4/1

448

10 شرکت برتر دنیای شبکه | برند Juniper Networks

آخرین بروزرسانی: شنبه 28 مرداد 1402

Juniper Networks یک شرکت چند ملیتی در شهر Sunnyvale کالیفرنیا است که به توسعه و بازاریابی تجهیزات شبکه، از جمله برنامه‌های نرم افزاری مدیریت شبکه، سوئیچ‌، روتر، محصولات امنیت شبکه و غیره اختصاص دارد. در این مقاله با بنیان گذار و تاریخچه این شرکت آشنا می‌شویم.

نویسنده: زهرا آقائی
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه

 

 

تاریخچه شرکت Juniper Networks

Juniper Networks یک شرکت چند ملیتی در شهر Sunnyvale کالیفرنیا است که به توسعه و بازاریابی تجهیزات شبکه، از جمله برنامه‌های نرم افزاری مدیریت شبکه، سوئیچ‌، روتر، محصولات امنیت شبکه و غیره اختصاص دارد. 

این شرکت در سال 1996 توسط Pradeep Sindhu تأسیس شد. او چشم‌انداز ایجاد شرکتی برای ارائه راهکارهای شبکه‌ای با عملکرد بالا را داشت تا به نیازهای رو به رشد اینترنت پاسخ دهد.

Sindhu دانشمندی هندی آمریکایی است که در مرکز تحقیقات پالو آلتو به نام Xerox’s PARC فعالیت می‌کرد و ایده شکل گیری Juniper هنگام رفتن به تعطیلات در سال 1995 به ذهنش خطور کرد. 

Pradeep Sindhu بنیان گذار  و مدیر عامل جونیپر (02-1996 تا 10-1996)

در سال 1996 Sindhu با کمک مهندسان برجسته‌ای همچون Bjorn Liencres و Dennis Ferguson، شرکت را با سرمایه اولیه 2 میلیون دلاری از شرکت قدرتمند سرمایه گذاری خطرپذیر Kleiner Perkins Caufield & Byers راه اندازی کرد و در 1997 با جذب سرمایه 40 میلیون دلاری از شرکت‌های بزرگ مخابراتی، به رشد خود ادامه داد.  

Sindhu در 7 ماهه نخست، Juniper را اداره کرد و پس از آن Scott Kriens به عنوان مدیر عامل به شرکت پیوست. در ادامه، Sindhu به عنوان مدیر ارشد فناوری و نائب رئیس منصوب شد. 

Scott Kriens مدیر عامل جونیپر (1996 تا 2008)

اولین محصول این شرکت روتر Juniper M40 بود که برای کنترل حجم فزاینده ترافیک اینترنت در 1998 تولید شد. این روتر مبتنی بر پکت،تحول عظیمی را در صنعت شبکه ایجاد کرد زیرا بسیار سریعتر و قابل اعتمادتر از سایر روترهای موجود در بازار در آن زمان بود.  M40قادر به ارسال 40 میلیون packet در ثانیه بود و Juniper قول داد که این روتر را تا 10 برابر سریعتر از سایر محصولات موجود ارائه می‌دهد. M40 به عنوان بهترین محصول جدید، از جمله جایزه تکنولوژی نوآورانه سال 1999 مجله PC UK، به رسمیت شناخته شد. 

روتر Juniper M40

Juniper استراتژی ای داشت که برای سازندگان تجهیزات شبکه غیرمعمول بود؛ به این شکل که تمام عملیات تولیدی خود را به منظور استفاده بهتر از دارایی‌ها، کاهش هزینه‌های تولید و تسریع زمان رسیدن به بازار حیاتی اینترنت در حال تغییر، برون سپاری کرد. 

در همین راستا، Juniper در جولای 1996 قراردادی با IBM امضا کرد تا تمام مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) طراحی شده توسط Juniper برای پلتفرم‌های اینترنتی را تولید کند. همچنین، با Solectron و Celestica که محصولات را از نمونه اولیه تا نهایی تولید می‌کردند و تهیه مواد، مونتاژ نهایی، آزمایش، کنترل و ارسال به مشتریان را انجام می‌دادند، شریک شد.

