5/1

1980
0

مقایسه راهکارهای ویدئو کنفرانس سیسکو

آخرین بروزرسانی: چهارشنبه 31 شهریور 1400

یکی از معتبرترین و موفق‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده راهکارهای ویدئو کنفرانس، شرکت سیسکو می‌باشد. در این مقاله سعی شده تا راهکارهای مختلف ویدیو کنفرانس سیسکو مورد بررسی قرار گیرد و با بررسی رویکردهای مختلف و افزایش آگهی مخاطبین، امکان انتخاب مناسب‌تر برای کاربران فراهم گردد.

رایگان

ارائه دهنده: روح الله خدابخش
مدت زمان مطالعه: 23 دقیقه

ویدئو ها

1- ویدئو کنفرانس چیست؟

ویدئو کنفرانس نوعی جلسه، همایش یا کلاسی است که شرکت­‌کننده‌­های حاضر در آن در موقعیت­‌های مکانی متفاوت هستند و به صورت مجازی از طریق ارتباطات شبکه با یکدیگر صحبت می‌­کنند. (منظور از ارتباط مجازی یعنی اینکه شرکت‌کنندگان لزومی ندارد در یک اتاق حضور داشته باشند.)

اما در واقع ویدئو کنفرانس چیزی بیشتر از انتقال صدا و تصویر است به مثال­‌های زیر توجه کنید:

1- اگر شما در جلسات قدیمی نیاز به اشتراک‌گذاری اطلاعات داشتید، چون هم شما و هم شرکت‌کننده دیگر در یک جلسه بودید، به راحتی مستندات خودتان را در اختیار شرکت­‌کنندگان در جلسه می­‌گذاشتید. (اما با توجه به موقعیت مکانی متفاوت در این نوع جلسات نیاز به اشتراک‌گذاری محتوا از راه­‌های دیگر می‌باشید.)

2- شما در کلاس‌­های قدیمی اگر نیاز به تخته‌ جهت توضیح بیشتر داشتید به راحتی می­‌توانستید از وایت‌­بورد موجود در کلاس استفاده کنید. (اما با توجه به مجازی شدن این ارتباطات، اطلاعات به چه صورتی باید برای دیگران به اشتراک گذاشته شود؟)

3- نحوه مدیریت نفرات حاضر در جلسه به چه صورت باشد؟

4- و ...

اما پیشرفت روز افزون تکنولوژی و ظهور فناوری‌های نوین، دنیای ویدئو کنفرانس را نیز با تغییرات اساسی مواجه کرد، دیگر ویدئو کنفرانس منوط به سازمان‌های بزرگ و ارتباط زنده صوتی و تصویری نبود، ویدئو کنفرانس امکان برگزاری یک کلاس آموزشی را برای استادان و دانشجویان در سرتاسر دنیا فراهم می‌کرد، پزشکان به راحتی با برگزاری یک جلسه به صورت ویدئو کنفرانس امکان شرایط اشتراک‌گذاری دانش خود و تصمیم‌گیری در خصوص خیلی از بیماران را پیدا می‌کردند بدون اینکه زمان و یا فرصت‌ها ازدست برود، اما فناوری‌های جدید تعریف راهکار ویدئو کنفرانس را کامل‌تر کردند، بدین ترتیب در یک ارتباط زنده صوتی و تصویری امکان تبادل اسناد و مدارک، اشتراک در تهیه مدارک، ارسال عکس‌ها و امکانات افزونه‌ای از این دست، به مفهوم ویدئو کنفرانس افزوده شدند، در نتیجه شرکت‌های بیشتری در ارائه راهکار ویدئو کنفرانس وارد رقابت با یکدیگر شدند و محصولات خود را ارائه نمودند؛ شرکت‌هایی مانند Adobe، آوایا، سیسکو، ماکروسافت و غیره، تمامی شرکت‌هایی بودند که وارد این بازار شدند و محصولات خود را معرفی نموده‌اند، همچنین Adobe Connect Pro، اسکایپ، WebEx ،CMS و ... از جمله این محصولات هستند که عموما تجربه اسکایپ یا ویدئو کنفرانس‌های نرم‌افزارهای پیام رسان امروزی را دارا می‌باشند، اما اگر سازمان بزرگی باشید و با مهندسان و متخصصانی در سرتاسر کشور و دنیا مشغول به کار باشید و به صورت مکرر نیاز به اشتراک‌گذاری و تصمیم‌گیری داشته باشید، کدام یک از این محصولات برای شما مناسب‌تر است؟ اگر شما به صورت دوره‌ای برای شعب خود برنامه‌های آموزشی داشته باشید و امکان برگزاری حضوری این دوره‌های آموزشی را نداشته باشید، کدام راهکار ویدئو کنفرانس برای شما مناسب‌تر است؟

یکی از معتبرترین و موفق‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده راهکارهای ویدئو کنفرانس، شرکت سیسکو می‌باشد، در این مقاله سعی شده تا راهکارهای مختلف ویدئو کنفرانس که توسط این شرکت معرفی گردیده است مورد بررسی قرار گیرد و با بررسی رویکردهای مختلف و افزایش آگهی مخاطبین، امکان انتخاب مناسب‌تر برای کاربران فراهم گردد.

