4/1

5613
0

سیسکو DEVNET چیست؟

آخرین بروزرسانی: سه شنبه 30 شهریور 1400

آیا سیسکو DEVNET فقط یک دوره و مدرک جدید سیسکو است؟خیر، سیسکو DEVENET تنها یک مدرک نیست، بلکه یک برنامه است که توسط شرکت سیسکو به منظور کمک به برنامه نویسان و متخصصان شبکه تهیه و تدوین شده است. در این مقاله سعی شده که برنامه Cisco DEVNET و اهداف آن مورد بررسی قرار گیرد و خواننده آشنایی اولیه ای با اهداف کلیدی و علت پیدایش این برنامه بدست آورد.

رایگان

ارائه دهنده: احسان بهشتی
مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه

ویدئو ها

 

این مقاله خلاصه ای از نتگپ سیسکو DEVNET – بخش اول و مقدماتی آن می باشد.
این مقاله از نگاه یک متخصص شبکه و برمبنای مستندات Cisco Live و سایت https://developer.cisco.com/ تدوین شده است. در این مقاله سعی شده که برنامه سیسکو DEVNET و اهداف آن مورد بررسی قرار گیرد و خواننده آشنایی اولیه‌ای با اهداف کلیدی و علت پیدایش این برنامه بدست آورد. در بخش اول این مقاله به سوال "سیسکو DEVNET چیست" پاسخ داده شده و مراحل پیشرفت تکنولوژی‌های مورد استفاده در شبکه و اینکه چطور به این نقطه رسیدیم به صورت خلاصه شرح داده شده است، در بخش دوم این مقاله آشنایی مقدماتی از APIs، دیتا فرمت‌ها و  زبان برنامه‌نویسی پایتون تدوین شده است، این آشنایی، پایه درک خیلی از مفاهیم مورد استفاده در دوره آموزشی DEVNET می‌باشد.

سیسکو DEVNET چیست؟

در اولین جستجو‌ها در فضای اینترنت و سایت سیسکو، دوره جدید سیسکو DEVNET دیده می‌شود، این دوره که پایه‌ی ساختار جدید مدارک سیسکو هست؛ نه تنها دارای مدرک مقدماتی یا Associate می‌باشد، بلکه مدارک Specialist و Professional را هم دارا می‌باشد.

اما آیا واقعا  سیسکو DEVNET فقط یک مدرک جدید و یک دوره آموزشی جدید است که به مدارک سیسکو اضافه شده است؟ برای رسیدن بهتر به جواب این سوال بهتر است که نگاهی به سایت اصلی سیسکو که برای این منظور تهیه شده به آدرس https://developer.cisco.com/ و کانال Youtube مربوط به Cisco Devnet با هشتگ DEVNET بیندازیم. https://www.youtube.com/channel/UChRmUH4H5hiYzPiFhvNoCIg سیسکو DEVNET در واقع یک برنامه است که توسط شرکت سیسکو به منظور کمک به برنامه‌نویسان و متخصصان شبکه تهیه و تدوین شده است، طی این برنامه مجموعه‌های کاربردی از محتویات علمی و آشنایی با زبان های برنامه نویسی، دیتا فرمت‌ها، اطلاعات و منابع مربوط به APIsهای پلت فرم‌های سیسکو، لابراتورهای حقیقی و مجازی و نهایتا یک جامعه مجازی کنارهم قرارداده شده تا هم متخصصان شبکه و هم متخصصان برنامه‌نویسی فرصت طلایی داشته باشند تا بتوانند محصولات و سرویس‌های جدیدی را توسعه دهند، اما آیا تعریف بالا یک تعریف کامل از واقعیت برنامه سیسکو DEVNET است؟ باز هم باید جواب منفی بدهیم.
تعریف بالا تنها ابعاد آموزشی و کاربری اولیه این برنامه را نمایش می‌دهد ولی در اصل، برنامه سیسکو DEVNET خیلی نزدیک به مفهوم DevOps است، مفهومی که برای برنامه‌نویسان بسیار ملموس و قابل درک می‌باشد.
در مفهوم DevOps تلاش بر این بود تا دیوار بین تیم توسعه‌دهنده و تیم عملیاتی شکسته شود و در برنامه CISCO DEVNET سعی شده تا دیوار بین تیم برنامه‌نویسان و متخصصان شبکه شکسته شود، یک جمله خیلی خوب از یکی از مدیران اصلی این برنامه در سیسکو می‌تواند هدف واقعی این برنامه را مشخص کند، "ما در آینده نزدیک، نیاز مبرم به متخصصان NET DEV OPS خواهیم داشت".

