4/1

239

مزایای فایروال نسل جدید (NGFW): اهمیت امنیت فایروال

آخرین بروزرسانی: سه شنبه 19 اردیبهشت 1402

در این مقاله به مقایسه مزایای فایروال و فایروال نسل جدید (NGFW) و اهمیت امنیت فایروال به طور دقیق خواهیم پرداخت. فایروال‌های NGFW (Next-Generation Firewalls) جدیدترین و به‌روزترین روش حفاظت دیجیتال است که به ترکیب بهترین بخش‌های فناوری قدیمی با فناوری‌های جدید و امروزی کمک می‌کند تا حفاظت دیجیتال بهینه‌ای را ارائه کند.

نویسنده: نگار مهرنیا
مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه

مزایای فایروال (firewall): اهمیت امنیت فایروال

همانطور که بیشتر مجموعه‌ی کسب‌وکارها به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌روند، ضروری است که شرکت‌های آینده‌نگر، تأمین امنیت سیستم‌های خود در برابر تهدیدات خارجی را مدنظر قرار دهند. یکی از راهکارهایی که از اوایل دهه‌ی 1980 میلادی اتخاذ شده، استفاده از فایروال‌ها بوده است.

اما با گذشت زمان، روش‌ها و راهکارهایی که با آنها از کسب‌وکار خود محافظت می‌کردیم، تغییر کرده‌اند. فایروال‌های نسل جدید (Next-Generation Firewalls یا NGFWs) جدیدترین و به‌روزترین روش حفاظت دیجیتال است که به ترکیب بهترین بخش‌های فناوری قدیمی با فناوری‌های جدید و امروزی کمک می‌کند تا حفاظت دیجیتال بهینه‌ای را ارائه کند.

5 مزیت مهم و برتر فایروال (firewall)

شناخت مزایای امنیت فایروال، نخستین گام در کمک به رشد امن کسب‌وکار شما در عصر دیجیتال و در حال تحول به شمار می‌رود. حتی اگر کسب‌وکار و بخش کوچکی از فعالیت‌های شما به فناوری و شبکه‌ها وابسته باشد، به همان اندازه اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه برای حفاظت از تمامی مسائل بسیار اهمیت دارد. فایروال‌ها به عنوان سرآمد راهکارهای حفاظتی در برابر تهدیدات خارجی، بدافزارها و هکرهایی هستند که سعی در دسترسی به داده‌ها و سیستم شما دارند.

نظارت بر ترافیک شبکه:

توانایی نظارت بر ترافیک شبکه به عنوان یکی از مزایای اصلی امنیت فایروال به حساب می‌آید. داده‌های ورودی و خروجی به سیستم شما فرصت‌هایی را برای تهدیدات خارجی ایجاد می‌کنند که فعالیت‌ها و عملیات‌ شما را به خطر می‌اندازند. با نظارت و تحلیل ترافیک شبکه، فایروال‌ها از قوانین و فیلترهای از پیش تعیین‌شده‌ای برای حفاظت از سیستم‌های شما استفاده می‌کنند. با کمک یک تیم فناوری اطلاعات آموزش دیده، می‌توانید براساس داده‌های ورودی و خروجی از طریق فایروال، سطح حفاظت را مدیریت کنید.

جلوگیری از حمله ویروسی

حمله‌ی ویروسی می‌تواند سریع‌تر و جدی‌تر از قبل فعالیت‌ها و عملیات‌های دیجیتالی شما را مختل کند. با وجود صدها هزار تهدید جدیدی که هر روزه ایجاد می‌شود، حفاظت و ایمن نگه داشتن سیستم‌های خود امری ضروری و حیاتی است. یکی از بارزترین مزایای فایروال‌ها، توانایی کنترل نقاط ورودی سیستم و متوقف کردن حملات ویروسی است. هزینه‌ی آسیب ناشی از حمله‌ی ویروسی به سیستم شما، بسته به نوع ویروس می‌تواند به طرز چشم‌گیری بالا باشد.

جلوگیری از هک شدن

متأسفانه جریان دیجیتالی شدن کسب‌وکارها باعث دیجیتالی شدن فعالیت سارقان و تبهکاران شده است. با افزایش سرقت اطلاعات و سیستم‌ها در ازای باج‌گیری، فایروال‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند، چرا که از دسترسی غیرمجاز هکرها به داده‌ها، ایمیل‌ها، سیستم‌ها و اطلاعات دیگر جلوگیری می‌کنند. فایروال می‌تواند به طور کامل جلوی هکرها را گرفته و یا آنها را از انتخاب اهداف آسان‌تر باز دارد.