اتاق  کنفرانس جدید

اتاق  کنفرانس قدیمی

شکل 1: مقایسه اتاق کنفرانس‌‌های جدید و قدیمی

قابلیت­‌های اتاق کنفرانس (کلاس، جلسه، همایش) جدید 

اتاق کنفرانس (کلاس، جلسه، همایش) قدیمی

- ارتباطات به صورت مجازی است

- تعداد نفرات کمتری در نقاط جغرافیایی متفاوت حضور دارند

- اشتراک‌گذاری محتوا و اطلاعات به صورت اتوماتیک و هوشمند است

- اشتراک‌گذاری می­تواند از طریق هر فرد انجام شود.

- ارتباط به صورت حقیقی (رو در رو) است.

- تعداد نفرات بیشتر در یک اتاق کنفرانس

- اشتراک‌گذاری محتوا و اطلاعات به صورت سنتی امکان پذیر است.

- اشتراک‌گذاری محتوا و اطلاعات به صورت یک‌طرفه انجام می­ شود.

جدول 1: ماتریس مقایسه اتاق کنفرانس‌‌های جدید و قدیمی

2- معرفی راهکارهای ویدئو کنفرانس سیسکو

به صورت کلی می‌توان راهکارهای ویدئو کنفرانس سیسکو را در سه راهکار زیر خلاصه نمود:

  1. راهکار ابری ویدئو کنفرانس سیسکو مبتنی بر محصول سیسکو SPARK
  2. راهکار وب کنفرانس سیسکو مبتنی بر محصول WebEx
  3. راهکار ویدئو کنفرانس سیسکو مبتنی  بر محصول CMS

2-1- راهکار ابری ویدئو کنفرانس سیسکو مبتنی برمحصول سیسکو SPARK

در این راهکار تیم فنی نیازی به راه‌اندازی بخش سرور و مرکز پردازش ندارد و کابران نهایی می‌توانند با استفاده از برقراری ارتباط با خدمات ابری سیسکو و تامین محصولات دسته SPARK به عنوان Endpointها، از این راهکار استفاده کنند.

 شکل 2: راهکار ویدئو کنفرانس SPARK

2-2- راهکار وب کنفرانس سیسکو مبتنی بر محصول WebEx

این راهکار مبتنی بر محصول سیسکو WebEx می‎‌باشد، در این راهکار تیم فنی پس از محاسبه منابع پردازشی و تامین سرور مورد نیاز می‎‌بایست پلتفرم سیسکو WebEx را راه‌‎اندازی کند، در این راهکار، EndPoint فیزیکی مورد نیاز نمی‌‎باشد و کاربران با استفاده از لپ‎‌تاپ شخصی و  از طریق مرورگر اینترنت خود، امکان اتصال به سرور و استفاده از سرویس ویدئو کنفرانس را دارا می‎‌باشند. این راهکار در خیلی از موارد معروف به راهکار وب کنفرانس سیسکو می‌‎باشد و به عنوان یک راهکار مقرون به‎‌صرفه از نظر هزینه مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیاری از متخصصان فعال در اکوسیستم سیسکو خیلی از دوره‌‎های آموزشی خود را مبتنی بر این راهکار برگزار می‌نمایند.

 شکل 3: راهکار ویدئو کنفرانس WebEx

2-3- راهکار ویدئو کنفرانس سیسکو مبتنی بر محصول CMS

این راهکار مبتنی بر محصول سیسکو CMS می‌باشد، در این راهکار تیم فنی پس از محاسبه منابع پردازشی می‌بایست مدل CMS خود را انتخاب نماید و مبتنی بر فضای حاکم بر اتاق کنفرانس خود اقدام به تامین Endpoint نماید، این راهکار ویدئو کنفرانس سیسکو جامع‌ترین راهکار می‌باشد، که تمامی نیازهای گذشته و نوین را پوشش می‌دهد، هزینه این راهکار از راهکارهای دیگر بسیار بیشتر بوده و عموما برای سازمان‌های بزرگ پیشنهاد می‌شود.

 شکل 4: راهکار ویدئو کنفرانس CMS

سوالی که اکنون مدنظر می‌باشد، باتوجه به تنوع این راهکارها و محصولاتی که در هریک از این راهکارها مورد استفاده قرار گرفته است چگونه می‌توان راهکار مناسب را انتخاب نمود؟
به صورت کلی به منظور انتخاب یک راهکار ویدئو کنفرانس می‌بایست  به سه سوال پاسخ داده شود.