  • برنامه نویسان، تسلط مناسبی به توسعه محصول و ابزارهای این حوزه کاری دارا می‌باشند.
  • متخصصان سایت، تسلط مناسبی به سرویس‌های پایه، سرورها، ذخیره سازها و ابزارهای این حوزه کاری دارا می‌باشند.
  • متخصصان شبکه، تسلط مناسبی بر جریان ترافیکی، تجهیزات و ابزارهای این حوزه کاری دارا می‌باشند.

اما واقعا چه اتفاقی افتاد که ما به این نقطه رسیدیم که نیاز به شکستن دیوار بین متخصصان این حوزه‌های کاری الزامی شده است؟

تاریخچه شبکه و 4 عصر متفاوت آن

در روزهای ابتدایی، شبکه به منظور برقراری ارتباط و اشتراک‌گذاری در یک منطقه جغرافیایی محدود طراحی گردید، به این ترتیب تنها با استفاده از سوئیچ‌ها، هاب‌ها، پروتکل‌های Spanning Tree و VLANsها، امکان برقراری ارتباط و اشتراک‌گذاری برای این متخصصان فراهم گردید که این دوره عصرحجر نامیده می‌شود.

اما خیلی زود به دلیل نیاز به برقراری ارتباطات بین مناطق جغرافیایی مختلف، سیگنالینگ‌ها و ارتباطات جدید، عصر برنز برای متخصصان شبکه فراهم گردید.

طراحی شبکه‌های محلی پیچیده، طراحی ارتباطات شبکه گسترده و انفجار IPv4ها، خیلی زود عصر برنز رو هم به پایان خودش رساند و متخصصان شبکه را وارد دوران رونسانس شبکه کرد.

در دوران رونسانس مفاهیم SDN ،MP-BGP ،VXLAN و خیلی از تکنولوژی‌های جدید پا به عرصه حضور گذاشتند، اما جالب اینجاست که خیلی زود دوران رونسانس هم به پایان خودش نزدیک شد و متخصصان شبکه باید برای عصر جدید برنامه‌نویسی آماده می‌شدند.

در عصر جدید مفاهیم ابری "Cloud"، یکپارچگی و خودکارسازی بین پلت فرم‌ها از طریق APIsها، Containerها، دیتافرمت‌های مختلف به مفاهیم قبلی اضافه شدند.

حال در اینجا دو سوال مهم مطرح می‌شود که می‌بایست پاسخ داده شود:

 

  •  مهندس شبکه چرا باید برای مفاهیم برنامه‌نویسی آماده شود؟
  •  برنامه‌نویسان چرا می‌بایست با مفاهیم شبکه آشنا شود؟

برنامه‌نویسان می‌بایست با جریان ترافیکی و پلت فرم‌ها و نیازمندی‌های سرویس‌گیرندگان شبکه، آشنایی کامل داشته باشند تا امکان توسعه و یکپارچگی بین پلت فرم‌ها برای آنها فراهم شود، اما ما در این مقاله برروی وضعیت متخصصان شبکه تمرکزخواهیم داشت و در ادامه سعی می‌کنیم توضیح کاملی از اینکه چرا متخصصان شبکه نیاز به آشنایی با مفاهیم سیسکو DEVNET دارند، دهیم.

برای درک بهتر این چالش باید نگاهی بیندازیم به وضعیت دشواری که متخصصان شبکه در آن قرار گرفته‌اند و اینکه چطور چالش‌های طراحی، راه‌اندازی و مدیریت مانیتورینگ شبکه، ما را به سمت خلق تکنولوژی‌های جدید سوق داده و یادگیری مهارت‌هایی مثل برنامه‌نویسی را برای متخصصان شبکه الزامی کرده است.