جلوگیری از جاسوس‌افزارها (Spyware)

در دنیای داده محور، مزیت مهم و ضروری فایروال‌ها، جلوگیری از دسترسی جاسوس‌افزارها (spyware) و ورود آنها به سیستم شما است. با پیچیده‌تر شدن و قوی‌تر شدن سیستم‌ها، نقاط ورودی مورد استفاده‌ی مجرمان برای دسترسی به سیستم شما نیز افزایش می‌یابد. یکی از رایج‌ترین راه‌هایی که افراد غیرمجاز به سیستم شما دسترسی پیدا می‌کنند، استفاده از جاسوس‌افزار‌ها و بدافزارها (malware) است. جاسوس‌افزارها و بدافزارها برنامه‌هایی هستند که به منظور نفوذ به سیستم، کنترل رایانه و سرقت اطلاعات شما طراحی شده‌اند. از این رو، فایروال‌ها به عنوان یک مانع مهم در برابر این برنامه‌های مخرب عمل می‌کنند.

حفظ حریم خصوصی

مزیت اصلی و برجسته‌ی فایروال، حفظ حریم خصوصی است. با اقدامات پیشگیرانه برای ایمن نگه داشتن داده‌های خود و مشتریان، یک فضا و حریم خصوصی ایجاد خواهید کرد که می‌توانید اعتماد مشتریان را جلب کنید. تا زمانی که می‌توان از روش‌هایی برای جلوگیری از نفوذ به سیستم استفاده کرد، بدیهی است که سرقت اطلاعات نباید اتفاق بیفتد.

علاوه براین، سیستم‌های حفاظت از اطلاعات ارتقاء یافته می‌توانند یک مزیت رقابتی و یک نقطه‌ی فروش برای مشتریان و کاربران باشد. این مزیت باعث می‌شود داده‌ها و اطلاعاتی که شرکت شما با آنها سروکار دارد، از حساسیت بیشتری برخوردار باشند.

معایب فایروال‌های قدیمی

متأسفانه راهکارها و فایروال‌های قدیمی با محدودیت‌ها و اشکالاتی همراه هستند. این مشکلات می‌توانند نه تنها امنیت سیستم شما را به خطر بیندازند، بلکه می‌توانند فشار زیادی به منابع شما وارد کنند. اگرچه داشتن فایروال قدیمی در اکثر مواقع بهتر از نداشتن آن است، اما این فشار وارد بر تیم فناوری اطلاعات، سرعت شبکه و بودجه‌ی امنیت دیجیتال، چیزی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

محدودیت‌های حفاظت از اطلاعات برنامه‌ها (Application Awareness)

وقتی صحبت از حفاظت از اطلاعات برنامه‌های تحت شبکه می‌شود، فایروال‌های قدیمی به سرسختی و قدرت فایروال‌های نسل جدید (NGFWs) نیستند. فایروال‌های نسل جدید (NGFWs) به کاربر اجازه می‌دهند تا ببینند کدام برنامه‌ها در شبکه در حال فعالیت و استفاده هستند و همچنین توانایی کنترل استفاده‌ی خاص در آن برنامه‌ها را ممکن می‌سازند. با داشتن یک فایروال قدیمی، کنترل دسترسی تا این حد امکان‌پذیر نیست.

مشکلاتی در خصوص سرعت شبکه

در فایروال‌های قدیمی، سرعت نیز مشکل‌ساز است. بسیاری از فایروال‌های قدیمی، محدودیتی را در نقاط بازرسی داده (data inspection points) ایجاد می‌کنند که باعث کاهش سرعت عملیات و فعالیت شما و همچنین افزایش هزینه‌ها می‌شود. برای فعالیت‌ها یا عملیات‌هایی که نیاز به مقیاس‌پذیری دارند، قوانین، سیاست‌ها و پروتکل‌های امنیتی زیادی اضافه می‌شوند که این امر ایده‌آل نیست.

مشکلات راهبردی یا لجستیکی

بسیاری از فایروال‌های قدیمی قادر به سازگاری با جنبه‌های در حال تغییر سیستم‌ها و عملیات‌های شرکت نیستند. این تغییرات می‌توانند نامناسب باشند، بنابراین نیازمند مدیریت و نگهداری گسترده بوده و برای سازگاری با محیط‌های ابری در تلاش هستند. 