  • انتخاب رویکرد (آیا می‌خواهیم مرکزپردازش توسط تیم فنی راه‌اندازی شود (on-premise)  و یا از خدمات ابری استفاده نماییم.)
  • انتخاب برند (کدام برند را جهت ارائه راهکار استفاده می‌کنیم.)
  • انتخاب راهکار متناظر با سایز کسب و کار  (و نهایتا با توجه به سایز و توانایی مالی ما، کدام راهکار برای ما مناسب‌تر است.)

برای درک بهتر موارد بالا به مثال زیر توجه نمایید:
شما برای امنیت مبالغ نقدی خود، پول­‌های خود را در بانک می­‌گذارید و در قبال آن از خیلی از سرویس­‌های دیگری که بانک در اختیار شما می­‌گذارد هم می‌‌توانید استفاده نمایید، اما در اینجا فقط به بررسی امنیت وجه نقدی می‌­پردازیم.
شما برای اینکه امنیت پول­‌های خود را تضمین کنید چه رویکرد­هایی دارید؟ شما با سه رویکرد زیر می­‌توانید امنیت پول­‌های خود را تضمین کنید:

پولتان را به بانک بدهید (بانک ساختارهای امنیتی را برای شما فراهم کند.)

در بانک یک صندوق امانت اجاره کنید (در این صورت باز هم بانک امنیت را برای شما فراهم می‌کند ولی شما اختیار بیشتری در خصوص اقلامی که می‌خواهید نگهداری کنید دارید.)

خودتان یک گاو صندوق بخرید (در این حالت همه چیز دست شما است حتی امنیت خود گاوصندوق!!!)

در خصوص انتخاب برند می­‌توانیم به بانک­‌هایی که این سرویس را ارائه می‌دهند اشاره کنیم. (حالا هرکسی می‌تواند با توجه به سلیقه خودش و سرویس­‌های مدنظرش یک بانک را انتخاب کند.)
در مورد راهکار هم می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم که شما مثلا می‌خواهید با کدام راهکار از سپرده‌­های یک بانک حساب باز کنید و پولتان را در اختیار بانک بگذارید و یا اینکه چه نوع صندوق امانتی را می­‌خواهید بخرید و یا اینکه گاوصندوقتان چه قابلیت‌هایی داشته­ باشد؟

3- انتخاب رویکرد

با توجه به بسترهای متفاوت جهت ارائه راهکارهای ویدئو کنفرانس، نوع رویکرد انتخابی در نحوه‌­ی مدیریت و پیاده‌­سازی این راهکارها اثر بسزایی دارد.

شکل 5: دیاگرام انتخاب رویکرد

همانطور که در دیاگرام بالا مشخص می‌باشد، در صورت استفاده از خدمات ابری نیازی به تخصص راه‌اندازی مرکز تماس نمی‌باشد، در این راهکار وجود پیش‌نیازهای سخت‌افزاری مانند سرورفارم یا دیتاسنتر مجهز، مهم نبوده و هزینه نیز به صورت خرید اشتراک پرداخت می‌شود، در رویکرد on-premise به وجود پیش‌نیازهایی مانند اتاق سرورفارم مجهز و یا دیتا سنتر مجهز به منظور راه‌اندازی و تجهیزات مرکز پردازش ویدئو کنفرانس نیاز است. در این راهکار هزینه‌ها به صورت یکباره و با خرید تجهیزات و لایسنس‌ها می‌باشد.

ردیف

رویکردها

توضیحات

1

خدمات ابری

استفاده از خدمات و سرویس ­های تحت فضای ابری

2

رویکردهای ترکیبی

استفاده برخی از سرویس­ های شبکه تلفنی تحت فضای ابری و برخی دیگر به صورت محلی

3

شبکه تلفنی و ارتباطات یکپارچه

راه اندازی شبکه تلفنی و سرویس ­های مربوطه بر روی بستر شبکه محلی، گسترده و …

جدول 2: ماتریس رویکردهای انتخاب سرویس

4- انتخاب برند

 انتخاب برند ارائه‌دهنده راهکار از مهم‌ترین موارد در انتخاب راهکارهای­ شبکه تلفنی (VoIP) می­‌باشد.

در زیر به پارامتر­های انتخاب برند و نمودارهای استاندارد در خصوص مقایسه بین این برندها یه صورت مختصر اشاره شده است.

شکل 6: دیاگرام پارامتر­های انتخاب برند

ردیف

پارامتر

توضیحات

1

مکالمات صوتی

سرویس‌­های قابل ارائه توسط شبکه تلفنی (VoIP) در این بخش بررسی شده است.. (با توجه به حجم و کاربردی بودن سرویس‌­های و پیچیدگی­ آنها)

2

تماس‌­های تصویری

کیفیت و سرویس‌­های قابل ارائه برای ویدئو کنفرانس در این بخش بررسی شده است.

3

ارتباطات یکپارچه

همگام­‌سازی سرویس‌­ها در مکالمات صوتی با ویدئو کنفرانس و اضافه نمودن قابلیت‌­های بیشتر به آن در این بخش بررسی شده است.