در سال 1998، سیسکو بیش از 90 % سهم بازار روترهای هسته‌ای چند میلیارد دلاری را در اختیار داشت که با سرعت نور در حال رشد بود. در همین زمان، Juniper شروع به نفوذ به بخش سیسکو از بازار کرد. 

در طول سال 1999 و در حالی که M40 به سهم بازار سیسکو دست یافت، پایگاه مشتریان Juniper به بیش از 50 مورد در سراسر جهان افزایش یافت. اگرچه Juniper تنها یک محصول عمده داشت، از زمان آغاز به کار یکی از مهم‌ترین‌های صنعت تجهیزات مخابراتی بود. Juniper با Cable & Wireless بریتانیا و بخش UUNet متعلق به MCI WorldCom حساب‌هایی را به دست آورد و به تامین‌کننده اصلی تبدیل شد.

در 25 ژوئن 1999، در هیاهوی "تابستان دات کام"، سهام Juniper به بازار عرضه شد. قیمت هر سهم 34.00 دلار بود و 4.8 میلیون سهم در بازار Nasdaq با نماد معاملاتی JNPR عرضه شد که یکی از موفق‌ترین عرضه‌های عمومی اولیه در تاریخ را داشت. در پایان روز اول به عنوان یک شرکت سهامی عام، سهام Juniper به 98.88 دلار افزایش یافت، یک جهش یک روزه 190 درصدی که ارزش بازار شرکت را به نزدیک 4.9 میلیارد دلار افزایش داد که بالاترین ارزش روز اول برای یک شرکت فناوری است. 

سال 2001 شاهد نبرد میان سیسکو و جونیپر بودیم که برای خدمات رسانی به شبکه‌های بزرگ رقابت می‌کردند. Juniper سال 2001 را با اعلام درآمد خالص 60.3 میلیون دلار یا 17 سنت به ازای هر سهم برای سه ماهه چهارم 2000 آغاز کرد که بیش از انتظارات وال استریت بود.

در 31 ژانویه 2001، سیسکو خط تولیدی جدیدی را با هدف سرکوب نفوذ Juniper به بازار قدیمی سیسکو معرفی کرد. در همین حال، Juniper و بخش شبکه های نوری ECI Telecom Ltd اعلام کردند که به طور مشترک اولین اینترنت نوری چین را با استفاده از روترهای Juniper در استان گوانگدونگ نصب و آزمایش کردند که قصد داشت در 5 سال آینده بیش از 400 میلیون دلار در شبکه اینترنت سرمایه گذاری کند.

اما در پی رکود اقتصادی بی سابقه، Juniper با چشم اندازی مواجه شد که در آن مشتریان مخابراتی کمتر روی تجهیزات سرمایه گذاری می‌کردند و شایعاتی مبنی بر جنگ قیمت با سیسکو وجود داشت. همچنین، رقبای تازه کار مانند Avici Systems سهم بازار را به خود اختصاص دادند. در ماه آوریل، علیرغم درآمدهای بالا، جونیپر اعلام کرد که درآمد سال 2001 آنها کمتر از انتظارات وال استریت خواهد بود. 

Juniper Networks در طول سال‌ها درگیر چندین نبرد حقوقی بوده است. در سال 2003، این شرکت از رقیب سرسخت خود، سیسکو، به دلیل نقض حق ثبت اختراع شکایت کرد و این دو شرکت در نهایت خارج از دادگاه به توافق رسیدند. در سال 2007 نیز Juniper Networks با Palo Alto Networks به دلیل نقض حق ثبت اختراع به مشکل حقوقی برخوردند که در نهایت Palo Alto Networks به پرداخت 75 میلیون دلار نقد و 100 میلیون دلار سهام عادی و ضمانت خرید سهام عادی محکوم شد. 

در سال 2004، جونیپر NetScreen Technologies، ارائه دهنده پیشرو فایروال و شبکه خصوصی مجازی (VPN) را خریداری کرد. این خرید به Juniper Networks کمک کرد تا سبد محصولات خود را گسترش دهد و به یک بازیگر اصلی در صنعت امنیت سایبری تبدیل شود. امروزه Juniper Networks یک شرکت جهانی است که در بیش از 100 کشور جهان فعالیت دارد. مشتریان آن شامل ارائه دهندگان خدمات، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی هستند و محصولات آن برای تامین انرژی برخی از بزرگترین شبکه‌های جهان استفاده می‌شود. 