به علاوه، مدیریت قوانین و سیاست‌گذاری‌ها در یک شبکه‌ی اصلی می‌تواند خسته کننده باشد و فشار زیاد و هزینه‌بری بر بخش‌های فناوری اطلاعات وارد کند. این امر نه تنها می‌تواند حفره‌هایی را برای نفوذ ایجاد کند، بلکه می‌تواند باعث ایجاد محدودیت‌های عملکردی شود. عدم کنترل بر قوانین امنیتی می‌تواند مانع از دسترسی به اطلاعات و کاربران مدنظر شما شود.

عدم توانایی در تکامل

چشم‌اندازهای تهدید امنیتی همواره در حال تغییر و تحول است و هر روزه تهدیدات جدیدی در حال ظهور هستند. کنار آمدن با این تحولات و فراهم کردن پشتیبانی و حفاظت موثر، بدون محدود کردن قابلیت‌های تیم و کسب‌وکار خود، تقریباً غیرممکن است. به علاوه، نصب مجدد برنامه‌های حفاظتی جدید روی هر سیستم، پرهزینه و زمان‌بر است و همچنین داشتن برنامه‌های حفاظتی قدیمی امکان آسیب‌پذیری را نیز ایجاد می‌کند.

مزایای فایروال‌های شبکه - مزایای فایروال‌های نسل جدید یا NGFWها

خوشبختانه جایی که فایروال‌های قدیمی از کار می‌افتند، فایروال‌های شبکه وارد عمل می‌شوند. فایروال‌های نسل جدید (NGFWs) دارای مزایای متعددی هستند که اولین مزیت آن، ارائه‌ی بالاترین امنیت در شبکه و داده است. فایروال‌ها بیش از 40 سال است که وجود دارند. از این رو نمی‌توان انتظار داشت که همان پروتکل‌های امنیتی قدیمی و منسوخ، بدون به‌روزرسانی و ارتقاء، به درستی همانند فایروال‌های نسل جدید (NGFWs) به کار خود ادامه دهد.

سازگاری و تطبیق‌پذیری

توانایی ارتقاء و سازگاری مداوم امنیت شبکه در زمان واقعی، انعطاف‌ و تطبیق‌پذیری زیادی را برای تیم فناوری اطلاعات فراهم می‌کند. اگرچه ممکن است بخش سخت‌افزاری نیز در فایروال نسل جدید (NGFW) شما وجود داشته باشد، اما بسیاری از تغییرات و به‌روزرسانی‌ها را می‌توان با یک دستگاه اعمال کرد. این امر به شما کمک می‌کند تا بتوانید با تغییرات چشم‌اندازهای تهدیدآمیز، خود را به روزتر کنید. به علاوه، اگر کسب‌وکار شما نحوه‌ی عملکرد خود را تغییر دهد، می‌توانید به راحتی جریان اطلاعات و کاربران را کنترل کنید.

کنترل پورت هوشمند

فایروال‌های شبکه بسیار بهتر و فراتر از فایروال‌های قدیمی و رویکرد پورت تک‌لایه قدیمی (classic single-layer port approach) آنها عمل می‌کنند. به جای آنها، فایروال‌های نسل جدید (NGFWs) با نظارت بر ترافیک در تمامی سطوح مختلف شبکه، امنیت و حفاظتی چند لایه را ارائه می‌دهند.

علاوه بر اینها، فایروال‌های نسل جدید (NGFWs) حفاظتی در سطح برنامه را می‌افزایند که امکان کنترل بیشتر، شفافیت بهتر و توانایی کنترل بهتر داده‌ها و اطلاعات ورودی و خروجی شبکه شما را فراهم می‌کند. هرچه سیستم امنیتی هوشمندتر باشد، می‌توانید روی عملکرد موثر آن بیشتر حساب کنید.

زیرساخت ساده

یکی از مهم‌ترین مزایای فایروال‌های نسل جدید (NGFWs)، سادگی زیرساخت است. با ساده‌سازی امنیت شبکه، تیم فناوری اطلاعات می‌تواند سیاست‌های جدید را از یک دستگاه به راحتی در کل شبکه اعمال کند. به علاوه، شفافیت آن به تیم سازمانی انعطاف‌پذیری بیشتری در کنترل داده‌ی ورودی و خروجی می‌دهد که هدف اصلی آن است.