4

یکپارچه سازی

یکپارچه سازی به معنی توانایی برقراری ارتباط با دیگر رابط­‌های کاربر و نرم ­افزارهای دیگر با استفاده از API در این بخش بررسی شده است.

5

هوش مصنوعی

امکان استفاده از اطلاعات موجود و استفاده از در AI در این بخش بررسی شده است.

6

اتوماتیک سازی

تعریف روند­های اجرایی برای نحوه‌­ی توزیع و مدیریت ارتباطات در شبکه تلفنی (VoIP) در این بخش بررسی شده است.

7

اطلاع رسانی

اطلاع رسانی صحیح به کاربر و یا مشتری مربوطه در شبکه تلفنی و ارتباطات یکپارچه در این بخش بررسی شده است.

جدول 3: ماتریس پارامترهای بررسی برند

امروزه شرکت­‌های زیادی در زمینه­‌ی تجهیزات و راهکار­های شبکه‌ تلفنی (VoIP) فعالیت می­‌کنند. در این میان شرکت سیسکو با سال­‌ها تجربه در زمینه­‌های مختلف شبکه و با ارائه راهکار­های کامل و تأمین تجهیزات بسیار مناسب، پیشگام درزمینه‌ی شبکه تلفنی (VoIP) و راهکار ویدئو کنفرانس می‌­باشد.

طبق گزارش ارائه­‌شده توسط شرکت Aragorn Research Globe و منتشر شده در سایت سیسکو، شرکت سیسکو به عنوان یک Leader در نمودار مشخص شده است. ( لینک مستند گزارش ارائه شده توسط شرکت Aragorn که در سایت سیسکو منتشر شده است را می‌توانید از اینجا مشاهده نمایید. همچنین مقاله ترجمه شده آن را می‌توانید از اینجا مشاهده نمایید.)

شکل 7: نمودار Aragorn Research Globe

5- انتخاب راهکار متناظر با سایز کسب و کار

انتخاب راهکار متناظر با سایز کسب و کار نیاز به انتخاب سطح مناسبی از پارامتر­های گفته شده در دیاگرام زیر دارد.

شکل 8 : دیاگرام پارامترهای انتخاب راهکار

راهکارهای ویدئو کنفرانس سیسکو با توجه به رویکرد­های انتخابی و سه پارامتر بیان شده در بالا به صورت کلی در ماتریس زیر نمایش داده شده است.
 

ردیف

رویکرد

 

کاربران نهایی

سرویس ­ها

یکپارچه سازی

1

رایانش ابریراهکار وب کنفرانس سیسکو (Cisco WebEx)

-کاربر نهایی وب کنفرانس

-کاربر نهایی نرم افزاری

-کاربر نهایی اتاق کنفرانس شخصی

-کاربر نهایی اتاق کنفرانس

- کنفرانس تحت وب

- امکان گزارش ­گیری

- اشتراک گذاری محتوا

- امکان ضبط کنفرانس

- امکان اطلاع ­رسانی

- امکان زمان­ بندی جلسات

- یکپارچه سازی از طریق API

(محدودیت­ هایی در خصوص نحوه ارتباط با API در خصوص انجام روند­های برنامه­ نویسی می­ باشد.)

2

راهکار کنفرانس اسپارک سیسکو (Cisco Spark)

-کاربر نهایی وب کنفرانس

-کاربر نهایی نرم افزاری

-کاربر نهایی اتاق کنفرانس شخصی

-کاربر نهایی اتاق کنفرانس

- یکپارچه سازی از طریق API

(محدودیت­ هایی در خصوص نحوه ارتباط با API در خصوص انجام روند­های برنامه ­نویسی می ­باشد.)

3

شبکه تلفنی و ارتباطات یکپارچهوب کنفرانس سیسکو (Cisco WebEx)

-کاربر نهایی وب کنفرانس

-کاربر نهایی نرم افزاری

-کاربر نهایی اتاق کنفرانس شخصی

- کنفرانس تحت وب

- امکان گزارش­گیری

- اشتراک گذاری محتوا

- امکان ضبط کنفرانس

- امکان اطلاع ­رسانی

- امکان زمان­ بندی جلسات

- یکپارچه سازی از طریق API

(محدودیت­ هایی در خصوص نحوه ارتباط با API در خصوص انجام روند­های برنامه ­نویسی می ­باشد.)

4

کنفرانس یکپارچه سیسکو (Cisco Meeting Server) 

- کاربر نهایی وب کنفرانس

-کاربر نهایی نرم افزاری

-کاربر نهایی اتاق کنفرانس

-کاربر نهایی اتاق کنفرانس شخصی

-کاربر نهایی شرکت ثالث

- کنفرانس تحت وب

- امکان گزارش­ گیری

- اشتراک گذاری محتوا

- امکان ضبط کنفرانس

- امکان اطلاع ­رسانی

- امکان زمان­ بندی جلسات

- امکان زمان­ بندی به صورت مداوم

- یکپارچه ­سازی با نرم افزارهای سازمانی

- یکپارچه سازی از طریق API

- یکپارچه سازی با دیتابیس

- یکپارچه­ سازی با پروتکل XMPP

 

در ادامه این مقاله به بررسی جزئی‌­تر پارامتر­های گفته‌شده در  شکل شماره 5 در خصوص راهکارهای کنفرانس تصویری مشخص شده در جدول شماره 4 پرداخته شده است.