مدیران جونیپر از 2008 تاکنون

 

ماجرای مدیر عامل ایرانی جونیپر

شایگان خردپیر از ژانویه 2014 تا نوامبر 2014 به عنوان مدیر عامل Juniper Networks خدمت کرد. شروع فعالیت او با طرح کاهش تعداد نیرو و تجمیع تسهیلات، آغاز شد. او همچنین بر لزوم تمرکز شرکت به سمت محاسبات ابری و شبکه‌های تعریف شده با نرم افزار (SDN) تاکید داشت. با این حال، دوران خردپیر در Juniper Networks با جنجال همراه بود. گفته می‌شود که او با هیئت مدیره بر سر هدایت شرکت درگیر شد و به دلیل سبک رهبری‌اش مورد انتقاد قرار گرفت. سرانجام در نوامبر 2014 و پس از بررسی هیئت مدیره جونیپر مشخص شد که رفتار خردپیر در جریان مذاکره با یک مشتری خاص، انتظارات شرکت را برآورده نکرده است. در نتیجه، او تنها ده ماه پس از تصدی این جایگاه، از سمت خود به عنوان مدیرعامل استعفا داد. با وجود کوتاه بودن مدت تصدی وی، دوران حضور خردپیر در Juniper Networks دوره مهمی را برای شرکت رقم زد. بینش استراتژیک و پیشینه فناوری او چشم انداز تازه‌ای را به جهت‌گیری و محصولات ارائه شده شرکت به ارمغان آورد.

 

داستان نام گذاری جونیپر

اولین معیار Pradeep Sindhu در نام‌گذاری شرکت این بود که عنوان انتخابی، حروف "IP" را درون خود داشته باشد. او با توجه به «ساختار درختی داده‌ها» که در برخی از الگوریتم‌های موجود در محصولات اولیه شرکت بسیار مهم بود، به انتخاب Juniper نزدیک‌تر شد ( Juniper به معنای درخت سرو کوهی است).

درخت سرو کوهی

Sindhu که درباره نام انتخابی شرکت مردد بود، لیستی از اسامی پیشنهادی را به خانه برد تا نظر دو فرزندش را که در آن زمان 10 و 8 ساله بودند، بپرسد. هر دوی آنها در مورد Juniper بسیار مشتاق بودند و اصلاً به IPCom، IPSwitch و سایر نام‌ها علاقه‌ای نشان ندادند. انتخاب آنها کار را بسیار آسان کرد و در نهایت Juniper متولد شد.

کارشناسان برندسازی می‌گویند که درختان نام‌های پرطرفداری هستند چرا که تصاویری از حفاظت و دوام را تداعی می‌کنند و برای شرکت‌های شبکه‌ای، کاربرد بالایی دارند.

 

ساختار سازمانی Juniper

ساختار پایین از وب سایت رسمی جونیپر و در ماه ژوئن 2023 به دست آمده و  ممکن است در زمان مطالعه با تغییراتی همراه باشد.

 

درآمد Juniper

اطلاعات زیر از گزارش‌های سالانه جونیپر به دست آمده است (اعداد روی نمودار بر حسب میلیارد دلار هستند):

 

 

مجموع هزینه‌های سال 2022 و 2021 نیز به ترتیب 46% و 49.7% درآمد را شامل می‌شود.

 

تغییرات سهام Juniper Networks

سهام Juniper که در بازار بورس نیویورک با JNPR مشخص می‌شود، از سال 1999 با ارزش 16.48 دلار به صورت عمومی عرضه شد. تغییرات ارزش سهام در نمودار پایین مشخص شده است:

منابع

محتواهای مرتبط

نظرات کاربران:

برچسب ها

شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان
استمرارقدم ها، تحقق رویاها
تماس با ما:
آدرس: تهران - خیابان مفتح شمالی - خیابان شهید ملایری پور - پلاک 100 واحد 10
تلفن: 58152000-021
فکس: 58152300-021
ایمیل: info@ofoghdadeha.com
دسترسی سریع:
 
logo-samandehi
تمامی حقوق این وبسایت برای شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان محفوظ است.
Copyright 2020 - 2024, Ofoghdadeha. All rights reserved