حفاظت به روز در برابر تهدیدات

در گذشته، کسب‌وکارها به فایروال‌های مستقل، آنتی‌ویروس‌ها، نرم‌افزارهای حفاظت در برابر باج‌افزارها و سیستم‌های تشخیص نفوذ نیاز مبرم داشتند. مزیت بزرگ فایروال‌های نسل جدید (NGFWs) این است که این اقدامات حفاظتی در یک محصول یکپارچه ادغام می‌شوند. این کار نه تنها باعث می‌شود که بخش فناوری اطلاعات بدون مشکل کار خود را انجام دهد، بلکه باعث می‌شود سطح حفاظت در سرتاسر سازمان نیز از طریق همکاری اجزاء افزایش یابد.

به علاوه، فایروال‌های نسل جدید (NGFWs) با بازرسی ژرف بسته‌ها (deep packet inspection (DPI))، به سطوح عمیق‌تری دسترسی پیدا کرده که مؤلفه‌های بیشتری از داده‌های ورودی به سیستم شما را بررسی می‌کنند. نتایج این کار، یک فرآیند تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر و موثرتر در خصوص مجاز شمردن و مسدود کردن داده‌های ورودی است. لازم به یادآوری است که این امر یکی از اهداف اصلی فایروال‌ها به حساب می‌آید.

سرعت ثابت شبکه

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، فایروال‌های قدیمی با افزایش وسعت حفاظت، کارآیی و سرعت سیستم شما را بیش از پیش کاهش می‌دهد. اما مزیت بسیار مهم فایروال‌های نسل جدید (NGFWs) این است که می‌توانید بدون به خطر انداختن سرعت شبکه‌ی خود، به کارگیری برنامه‌های امنیتی و حفاظتی را بهبود و گسترش دهید. ماهیت طراحی شبکه این گونه است که بدون به خطر انداختن امنیت سیستم شما، بیشترین توان عملیاتی بالقوه را ارائه می‌دهد. به بیان ساده‌تر، سیستم شما حفاظت و امنیت خود را از دست نمی‌دهد و فعالیت و عملیات شما پرسرعت باقی خواهد ماند.

فورتی نت (Fortinet) چگونه می‌تواند کارساز باشد؟

در حال حاضر بررسی نگرانی‌های امنیتی مربوط به کسب‌وکار و شبکه، می‌تواند در خصوص زمان، صرفه‌جویی‌ها، امنیت و حفظ حریم خصوصی در آینده، مثمر ثمر واقع شود. فایروال‌های نسل جدید (NGFWs) نه تنها امنیت را ارائه می‌دهند، بلکه مزیت رقابتی و پرفروشی را نسبت به رقبایی که در خصوص ارائه امنیت ضعیف‌تر عمل می‌کنند، ارائه می‌دهند.

فایروال‌های نسل جدید FortiGate از شرکت نرم‌افزاری فورتی‌نت (Fortinet) در ارائه‌ی حفاظت برتر، فراتر از استانداردهای صنعتی عمل می‌کند، همانگونه که برای دوازدهمین بار در گزارش Gartner’s Magic Quadrant برای فایروال‌های شبکه از آن قدردانی شده است. برنامه‌ها و راهکارهای FortiGate تمامی جابه‌جایی‌های فایروال‌های (firewall permutations) مختلف را در یک پلتفرم واحد و یکپارچه، از جمله قابلیت‌های جدید SD-WAN، ترکیب می‌کند. کنسول مدیریتی یکپارچه کننده‌ی داده‌های آن (Single Pane of Glass)، تجربه‌ی آسانی را برای طیف گسترده‌ای از موارد و همچنین استفاده‌ی انعطاف‌پذیر در تمامی لبه‌های شبکه (network edges) ارائه می‌کند. رویکرد امنیت محور فورتی‌نت (Fortinet) در شبکه‌سازی باعث می‌شود که امنیت در تمامی بخش‌های شبکه ساخته شود.

منابع

محتواهای مرتبط

نظرات کاربران:

برچسب ها

شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان
استمرارقدم ها، تحقق رویاها
تماس با ما:
آدرس: تهران - خیابان مفتح شمالی - خیابان شهید ملایری پور - پلاک 100 واحد 10
تلفن: 58152000-021
فکس: 58152300-021
ایمیل: info@ofoghdadeha.com
دسترسی سریع:
 
logo-samandehi
تمامی حقوق این وبسایت برای شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان محفوظ است.
Copyright 2020 - 2024, Ofoghdadeha. All rights reserved