5-1- انتخاب گستره پشتیبانی کاربر نهایی (راهنمای انتخاب تجهیز Endpoint برای کاربران راهکار ویدئو کنفرانس سیسکو)

در این بخش به بررسی انواع Endpointها در راهکار ویدئو کنفرانس سیسکو پرداخته شده است:

5-1-1- کاربران راهکار وب کنفرانس سیسکو و محصولاتی که می‌توانند انتخاب نمایند.

5-1-2- کاربران راهکار ویدئو کنفرانس سیسکو و نرم‌افزارهایی که می‌توانند انتخاب نمایند.

5-1-3- کاربران راهکار ویدئو کنفرانس سیسکو و Endpointهایی که می‌توانند انتخاب نمایند.

5-1-1- کاربران راهکار وب کنفرانس سیسکو و محصولاتی که می‌توانند انتخاب نمایند:

شکل 9: دیاگرام کاربران وب کنفرانس سیسکو

5-1-2- کاربران راهکار ویدئو کنفرانس سیسکو و نرم‌افزارهایی که می‌توانند انتخاب نمایند:

شکل 10: دیاگرام کاربران کنفرانس نرم­‌افزاری

Cisco Jabber For IOS

Cisco Jabber For Windows

Cisco Jabber For Android

- قابلیت یکپارچه ­سازی با سرور پیام ­رسان فوری

- قابلیت یکپارچه ­سازی با سرور کنفرانس تصویری

- قابلیت یکپارچه­ سازی با سرویس پیام­ گیر صوتی

- قابلیت انجام تماس، چت، کنفرانس تصویری

- قابلیت یکپارچه ­سازی با سرور پیام­ رسان فوری

- قابلیت یکپارچه ­سازی با سرور کنفرانس تصویری

- قابلیت یکپارچه ­سازی با سرویس پیام­ گیر صوتی

- قابلیت انجام تماس، چت، کنفرانس تصویری

- قابلیت یکپارچه ­سازی با سرور پیام­ رسان فوری

- قابلیت یکپارچه ­سازی با سرور کنفرانس تصویری

- قابلیت یکپارچه ­سازی با سرویس پیام ­گیر صوتی

- قابلیت انجام تماس، چت، کنفرانس تصویری

جدول 5 : ماتریس قابلیت­‌های کاربران نرم‌­افزاری کنفرانس

5-1-3- کاربران راهکار ویدئو کنفرانس سیسکو و Endpoint هایی که می‌توانند انتخاب نمایند:

 

 

ردیف

قابلیت ها

8865

8845

1

پورت

10/100/1000

10/100/1000

2

قابلیت کنفرانس تصویری

بله

بله

3

تعداد کلید خطوط همزمان

5

5

4

کلید های قابل برنامه ریزی

4

4

5

تعداد کلید های کاربری ثابت

12

12

6

امکان استفاده از هدست

خیر

بله

7

پشتیبانی از پروتکل 802.3af

بله - کلاس 4

بله - کلاس 2

جدول 6 : ماتریس گوشی­‌های کنفرانس سیسکو

Cisco WebEx Board 55

Cisco WebEx Board 70

Cisco WebEx Board 80

قابلیت­ های کلیدی

- پشتیبانی از نرم افزار WebEx Team App

- امکان رجیستر در سرور وب کنفرانس سیسکو (رویکرد رایانش ابری)

- امکان انتقال فرآیند­های اجرایی بین تمامی کاربران حاضر در کنفرانس

- پشتیبانی از نرم افزار WebEx Team App

- امکان رجیستر در سرور وب کنفرانس سیسکو (رویکرد رایانش ابری)

- امکان انتقال فرآیند­های اجرایی بین تمامی کاربران حاضر در کنفرانس

- پشتیبانی از نرم افزار WebEx Team App

- امکان رجیستر در سرور وب کنفرانس سیسکو (رویکرد رایانش ابری)

- امکان انتقال فرآیند­های اجرایی بین تمامی کاربران حاضر در کنفرانس

ابعاد

- صفحه نمایش 55 اینچ با کیفیت تصویر 4K

- قابلیت برقرار کنفرانس با وضوح تصویر 1920*1080 (30 فریم در ثانیه)

- صفحه نمایش 70 اینچ با کیفیت تصویر 4K

- قابلیت برقرار کنفرانس با وضوح تصویر 1920*1080 (30 فریم در ثانیه)

- صفحه نمایش 80 اینچ با کیفیت تصویر 4K

- قابلیت برقرار کنفرانس با وضوح تصویر 1920*1080 (30 فریم در ثانیه)