در عصرهای سنگی و برنز فقط روترها و سوئیچ‌ها حضور داشتند و یک متخصص شبکه تنها می‌بایست بر روی مدیریت و طراحی جریان ترافیکی این تجهیزات تمرکز می‌کرد اما خیلی زود مفاهیم دیتاسنتر، دیتاسنتر پشتیبان،  vSwitch و VMها وارد شدند که عموماً نگهداری و مدیریت این بخش به متخصصان سایت و سرورها سپرده می‌شد ولی این پایان کار نبود، lbrها و Containerها بخش بعدی بودند که اضافه شدند و بعد از آن به سرعت مفاهیم Cloud و سرویس دهی در Cloud به این بخش اضافه شد اما این نیز اتمام فعالیت‌ها نبود. با آمدن مفاهیم BYOD ،IoT ساختارهای امنیتی تغییر پیدا کرد و مفاهیم امنیتی جدیدی وارد این ساختار شدند، جریان ترافیکی دیگر منوط به درخواست‌های کاربران بیرون از شبکه به دیتا سنتر نبود و متخصصان شبکه موظف به طراحی و پشتیبانی از جریان ترافیکی Load Balancerها، Firewall و Web Firewallها بودند. در نتیجه پیچیدگی روزافزون در جریان ترافیکی بین دیتاسنترهای اصلی و پشتیبان و خیلی از سرویس‌های دیگر، موجب شد تا به تناسب آن فعالیت متخصصان شبکه نیز پیچیده و پیچیده‌تر گردد.
متخصصان شبکه موظف به نگهداری، ایمن‌سازی، عملیاتی نمودن حجم رو به رشد جریان ترافیکی مشترکین به سمت سرویس‌ها بودند و جنس این جریان ترافیکی هرروز در حال تغییر بود ولی آیا واقعا متخصصان شبکه آماده این شرایط بودند. زمان بسیار زیادی که این متخصصان برای فعالیت‌های عمومی و پشتیبانی شبکه صرف می‌کردند، وجود تکنولوژی‌های رو به رشد، زمان بسیار محدود، اضطراب قطعی سرویس و موارد مشابه، همه این‌ها بزرگترین مشکلاتی بود که متخصصان شبکه هرروز با آن روبرو  بودند و واقعیت این بود که متخصصان شبکه اصلا برای این شرایط آماده نبودند.
برای پاسخگویی به خیلی از سوال‌ها و چالش‌های موجود، نیاز به آشنایی با مهارت­‌های برنامه‌نویسی، سرویس‌های ابری، تکنولوژی‌های روز و مواردی از این دست بود که متخصصان شبکه این آشنایی را نداشتند.

بهتراست که بگوییم متخصصان شبکه عموماً با مفاهیم شبکه و مهارت‌های راه‌اندازی آن به خوبی آشنا بودند ولی تنها مهارت‌های محدودی که در برنامه‌نویسی مورد استفاده آن‌ها بود و یا با آن آشنایی پیدا کرده بودند، محدود به TCL و Scriptsها بود.
اگر از نگاه شبکه‌ای و مدل OSI به این فرضیه نگاه کنیم؛ مهندسان شبکه، دانش و مهارت متناسب با لایه های 2، 3 و 4 شبکه رو دارا می‌باشند ولی درمورد لایه‌های بالاتر خیلی آشنایی ندارند و در اکثر مواقع سعی می‌کنند از پاسخگویی در این بخش فرار کنند.

اما به منظور درک بهتر جریان ترافیکی کاربران، به منظور خودکارسازی حجم زیادی از فرایندهای پشتیبانی شبکه، کاهش زمان راه‌اندازی و سرویس دهی و به منظور دستیابی به اهداف و مزایای پلت فرم‌های جدید، متخصصان شبکه جز پذیرش این موضوع و برداشتن قدم‌های جدید برای آشنایی با مفاهیم جدید، راهی ندارند.

مثل همیشه اولین احساس شخصی خودم، خشم نسبت به تغییرات و شرایط بود ولی بعد از درک بهتر مزایای این تغییرات، به این نتیجه رسیدم که بهتر است که آن را قبول کنم.

