شبکه به ارائه‌دهندگان شبکه ابری اختصاص داشته و 95 درصد باقیمانده سهم ISP ها بوده است.

افزایش اتصال به شبکه سازمانی شرکت‌ها:

سیسکو می‌گوید دستگاه‌های متصل به شبکه وای-فای سازمانی در مقایسه با شش ماه گذشته حدود 61 درصد افزایش یافته است. مؤسسات آموزش عالی، خدمات حرفه‌ای و صنایع هتلداری در رأس این فهرست از نظر افزایش اتصال دستگاه‌ها به شبکه‌های سازمانی خود هستند.

 

آنچه سیسکو در جیتکس 2021 ارائه نمود در اصل اولین نسخه جهانی Hybrid Work Index مربوط به اکتبر 2021 بوده است. سیسکو قصد دارد هر سه ماه یکبار این نتایج و یافته‌ها را بروزرسانی نماید و معتقد است شاخص کار ترکیبی و نتایج بدست آمده از آن می‌تواند آینده کاری شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ جهان را در راستای اتخاذ بهترین تصمیمات یاری نماید.

منابع

محتواهای مرتبط

نظرات کاربران:

برچسب ها

شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان
استمرارقدم ها، تحقق رویاها
تماس با ما:
آدرس: تهران - خیابان مفتح شمالی - خیابان شهید ملایری پور - پلاک 100 واحد 10
تلفن: 58152000-021
فکس: 58152300-021
ایمیل: info@ofoghdadeha.com
دسترسی سریع:
 
logo-samandehi
تمامی حقوق این وبسایت برای شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان محفوظ است.
Copyright 2020 - 2024, Ofoghdadeha. All rights reserved