سایز اتاق کنفرانس

- حداکثر 5 نفر

- حداکثر 7 نفر

- حداکثر 14 نفر

قابلیت­ های کنفرانس تصویری

- کیفیت کنفرانس 1080p30 (30 فریم بر ثانیه)

- دوربین 4Kp60 (چرخش 83 درجه افقی و 55 درجه عمودی)

- پهنای باند 768 تا 10 مگابیت در ثانیه (با توجه به کیفیت کنفرانس)

- کیفیت کنفرانس 1080p30 (30 فریم بر ثانیه)

- دوربین 4Kp60 (چرخش 83 درجه افقی و 55 درجه عمودی)

- پهنای باند 768 تا 10 مگابیت در ثانیه (با توجه به کیفیت کنفرانس)

- کیفیت کنفرانس 1080p30 (30 فریم بر ثانیه)

- دوربین 4Kp60 (چرخش 83 درجه افقی و 55 درجه عمودی)

- پهنای باند 768 تا 10 مگابیت در ثانیه (با توجه به کیفیت کنفرانس)

جدول 7: ماتریس معرفی Cisco WebEx Board

Cisco WebEx Room 55 Single

Cisco WebEx Room 55 Dual

Cisco WebEx Room 70 G2 Dual

قابلیت­ های کلیدی

- پشتیبانی از نرم افزار WebEx Team App

- امکان رجیستر در سرور وب کنفرانس سیسکو (رایانش ابری)

- امکان رجیستر در سرور کنفرانس یکپارچه

- پشتیبانی از قابلیت SpeakerTracking

- امکان انتقال فرآیند­های اجرایی بین تمامی کاربران حاضر در کنفرانس

- پشتیبانی از نرم افزار WebEx Team App

- امکان رجیستر در سرور وب کنفرانس سیسکو (رویکرد رایانش ابری)

- امکان رجیستر در سرور کنفرانس یکپارچه

- پشتیبانی از قابلیت SpeakerTracking

- امکان انتقال فرآیند­های اجرایی بین تمامی کاربران حاضر در کنفرانس

- پشتیبانی از نرم افزار WebEx Team App

- امکان رجیستر در سرور وب کنفرانس سیسکو (رویکرد رایانش ابری)

- امکان رجیستر در سرور کنفرانس یکپارچه

- پشتیبانی از قابلیت SpeakerTracking

- امکان انتقال فرآیند­های اجرایی بین تمامی کاربران حاضر در کنفرانس

ابعاد

- صفحه نمایش 55 اینچ با کیفیت تصویر 4K

- قابلیت برقرار کنفرانس با وضوح تصویر 3840 * 2160 (60 فریم در ثانیه)

- دو صفحه نمایش 55 اینچ با کیفیت تصویر 4K

- قابلیت برقرار کنفرانس با وضوح تصویر 3840 * 2160 (60 فریم در ثانیه)

- صفحه نمایش 70 اینچ با کیفیت تصویر 4K

- قابلیت برقرار کنفرانس با وضوح تصویر 3840 * 2160 (60 فریم در ثانیه)

سایز اتاق کنفرانس

- حداکثر 5 نفر

- حداکثر 12 نفر

- حداکثر 12 نفر

قابلیت­ های کنفرانس تصویری

- کیفیت کنفرانس 1080p30 (60 فریم بر ثانیه)

- دوربین 5Kp60 (چرخش 83 درجه افقی و 55 درجه عمودی)

- پهنای باند 768 تا 10 مگابیت در ثانیه (با توجه به کیفیت کنفرانس)

- کیفیت کنفرانس 1080p30 (60 فریم بر ثانیه)

- دوربین 5Kp60 (چرخش 83 درجه افقی و 55 درجه عمودی)

- پهنای باند 768 تا 10 مگابیت در ثانیه (با توجه به کیفیت کنفرانس)

- کیفیت کنفرانس 1080p30 (60 فریم بر ثانیه)

- دوربین 5Kp60 (چرخش 83 درجه افقی و 55 درجه عمودی)

- پهنای باند 768 تا 10 مگابیت در ثانیه (با توجه به کیفیت کنفرانس)

جدول 8: ماتریس معرفی Cisco WebEx Room

Cisco IX5000

قابلیت ­های کلیدی

- پشتیبانی از نرم افزار Cisco Intelligent Proximity

- امکان رجیستر در سرور کنفرانس یکپارچه

- پشتیبانی از قابلیت Speaker Tracking

- امکان انتقال فرآیند­های اجرایی بین تمامی کاربران حاضر در کنفرانس

- اولین تجهیز ویدئو کنفرانس با 3 صفحه نمایش و پشتیبانی از پروتکل H.265

ابعاد

- سه صفحه نمایش 70 اینچی

- قابلیت برقرار ویدئو کنفرانس با وضوح تصویر 3840 * 2160 (60 فریم در ثانیه)

سایز اتاق کنفرانس

- حداکثر 18 نفر

قابلیت ­های کنفرانس تصویری

- کیفیت کنفرانس 1080 (60 فریم بر ثانیه)