  • با استفاده از برنامه سیسکو DEVNET، می توانیم در تکنولوژی ACI و پلت فرم APIC، هرگونه سناریویی که مدنظرمان است را پیاده‌سازی کنیم.
  • با استفاده از برنامه سیسکو DEVNET، راهکارهای زیادی برای خودکارسازی در دیتا سنترها برای ما فراهم می‌شود.
  • با استفاده از برنامه سیسکو DEVNET، می‌توانیم با استفاده از تکنولوژی‌های SD-WAN و SD-Access در شبکه و خودکارسازی فرایندها، هرگونه جریان ترافیکی را با حداقل زمان راه‌اندازی و پشتیبانی کنیم.
  • با استفاده از برنامه سیسکو DEVNET، می‌توانیم حداکثر یکپارچگی را بین پلتفرم DNA Center و تجهیزات شبکه سیسکو فراهم کنیم.
  • با استفاده از برنامه سیسکو DEVNET، می‌توانیم بالاترین حد از یکپارچی در FMC و محصولات امنیتی سیسکو را بدست آوریم.
  • با استفاده از برنامه سیسکو DEVNET، می‌توانیم با پلت فرم Stealthwatch ارتباط مستقیم برقرارکرده و گزارش‌های امنیتی خود را در محصولات امنیتی خود مورد استفاده قرار دهیم.
  • با استفاده از برنامه سیسکو DEVNET، راهکارهای بسیاری شامل یکپارچگی، خودکارسازی، گزارش‌گیری در دنیای VoIP برای ما فراهم می‌شود.
  • با استفاده از برنامه سیسکو DEVNET، راهکار یکپارچگی و خودکارسازی پلت فرم Cisco WebEx برای ما فراهم می‌شود.
  • با استفاده از برنامه سیسکو DEVNET، می‌توانیم به بینهایت APIsهای پلت فرم‌های تجهیزات سیسکو دسترسی داشته باشیم.
  • با استفاده از برنامه سیسکو DEVNET، می‌توانیم با دیتا فرمت‌های جدید آشنایی پیدا کنیم.
  • با استفاده از برنامه سیسکو DEVNET، می‌توانیم با بسیاری از تیم‌های برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده آشنا شویم.
  • با استفاده از برنامه سیسکو DEVNET، می‌توانیم با استفاده از راهکارهای Open Source، محصولات مد نظر خود را بسته به نیاز سازمان خود توسعه دهیم.
  • با استفاده از برنامه سیسکو DEVNET، می‌توانیم در محصولات و نوآوری‌های جدید شرکت سیسکو مانند IoT و Cloud همراه شویم و راهکارهای سازمانی خود را توسعه دهیم.

لیست این مزایا بسیار زیاد است اما واقعا برنامه سیسکو DEVNET باید شامل چه طرحی باشد تا تمامی این موارد و مزایا، برای متخصصان شبکه فراهم گردد. این برنامه شامل:

  • سایت https://developer.cisco.com/
  • همایش ها و سخنرانی ها
  • اشتراک گذاری دانش و تجربیات
  • منبع عظیم از APIsها
  • اجتماعات مجازی همکاری
  • آموزش
  • و مواردی از این دست می باشد.

در مجموعه مقالات اولیه­ مربوط به سیسکو DEVNET، ما تمرکز اصلی خود را روی آشنایی با مفاهیم پایه مد نظر در چهار فاز اصلی می‌گذاریم. به این ترتیب هدف ما ارائه و به اشتراک‌گذاری مجموعه دانش‌های ویژه متخصصان شبکه است که برای آن‌ها امکان حضور در عصر برنامه‌نویسی رو فراهم می‌کند.

در مقاله سیسکو DEVNET پارت دوم موارد زیر را مورد بررسی قرارداده‌ایم.

  • معرفی بخش‌های مختلف سایت https://developer.cisco.com/
  • معرفی مقدماتی  APIs
  • معرفی مقدماتی دیتا فرمت‌ها
  • آشنایی مقدماتی با دستورات و عملگرهای پایتون
  • معرفی ابزارهای پیشنهادی جهت شروع فعالیت

اگر این مقاله رو دوست داشتید می‌توانید کانال لینکدین، یوتیوب و آپارت ما  را از طریق لینک‌های زیر مشاهده کرده  و از سایر برنامه‌های نتگپ که به معرفی و بررسی تکنولوژی های مختلف و روز شبکه پرداخته است، دیدن فرمایید.

دانلودها

منابع

محتواهای مرتبط

نظرات کاربران:

برچسب ها

شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان
استمرارقدم ها، تحقق رویاها
تماس با ما:
آدرس: تهران - خیابان مفتح شمالی - خیابان شهید ملایری پور - پلاک 100 واحد 10
تلفن: 58152000-021
فکس: 58152300-021
ایمیل: info@ofoghdadeha.com
دسترسی سریع:
 
logo-samandehi
تمامی حقوق این وبسایت برای شرکت مهندسی افق داده ها ایرانیان محفوظ است.
Copyright 2020 - 2024, Ofoghdadeha. All rights reserved