- حداقل پهنای باند موردنیاز برای ویدئو کنفرانس با کیفیت 720 (30 فریم بر ثانیه) با پروتکل H.265 حدود 1.8 مگابیت بر ثانیه

- حداقل پهنای باند موردنیاز برای ویدئو کنفرانس با کیفیت 720 (30 فریم بر ثانیه) با پروتکل H.264 حدود 3 مگابیت بر ثانیه

- حداقل پهنای باند موردنیاز برای ویدئو کنفرانس با کیفیت 1080 (60 فریم بر ثانیه) با پروتکل H.265 حدود 10.8 مگابیت بر ثانیه

- حداقل پهنای باند موردنیاز برای ویدئو کنفرانس با کیفیت 1080 (60 فریم بر ثانیه) با پروتکل H.264 حدود 18 مگابیت بر ثانیه

جدول 9 : ماتریس معرفی Cisco IX5000

6- گستره پشیتبانی سرویس و انتخاب مرکز پردازش

تمامی سرویس‌­های ارائه شده در شبکه نیاز به یک سرور دارد.
در بیشتر موارد، تناظر یک­ به یک بین سرویس پیشنهادی و سرور­ یا پلتفر‌‌م‌­های ارائه‌دهنده سرویس وجود دارد، اما دراین بخش می‌خواهیم به لزوم وجود سرور مدیریت کنفرانس در ویدئو کنفرانس‌­ها اشاره کنیم.

عدم وجود سرور مدیریت کنفرانس

وجود سرور مدیریت کنفرانس

توضیحات

- هر تماس صوتی در شبکه تلفنی (VoIP) به صورت یکطرفه می ­باشد.

(به ازای هر تماس صوتی کامل با صدای دوطرفه نیاز به برقراری دو Session می ­باشد.)

- هر تماس تصویری در شبکه تلفنی (VoIP) به صورت یکطرفه می ­باشد.

(به ازای هر تماس تصویری کامل با تصویر دوطرفه نیاز به برقراری دو Session می ­باشد.)

- هر کاربر می­ بایست برای ارتباط با کاربران دیگر به صورت تماس­ های جدا از هم اقدام کند تا بتواند با همه کاربران ارتباط کامل صوتی و تصویری داشته باشد.

در چنین حالتی نیاز به یک سرور مدیریت کنفرانس می ­باشد که نیاز به همگام سازی این ارتباطات دارد.

در این حالت ارتباط توسط سرور ویدئو کنفرانس مدیریت می­ شود.

علاوه بر قابلیت همگام­ سازی ارتباطات می ­توان از سرور مربوطه برای گزارش‌گیری کنفرانس ­ها و یا مدیریت کیفیت تصاویر ارسالی و اشتراک گذاری محتوا استفاده کرد.

جدول 10: ماتریس بررسی لزوم سرور کنفرانس

پلتفرم­‌های قابل استفاده در راهکار­های ویدئو کنفرانس سیسکو با محدوده سرویس­ آن‌ها، در ماتریس زیر (جدول شماره 11) نمایش داده شده است.

ردیف

رویکرد

راهکار

کاربران نهایی

سرویس ­ها

یکپارچه سازی

1

شبکه تلفنی و ارتباطات یکپارچه

وب کنفرانس سیسکو (Cisco WebEx)

-کاربر نهایی وب کنفرانس

-کاربر نهایی نرم افزاری

-کاربر نهایی اتاق کنفرانس شخصی

- کنفرانس تحت وب

- امکان گزارش­گیری

- اشتراک گذاری محتوا

- امکان ضبط کنفرانس

- امکان اطلاع­ رسانی

- امکان زمان­ بندی جلسات

- یکپارچه سازی از طریق API

(محدودیت­ هایی در خصوص نحوه ارتباط با API در خصوص انجام روند­های برنامه ­نویسی می­ باشد.)

2

کنفرانس یکپارچه سیسکو (Cisco Meeting Server) 

- کاربر نهایی وب کنفرانس

- کاربر نهایی نرم افزاری

- کاربر نهایی اتاق کنفرانس

-کاربر نهایی اتاق کنفرانس شخصی

-کاربر نهایی شرکت ثالث

- کنفرانس تحت وب

- امکان گزارش­ گیری

- اشتراک گذاری محتوا

- امکان ضبط کنفرانس

- امکان اطلاع ­رسانی

- امکان زمان­ بندی جلسات

- امکان زمان ­بندی به صورت مداوم

- یکپارچه ­سازی با نرم ­افزارهای سازمانی

- یکپارچه سازی از طریق API

- یکپارچه سازی با دیتابیس

- یکپارچه­ سازی با پروتکل XMPP

 

جدول 11: ماتریس بررسی راهکارهای کنفرانس تصویری سیسکو

ردیف

قابلیت­ ها / رویکرد انتخابی

سرور وب کنفرانس سیسکو  (Cisco WebEx)

سرور کنفرانس یکپارچه سیسکو (Cisco CMS)

Cisco WebEx Meeting Server

CMS 1000 M5-M4

CMS 2000

1

توسعه پذیری

- پشتیبانی از 2000 کاربر همزمان

- پشتیبانی از مجموعه ­سازی در دو دیتاسنتر مختلف

- پشتیبانی از 24 کنفرانس (1080p60)

- پشتیبانی از 48 کنفرانس (1080p30)

- پشتیبانی از 96 کنفرانس (720p30)

- پشتیبانی از 192 کنفرانس (448p30)

- پشتیبانی از 2200 کنفرانس (Audio Call)

- پشتیبانی از 24 کنفرانس (1080p60)

- پشتیبانی از 48 کنفرانس (1080p30)

- پشتیبانی از 96 کنفرانس (720p30)

- پشتیبانی از 192 کنفرانس (448p30)

- پشتیبانی از 2200 کنفرانس (Audio Call)

2

قابلیت­ های کنفرانس

- اشتراک گذاری محتوا (مستند، نرم ­افزار، صفحه نمایش و ..)

- امکان اضافه کردن نوت بر روی صفحه کنفرانس

- تماس برای Join یکباره تعداد زیادی کاربر

- پشتیبانی از ضبط کنفرانس

- امکان برنامه ریزی کنفرانس

- یکپارچه ­سازی با سرور ایمیل

- یکپارچه­­ سازی با سرور اکتیو دایرکتوری

- اشتراک گذاری محتوا (مستند، نرم­ افزار، صفحه نمایش و ..)

- امکان اضافه کردن نوت بر روی صفحه کنفرانس

- تماس برای Join یکباره تعداد زیادی کاربر

- امکان برنامه ­ریزی کنفرانس ­های بصورت مداوم

- پشتیبانی از ضبط کنفرانس

- یکپارچه ­سازی با سرور ایمیل

- یکپارچه ­­سازی با سرور اکتیو دایرکتوری

- یکپارچه ­سازی با سیستم­ مدیریت کنفرانس اسکایپ

- یکپارچه­ سازی با نرم ­افزارهای سازمانی با API

- اشتراک گذاری محتوا (مستند، نرم افزار، صفحه نمایش و ..)

- امکان اضافه کردن نوت بر روی صفحه کنفرانس

- تماس برای Join یکباره تعداد زیادی کاربر

- امکان برنامه­ ریزی کنفرانس­های بصورت مداوم

- پشتیبانی از ضبط کنفرانس

- یکپارچه­ سازی با سرور ایمیل

- یکپارچه ­­سازی با سرور اکتیو دایرکتوری

- یکپارچه ­سازی با سیستم­ مدیریت کنفرانس اسکایپ

- یکپارچه ­سازی با نرم ­افزارهای سازمانی با API

3

کاربران نهایی و تجهیزات

- تجهیزات اتاق کنفرانس سیسکو

- نرم افزار Cisco WebEx Meeting App

 

- تجهیزات اتاق کنفرانس سیسکو

- نرم افزار Jabber

- Cisco Meeting App

- نرم افزار Skype

- Office 365

- تجهیزات اتاق کنفرانس سیسکو

- نرم افزار Jabber

- Cisco Meeting App

- نرم افزار Skype

- Office 365

4

مدیریت

- مدیریت از طریق پنل وب

- داشبورد مدیریتی برای گزارش کنفرانس ­ها

- مدیریت ضبط مکالمات

- مدیریت از طریق پنل وب

- داشبورد مدیریتی برای گزارش کنفرانس­ ها

- مدیریت ضبط مکالمات

- مدیریت از طریق پنل وب

- داشبورد مدیریتی برای گزارش کنفرانس­ ها

- مدیریت ضبط مکالمات

جدول 12 : ماتریس بررسی قابلیت­‌های راهکارهای ویدئو کنفرانس سیسکو

مقالات مرتبط

اطلاعات فنی بیشتر در خصوص آشنایی و شناخت بهتر راهکارهای بیان شده در این مقاله را می‌­توانید در مقالات زیر مشاهده نمایید: ( لینک­‌های قرار داده شده در زیر دیتاشیت مربوط به پلتفرم­‌های سیسکو WebEx و سیسکو CMS می‌­باشد. در آینده مقالات مربوط به اطلاعات فنی این تجهیزات در سایت افق­‌داده­‌ها قرار می‌­گیرد.)

دانلودها

منابع

محتواهای مرتبط

نظرات کاربران:

برچسب ها

شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان
استمرارقدم ها، تحقق رویاها
تماس با ما:
آدرس: تهران - خیابان مفتح شمالی - خیابان شهید ملایری پور - پلاک 100 واحد 10
تلفن: 58152000-021
فکس: 58152300-021
ایمیل: info@ofoghdadeha.com
دسترسی سریع:
 
logo-samandehi
تمامی حقوق این وبسایت برای شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان محفوظ است.
Copyright 2020 - 2024, Ofoghdadeha. All rights reserved